Otáčení Země se zpomaluje, ukázali vědci. Analyzovali milion dnů

15:57aktualizováno  15:57
Rotace planety Země se dlouhodobě zpomaluje. Nová studie přesně změřila, jak malé toto zpomalování je a jaké jsou jeho výkyvy v čase. Vědci k měření použili zprávy o antických zatměních Slunce.
Země z vesmíru (ilustrační snímek)

Země z vesmíru (ilustrační snímek) | foto: AP

„Rotace Země se zpomalí přibližně o 1,8 milisekundy za století, což je výrazně méně, než vyplývalo z odhadů založených na slapových jevech,“ píší britští vědci v nové studii publikované v prestižním časopise Proceedings of the Royal Society A (jeden z nejstarších vědeckých časopisů na světě). „Kromě dlouhodobého lineárního zpomalování jsme zaznamenali i fluktuace tohoto zpomalování v intervalech o délce desetiletí až století.“

Fluktuace zpomalování v letech 1700 - 2015

K analýze použili Richard Stephenson a jeho kolegové záznamy o zatmění Slunce z období od roku 720 před Kristem do roku 1600 našeho letopočtu. Od roku 1600 do 2015 pak vycházeli z podrobnějších záznamů o sledování hvězd a jejich zákrytu Měsícem.

Výsledky pozorování na základě záznamů z let 1623 - 2015

Pro extrémně přesná měření může mít tato práce zásadní přínos. Z hlediska běžného měření času jsou to pochopitelně zanedbatelné odchylky o několik řádů menší, než jsou například pravidelné úpravy času přidáním sekundy.

Beurer IL 50Beurer IL 50

Porovnejte ceny, pročtěte recenze a objednejte přímo u nás.

www.Heureka.cz