Asteroid, neboli planetka, je těleso větší než 100 metrů. Celou Zemi by vážně

Asteroid, neboli planetka, je těleso větší než 100 metrů. Celou Zemi by vážně poškodil asteroid o velikosti asi dvou kilometrů. Úder podobného rozsahu se ale nepředpokládá více než jednou za půl milionu let. | foto: Profimedia.cz

Zemi těsně minul asteroid, byl pětkrát blíže než Měsíc

Asteroid o průměru asi 11 metrů v pátek relativně těsně minul Zemi. Vědci planetku poprvé zaznamenali ve středu. Zemi se nejvíce přiblížila v 17:00 středoevropského času, kdy od ní byla asi 60 000 kilometrů daleko, tedy asi pětkrát blíže než Měsíc, napsal zpravodajský server BBC.

Podle vědců to byla jedna z nejmenších kdy zaznamenaných vzdáleností vesmírného tělesa od Země, důvody k obavám podle nich ale nebyly.

Asteroidy ohrožují Zemi méně, než se myslelo

Průlet asteroidu 2012 BX34 "patří do první dvacítky největších přiblížení (Zemi), pořád je ale dost daleko... takže není naprosto žádná možnost, že nás zasáhne," řekl BBC Gareth Williams z amerického Minor Planet Center.

Podle původních propočtů měl asteroid proletět jen asi 20 000 km daleko od Země, astronomové v noci na pátek ale vypočetli, že tato vzdálenost bude větší. Podle statistik Minor Planet Center astronomové loni objevili 32 721 nových planetek a spočítali jejich dráhu. Celkem už jich prý objevili 573 294.

Bezpečně, ale těsně minul Zemi malý asteroid o rozměrech do dvaceti metrů také v červnu loňského roku. Odhalil ho robotický teleskop americké armády, na kterém vojáci zkouší technologie sledování mezikontinentálních raket. Těleso tehdy minulo Zemi ve výšce pouhých 12 000 kilometrů (více o této události zde).

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) podle prosincových zpráv zjistil, že v blízkosti Země je asi tisícovka asteroidů dostatečně velkých na to, aby mohly na naší planetě v případě nárazu napáchat katastrofické škody.

,