Známe asteroid, který zabil dinosaury

9:14aktualizováno  9:14
Čeští a američtí vědci vypátrali, odkud na Zemi přiletěl projektil, který způsobil před 65 miliony let vymření dinosaurů.

Dopad asteroidu | foto: Bruselská univerzita

V posledním čísle prestižního časopisu Nature zveřejnili David Vokrouhlický z Astronomického ústavu Univerzity Karlovy,William Bottke a David Nesvorný ze Southwest Research Institute v Coloradu studii, která dokazuje, že smutný konec veleještěrů se začal psát již o sto milionů let dříve, než vyhynuli.

Tehdy se totiž srazily dva obří objekty někde v oblasti mezi Jupiterem a Marsem a jeden z obřích úlomků se vydal pomalu k Zemi. Cesta mu trvala podle výpočtu vědců právě sto milionů let. Pak dopadl – a vytvořil kráter Chicxulub. S katastrofálními následky. Nebyla to tudíž kometa, jak si vědci doposud mysleli.

Spolupráce amerických a českých astronomů trvá už léta. "Kolega Nesvorný, náš bývalý student, už zamířil do světa před deseti lety, já jsem v Coloradu strávil poslední dva roky," vysvětluje David Vokrouhlický okolnosti vzniku práce, jejíž výsledky zveřejnili v Nature. Původně se astronomové zabývali krátery na asteroidu Gaspra. Ani ne před rokem začali s astronomem Williamem Bottkem zkoumat chemické složení i dráhu asteroidů rodiny Baptistina. Ty vznikly právě při střetu dvou obřích objektů před 165 miliony let – a vědce zaujalo, že se odtud oddělil malý zlomek o průměru deseti kilometrů a pomalu cestoval do oblasti, kde se dráhy asteroidů mohou zkřížit s drahami Marsu, Země a Venuše.

"Pravděpodobnost dopadu na Zemi vycházela v našich výpočtech zajímavě vysoká," vzpomíná Vokrouhlický. "Začali jsme uvažovat o souvislosti s dinosaury. Vyčíslili jsme i pravděpodobnost, že by takto přicestovala kometa. Ale na devadesát procent to byl asteroid, co dopadlo na Zem."

Vědci navíc zjistili, že taková situace se mohla v minulosti odehrát mnohokrát. "Asteoridy tak mohly opakovaně ovlivnit a ohrozit biosféru Země. Rodiny asteroidů, možné srážky těles a jejich souvislosti s životem na Zemi budeme určitě studovat dál," dodává David Vokrouhlický.

Autoři:

Aukční síň Sotheby's připravila na čtvrtek 20. července velkou dražbu 173...
Aukční síň draží vesmírné artefakty, třeba taštičku na prach za miliony

Aukční síň Sotheby's připravila na čtvrtek 20. července velkou dražbu 173 položek, které souvisí s lidským dobýváním vesmíru. Právě 20. července slavíme 48....  celý článek