Otáčení Země se zpomaluje, ukázali vědci. Analyzovali milion dnů

15:57aktualizováno  15:57
Rotace planety Země se dlouhodobě zpomaluje. Nová studie přesně změřila, jak malé toto zpomalování je a jaké jsou jeho výkyvy v čase. Vědci k měření použili zprávy o antických zatměních Slunce.
Země z vesmíru (ilustrační snímek)

Země z vesmíru (ilustrační snímek) | foto: AP

„Rotace Země se zpomalí přibližně o 1,8 milisekundy za století, což je výrazně méně, než vyplývalo z odhadů založených na slapových jevech,“ píší britští vědci v nové studii publikované v prestižním časopise Proceedings of the Royal Society A (jeden z nejstarších vědeckých časopisů na světě). „Kromě dlouhodobého lineárního zpomalování jsme zaznamenali i fluktuace tohoto zpomalování v intervalech o délce desetiletí až století.“

Fluktuace zpomalování v letech 1700 - 2015

K analýze použili Richard Stephenson a jeho kolegové záznamy o zatmění Slunce z období od roku 720 před Kristem do roku 1600 našeho letopočtu. Od roku 1600 do 2015 pak vycházeli z podrobnějších záznamů o sledování hvězd a jejich zákrytu Měsícem.

Výsledky pozorování na základě záznamů z let 1623 - 2015

Pro extrémně přesná měření může mít tato práce zásadní přínos. Z hlediska běžného měření času jsou to pochopitelně zanedbatelné odchylky o několik řádů menší, než jsou například pravidelné úpravy času přidáním sekundy.

Pokus o celkovou rekonstrukci lebky jednoho z jedinců, jehož kosti se našly na...
Pohlední, ale hloupí? Co znamená překvapivý objev dávných lidí v Maroku

Překvapivý objev rekordně starých kosterních pozůstatků, které by mohly patřit Homo sapiens, jen dokládá, proč je tak těžké vyznat se ve vývoji moderního...  celý článek

Sonda Juno u planety Jupiter (ilustrace)
Slitina, která by přežila Černobyl, vůbec nemá existovat. Češi na ní pracují

Tým profesora Polcara na ČVUT vyvíjí materiál, který nezdeformují ani extrémní teploty. Neztrácí svůj tvar a pevnost ani při 2000 stupních Celsia, kdy se...  celý článek

Autonomní koncept Volkswagen Sedric
Profesionální řidiče nahradí „stupeň 5“. Otázka je, kdy se to stane

Co všechno už dnes dokáží samořídící auta? Kdy se dočkáme toho, že vůz necháme před obchodem a on sám zajede do podzemních garáží? Jak brzy přijdou...  celý článek

Šaty a sukně do 350,-

Udělejte si radost bez výčitek.