Vědci zkoušejí proti viru zika bojovat léky, které už jsou na trhu

11:02aktualizováno  11:02
Výzkumníci hledají léky, které by účinně bojovaly proti viru zika. Jednou z cest by mohlo být využití léků, které jsou již na trhu, protože jsou schválené pro léčbu jiných onemocnění.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: AP

Virus zika, přenášený komáry rodu Aedes, se z Ugandy, kde byl poprvé objeven, rozšířil do Indonésie, Polynésie, Brazílie a nyní ohrožuje i obyvatele na jihu USA, konkrétně na Floridě.

Právě vědci z floridské univerzity se podíleli na nové studii v prestižním vědeckém časopise Nature Medicine, která se zabývá možností využít k léčbě viru léky, které již jsou na trhu dostupné.

„Trvá roky, ne-li desítky let, vyvinout nový lék,“ říká spoluautorka studie Hongjun Songová z Univerzity Johnse Hopkinse. „V případě takovéto globální naléhavosti nemáme moc času. Takže než abychom vyvíjeli nové léky, hledáme, které současné léky by šlo použít.“

„Soustředili jsme se na látky, které se mohou nejrychleji dostat do fáze klinického použití,“ dodal profesor biologie na Floridské státní univerzitě Hengli Tang. „To je první krok k terapii, která pomůže zabránit přenosu této nemoci.“

Lék Emricasan, inhibitor kaspázy (enzym štěpící bílkoviny), se ukázal jako účiný při obraně lidských buněk před virem Zika

Jedna z látek, která vypadá podle vědců nadějně, je lék Nicolsamide, již schválený pro léčbu tasemnice. Ten podle studie zabránil replikaci viru. Kombinací dalších již dostupných léků docílili vědci ještě vyššího účinku. Testy probíhaly na lidských buňkách, ne na pacientech. Tým nicméně pokračuje ve výzkumu a doufá, že brzy bude moci přistoupit k další fázi testování, tedy testům na zvířatech.

Více o viru zika:

Laica NATURE + 4Biflux červenáLaica NATURE + 4Biflux červená

Porovnejte ceny, pročtěte recenze a objednejte přímo u nás.

www.Heureka.cz

© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.