Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Ženy používají internet více než muži

aktualizováno 
Češi nejsou v používání internetu tak špatní, jak se obecně traduje. Vyplynulo to z exkluzivního výzkumu, jehož podrobné výsledky najdete pouze na Technetu. Podle výsledků používá internet každý druhý Čech a ženy ho využívají více než muži.

Ženy podnikatelky používají internet více než muži podnikatelé. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Podle posledního výzkumu realizovaného v září 2005 společností STEM používá internet v České republice 50% obyvatel dvanácti let a starších, přičemž mužů na internetu najdeme 54% a žen 46%.

Celkově tedy čeští muži používají internet více než ženy, avšak nadpis tohoto článku přeci jen nelže, protože například ženy podnikatelky používají internet více než muži podnikatelé a podobně nezaměstnané ženy používají internet více než nezaměstnaní muži, více se dočtete níže.

Výzkum byl realizován pro Fakultu sociálních studií Masarykovy university v Brně, která se letos připojila k projektu „Světový projekt o internetu“ (World Internet Project), jež organizuje „Center for the Digital Future“ v USA. Cílem tohoto projektu je obecně řečeno dlouhodobý výzkum vlivu počítačů a internetu na lidi a společnost, přičemž výzkum se realizuje souběžně již ve více než 20 zemích světa. V tomto článku bychom rádi představili první část výsledků tohoto výzkumu, které se týkají jednak vlastní penetrace internetu (kolik lidí a kdo ho používá) a jednak z jakých míst se lidé k internetu připojují.

Příslušná otázka ve výzkumu přesně zněla: „Používáte Vy osobně internet, to jest www stránky, e-mail nebo kteroukoliv jinou část internetu?“ (ano-ne). Otázka byla převzata na základě mezinárodní metodologie „Světového projektu o internetu“, v této chvíli máme k dispozici data jen za ČR, mezinárodní srovnání bude zveřejněno později.

Výzkum „Světový projekt o internetu – Česká republika“ byl realizován agenturou STEM v září 2005 za pomocí face-to-face rozhovorů, výzkumu se zúčastnilo 1832 respondentů. Výzkumný vzorek byl reprezentativní vzhledem k pohlaví, vzdělání, věku, regionu a velikosti místa bydliště.

Následující graf ukazuje penetraci uživatelů internetu s ohledem na jejich věk a pohlaví.

Čím mladší tím spíše na internetu!

Výsledky mluví jednoznačně – čím mladší člověk, tím spíše je uživatelem internetu! U nejmladších sahá míra využívání internetu téměř k 90% a s věkem v podstatě jen klesá a to u mužů (chlapců) i žen (dívek). Zajímavá je vysoká převaha mužů ve věku 41 – 50 let, u starších lidí od 61 a více let používá internet celkem 12% lidí, přičemž muži mírně převažují (viz graf).

Ženy vs Muži

Další graf ukazuje penetraci internetu podle sociálního postavení a pohlaví.

U studentů a žáků základní školy je vidět nejvyšší míra využívání internetu, velmi vysoko však skórují  i podnikatelé – je zajímavé, že ženy podnikatelky využívají internet o něco častěji než muži podnikatelé! Stejně tak využívají internet častěji nezaměstnané ženy (35%) než muži (28%), ženy v domácnosti jsou na internetu v 39% případů.

Nejvíce přístupů je z domova

Další graf ukazuje podíly celkového času využívání internetu na různých místech – graf vlastně souhrnně ukazuje, odkud uživatelé v ČR na internet přistupují.

Z grafu vyplývá překvapující, ale potěšující výsledek – z celkového pohledu uživatelé používají internet nejčastěji doma (z 51%), až na dalším místě je práce (33%) a škola (7%). Zajímavý je poměrně vysoký podíl využívání internetu „u přátel“ (5%), kde je internet využíván více než v knihovnách (2%). Tento výsledek by mohl ukazovat na socializující vliv tohoto média, kdy patrně především děti a dospívající mohou chodit „na internet ke kamarádovi“ – podobně, jako dříve chodili ke kamarádům za jinými aktivitami. Tuto domněnku z části potvrzuje následující graf, který sumarizuje průměrné počty hodin na internetu v jednotlivých místech podle věku.

Internet „u přátel“ skutečně využívají nejčastěji děti a dospívající ve věku 12 až 20 let a to cca 1h týdně. Například průměrný dospívající používající internet ve věku 16 až 20 let tedy tráví asi 6h 40min na internetu doma, 2h ve škole, hodinu u přátel, půl hodiny v knihovně a v práci (takový dospívající ovšem patrně neexistuje, jedná se o průměry). Celkově graf potvrzuje, že internet je nejvíce používán doma, pouze ve věku 41 až 60 let je častěji používán v práci, což samo o sobě je zajímavé. Že by měli dospělí v tomto věku častěji nechuť internet používat ještě doma po práci? To je ovšem spekulace, na kterou mohou odpovědět sebraná data, k podrobnějšímu rozboru aktivit uživatelů internetu se snad dostaneme později v dalších článcích.

Realizovaný výzkum obsahuje poměrně bohaté množství informací o českých uživatelích (a částečně i neuživatelích) internetu – jednou z nich je přehled o aktivitách, které internetoví uživatelé vykonávají, dále také o nákupech na internetu, vlivu internetu na vztahy v rodině a přáteli, seznamování prostřednictvím internetu, vlivu na práci a vztahy ve firmě atd. K více údajům, číslům a výsledkům se dostaneme příště.

Pozn. Studie vznikla s podporou grantu MŠMT (1P05ME751) „Světový projekt o internetu – Česká republika“ a výzkumného záměru (0021622406) „Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti“, které probíhají na Fakultě sociálních studií Masarykovy university v Brně.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Samizdat.cz
Tipy na zajímavé weby: Najděte si nápad na nový byznys

V jakém oboru se vyplatí začít podnikat a jak je to s konkurencí ve vybraných částech ČR, prozradí mapa malého podnikání na Samizdat.cz. Dodavatele čerstvých...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Upozornil MHD na ostudnou chybu. Maďarská policie ho zatkla jako „hackera“

Maďarský provozovatel hromadné dopravy v Budapešti zavedl nový systém pro placení lístků on-line. Narychlo spuštěné stránky však obsahovaly řadu zásadních...  celý článek

Rozšířené zobrazení výsledků vyhledávání - Google
Google po letech přestane při vyhledávání rovnou načítat výsledky

Od roku 2010 vám Google při vyhledávání nabízí dynamické vyhledávání. To nyní zmizelo.   celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.