Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zjistili jsme, jak funguje kamerová ochrana Karlova mostu v Praze

aktualizováno 
Proti útokům vandalů a nezodpovědnému chování turistů má Karlův most novou kamerovou ochranu doplněnou o elektronický plot. Podívejte se, jak funguje technika, která pomáhá policii na lidmi přeplněném mostě.

Karlův most | foto: Rosťa Jančar, Rosťa Jančar,  Technet.cz

Po útoku vandala koncem ledna letošního roku bylo nainstalováno celkem dvanáct kamer Městského kamerového systému (MKS). O bezpečnost se tak na rušném mostě stará kromě obou policií a bezpečnostní služby také elektronika.

Čím je Karlův most zvláštní

Prozkoumali jsme kamerovou ochranu Karlova mostu
Při snad neznámějším pohledu vypadá Karlův most normálně.
Prozkoumali jsme kamerovou ochranu Karlova mostu
Ale už při pohledu ze Staroměstské věže je vidět, že most má tvar protáhlého písmene S. "Největší problém při instalaci elektronického bezpečnostního systému byl nepravidelný tvar Karlova mostu včetně různých výškových úrovní" řekl Technetu Ing. Jiří Šlapal z Odboru krizového řízení Magistrátu hlavního města Prahy, pod který MKS patří.



Jak je tvořen bezpečnostní systém

Vstup na most je možný přes Staroměstskou a Malostranskou mosteckou věž. Na každé věži je nyní šest kamer, z toho je jedna otočná barevná kamera a pět pevných barevných kamer.

Prozkoumali jsme kamerovou ochranu Karlova mostu Prozkoumali jsme kamerovou ochranu Karlova mostu
Systém tedy tvoří dvě otočné kamery ovládané obsluhou a deset pevných barevných kamer k snímání soch a sousoší.

Co umí otočné kamery

Otočné kamery jsou barevné, typu AutoDome s přepínáním režimu den/noc. Snímací  CCD prvek 1/4“, rozlišení 540 televizních řádků, jeho citlivost je 0,0014 lux (B-W), 0,052 lux (color). Samozřejmostí je kompenzace protisvětla. Obsluha má k dispozici rozsah natáčení 0°- 360º a naklánění 0°- 90º, inteligentní nastavení objektivu, může využít 35x optický zoom doplněný o digitální zoom, úhel záběru od 3º - 45º. Napájecí napětí je 230V AC (střídavý proud), provozní teplota je v rozmezí -30ºC až +50ºC. Bezpečný provoz zajišťuje krytí IP66.

Jaké mají parametry kamery pro sledování sousoší a soch

Obraz snímá digitální CCD snímač 1/2“ s rozlišením 540 TV řádků a má citlivost 0,018 lux (B–W), nechybí kompenzace protisvětla. V kameře najdete vysokorychlostní závěrku, automatické nastavení úrovně černé, inteligentní nastavení objektivu s korekcí pro infračervenou část spektra, optický zoom 10x, digitální zoom. Úhel záběru je od  3º do 45º, nechybí  programovatelné režimy, videodetektor pohybu (poplachy je možné zobrazit na obrazovce nebo mohou spínat výstupní poplachové relé kamery). Napájecí napětí je 230V AC (střídavý proud), provozní teplota je v rozmezí -20ºC až +50ºC, o bezpečnost se stará krytí IP55.

Elektronický plot

Kamery dále obsahují tzv. elektronický plot. Na věžích a skulpturách ovšem nenajdete žádná další čidla. Jedná se o softwarový videodetektor pohybu.

Prozkoumali jsme kamerovou ochranu Karlova mostu Prozkoumali jsme kamerovou ochranu Karlova mostu
Tímto programem jsou nastaveny individuální prahy citlivosti v obraze, to je hranice, jak daleko je možné se k soše přiblížit, aniž by se spustil alarm na monitorovacím pracovišti. Falešné poplachy způsobené náhlými změnami světelných podmínek eliminuje detektor globálních změn scény.

Prozkoumali jsme kamerovou ochranu Karlova mostu Prozkoumali jsme kamerovou ochranu Karlova mostu
Software zaznamená i usednutí ptáků (zejména racka či holuba) na sledovanou sochu nebo jejich průlet. Na obsluze je po vyhlášení poplachu posouzení situace a příslušná reakce. Když jsem pořizoval fotografie pro reportáž, vylezl jeden neukázněný turista do blízkosti sochy. V krátkém okamžiku u něj byla hlídka Městské policie Praha, takže jsem nestihl připravit fotoaparát pro dokumentaci situace.



Jak pracuje síť kamerového systému

Tyto kamery jsou komunikačně připojeny do sítě Městského kamerového systému. Komunikační trasy od kamer do rozhraní s optickými kabely používají výhradně koaxiální kabely, návazné optické trasy jsou výlučně řešeny optickými vlákny do sdružovacích bodů MKS. Trasy zajišťují připojení do sítě MKS, kde se obrazy z kamer digitalizují a prostřednictvím ethernetové sítě MKS jsou k dispozici určeným monitorovacím pracovištím.

V ethernetové síti MKS je provozován nadstavbový software ECCs CCTV, který zajišťuje obsluze operačního monitorovacího pracoviště například ovládání kamery, práci se 30denním záznamem obrazu z kamery, volbu počtu zobrazovaných kamer, spolupráci s elektronickým plotem a podobně.

Prozkoumali jsme kamerovou ochranu Karlova mostu


 

Monitorovací pracoviště v Letenské 23

Prozkoumali jsme kamerovou ochranu Karlova mostu Prozkoumali jsme kamerovou ochranu Karlova mostuProzkoumali jsme kamerovou ochranu Karlova mostu Prozkoumali jsme kamerovou ochranu Karlova mostu
Pro sledování dění na Karlově mostě a operativní řešení vzniklých událostí vzniklo na služebně městské policie Prahy 1 v Letenské ulici nové monitorovací pracoviště MKS. Tady se prvotně monitoruje obraz z kamer umístěných na mosteckých věžích a z dalších kamer v nejbližším okolí Karlova mostu. Obraz z Karlova mostu mají k dispozici také v dalších střediscích městské a republikové policie.

Obsluha kamer disponuje v běžném provozu náhledy všech kamer. Pokud ji něco zaujme, pouhým kliknutím se obraz zvětší. Takto může policista sledovat podezřelý jev a v případě nutnosti může okamžitě reagovat.

Pokud elektronický plot zaznamená narušení sledované zóny, obsluha na obrazovce uvidí záběr z dané kamery. Pro lepší posouzení se nezobrazí aktuální přenos z kamery, ale "zmrazený" obraz z okamžiku, kdy k narušení zóny došlo.

Poškozená skulptura, která dala podnět k vybudování kamerového systému

Prozkoumali jsme kamerovou ochranu Karlova mostu
Poděkování: děkuji všem, kteří velmi ochotně spolupracovali na vzniku této reportáže.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předsunutý DSLAM.
Kratší „poslední míle“ má zrychlit i zoufale pomalé internetové přípojky

Za nízké přenosové rychlosti mnoha telefonních internetových DSL přípojek může jejich velká vzdálenost od ústředny. Vyřešit by to měly takzvané vysunuté...  celý článek

Obálka knihy Zeptejte se pilota od Patricka Smitha, vydavatelství Grada.
Kapitán vstoupil do kabiny, pilot byl polonahý. Kniha o létání i překvapí

Co se stane, když letadlo zasáhne blesk? Jaká je šance, že se strojem dokáže přistát někdo jiný než pilot? Vychází kniha o létání Zeptejte se pilota od...  celý článek

Obrys letadla je hotový. Testovací piloti Boeingu kreslili 787 Dreamliner ve...
Testovací piloti Boeingu si hrají: kreslí letadlo přes celou Ameriku

Unikátní grafický záznam trasy letu má let BOE004 z letiště Seattle Boeing Field na letiště Seattle Boeing Field. Vypadá jako obří letadlo.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.