Podle posledního výzkumu realizovaného v září 2005 společností STEM používá internet v České republice 50% obyvatel dvanácti let a starších, přičemž mužů na internetu najdeme 54% a žen 46%.
Celkově tedy čeští muži používají internet více než ženy, avšak nadpis tohoto článku přeci jen nelže, protože například ženy podnikatelky používají internet více než muži podnikatelé a podobně nezaměstnané ženy používají internet více než nezaměstnaní muži, více se dočtete níže.
Výzkum byl realizován pro Fakultu sociálních studií Masarykovy university v Brně, která se letos připojila k projektu „Světový projekt o internetu“ (World Internet Project), jež organizuje „Center for the Digital Future“ v USA. Cílem tohoto projektu je obecně řečeno dlouhodobý výzkum vlivu počítačů a internetu na lidi a společnost, přičemž výzkum se realizuje souběžně již ve více než 20 zemích světa. V tomto článku bychom rádi představili první část výsledků tohoto výzkumu, které se týkají jednak vlastní penetrace internetu (kolik lidí a kdo ho používá) a jednak z jakých míst se lidé k internetu připojují.
Příslušná otázka ve výzkumu přesně zněla: „Používáte Vy osobně internet, to jest www stránky, e-mail nebo kteroukoliv jinou část internetu?“ (ano-ne). Otázka byla převzata na základě mezinárodní metodologie „Světového projektu o internetu“, v této chvíli máme k dispozici data jen za ČR, mezinárodní srovnání bude zveřejněno později.
Výzkum „Světový projekt o internetu – Česká republika“ byl realizován agenturou STEM v září 2005 za pomocí face-to-face rozhovorů, výzkumu se zúčastnilo 1832 respondentů. Výzkumný vzorek byl reprezentativní vzhledem k pohlaví, vzdělání, věku, regionu a velikosti místa bydliště. |
Následující graf ukazuje penetraci uživatelů internetu s ohledem na jejich věk a pohlaví.
Čím mladší tím spíše na internetu!
Výsledky mluví jednoznačně – čím mladší člověk, tím spíše je uživatelem internetu! U nejmladších sahá míra využívání internetu téměř k 90% a s věkem v podstatě jen klesá a to u mužů (chlapců) i žen (dívek). Zajímavá je vysoká převaha mužů ve věku 41 – 50 let, u starších lidí od 61 a více let používá internet celkem 12% lidí, přičemž muži mírně převažují (viz graf).
Ženy vs Muži
Další graf ukazuje penetraci internetu podle sociálního postavení a pohlaví.
U studentů a žáků základní školy je vidět nejvyšší míra využívání internetu, velmi vysoko však skórují i podnikatelé – je zajímavé, že ženy podnikatelky využívají internet o něco častěji než muži podnikatelé! Stejně tak využívají internet častěji nezaměstnané ženy (35%) než muži (28%), ženy v domácnosti jsou na internetu v 39% případů.
Nejvíce přístupů je z domova
Další graf ukazuje podíly celkového času využívání internetu na různých místech – graf vlastně souhrnně ukazuje, odkud uživatelé v ČR na internet přistupují.
Z grafu vyplývá překvapující, ale potěšující výsledek – z celkového pohledu uživatelé používají internet nejčastěji doma (z 51%), až na dalším místě je práce (33%) a škola (7%). Zajímavý je poměrně vysoký podíl využívání internetu „u přátel“ (5%), kde je internet využíván více než v knihovnách (2%). Tento výsledek by mohl ukazovat na socializující vliv tohoto média, kdy patrně především děti a dospívající mohou chodit „na internet ke kamarádovi“ – podobně, jako dříve chodili ke kamarádům za jinými aktivitami. Tuto domněnku z části potvrzuje následující graf, který sumarizuje průměrné počty hodin na internetu v jednotlivých místech podle věku.
Internet „u přátel“ skutečně využívají nejčastěji děti a dospívající ve věku 12 až 20 let a to cca 1h týdně. Například průměrný dospívající používající internet ve věku 16 až 20 let tedy tráví asi 6h 40min na internetu doma, 2h ve škole, hodinu u přátel, půl hodiny v knihovně a v práci (takový dospívající ovšem patrně neexistuje, jedná se o průměry). Celkově graf potvrzuje, že internet je nejvíce používán doma, pouze ve věku 41 až 60 let je častěji používán v práci, což samo o sobě je zajímavé. Že by měli dospělí v tomto věku častěji nechuť internet používat ještě doma po práci? To je ovšem spekulace, na kterou mohou odpovědět sebraná data, k podrobnějšímu rozboru aktivit uživatelů internetu se snad dostaneme později v dalších článcích.
Realizovaný výzkum obsahuje poměrně bohaté množství informací o českých uživatelích (a částečně i neuživatelích) internetu – jednou z nich je přehled o aktivitách, které internetoví uživatelé vykonávají, dále také o nákupech na internetu, vlivu internetu na vztahy v rodině a přáteli, seznamování prostřednictvím internetu, vlivu na práci a vztahy ve firmě atd. K více údajům, číslům a výsledkům se dostaneme příště.
Pozn. Studie vznikla s podporou grantu MŠMT (1P05ME751) „Světový projekt o internetu – Česká republika“ a výzkumného záměru (0021622406) „Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti“, které probíhají na Fakultě sociálních studií Masarykovy university v Brně.