Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Čekání na „superletadlo“ se prodlužuje. A tak Američané sáhli na hřbitov

aktualizováno 
Námořní pěchota USA objednala u společnosti Boeing modernizaci třicítky víceúčelových letadel F/A-18 Hornet, které se nyní nacházejí na pouštním hřbitově letadel v Arizoně. Legendární letadla budou modernizována na verzi F/A-18C+, jelikož projekt letounu páté generace F-35B nabírá zpoždění.

Hornety F/A 18C během soutěže USMC | foto: US Marine Corps

Americkým mariňákům došla trpělivost s neustále se opožďujícím projektem F-35B Lightning II. Bill Maxwell ze společnosti Boeing, který odpovídá za provoz víceúčelových letadel F/A-18 Hornet v americké armádě, uvedl pro server Ainonline, že velitelství námořní pěchoty (US Marine Cops - USMC) objednalo modernizaci třicítky hornetů, které byly deponovány na odkladišti letounů provozovaných 309. skupinou letecké regenerace a údržby (309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group - AMARG) na letecké základně Davis-Monthan v arizonské poušti.

Fotogalerie

Modernizací procházejí hornety s malým počtem odlétaných hodin, které byly dříve vyřazeny jako nadbytečné. Boeing v továrně ve městě Cecil Field na Floridě zesiluje nebo vyměňuje části konstrukce letounu tak, aby byla zvýšena životnost ze standardních 6 000 na 8 000 hodin. Modernizací projde avionika a radar AN/APG-65. Nová verze bude mít označení F/A-18C+

V této chvíli se v závodě Boeingu na Floridě nachází dva Hornety F/A 18C. Další pětice se připravuje k transportu. V září poputují k modernizaci další čtyři stroje.

Příčiny modernizace mohou být jiné, než se oficiálně uvádí. Americká námořní pěchota má od samého počátku vývoje a letounu páté generace F-35B Lightning II ke stroji výhrady, jelikož dává z bezpečnostních důvodů přednost dvoumotorovým letounům (F-35B je jednomotorový). Známy jsou také výhrady USMC k akčnímu rádiu Lightningu II, přestože je k dispozici tankování ve vzduchu (Hornet F/A - 18C také trápí malý dolet).

Hornety F/A 18 se zvětšily na Super Hornety

McDonnell Douglas F/A-18 Hornet (dnes Boeing) je víceúčelový stíhací letoun. Je uzpůsoben provozu za každého počasí z paluby letadlové lodě. Slouží k provádění pozemních útoků i jako stíhací letoun, který zvládá i vzdušné souboje.

V počátcích provozu stoje trápily nejen dětské nemoci, ale docela vážné problémy. Díky modernizacím můžeme zaznamenat změny tvaru nasávacích otvorů motorů z obdélníkových (verze A a B) na půlkruhové (od veze C).

Hornety F/A 18C během soutěže USMC

Nejvíce vnímaným problémem je relativně malý dolet. Proto jsou hornety na většině fotografií vybaveny přídavnými nádržemi na palivo. Jejich používání pochopitelně snižuje množství nesené výzbroje.

Nevýhody ovšem plně kompenzují kladné vlastnosti. Hornet vyniká při úkolech stíhacího stroje i při útoku na pozemní cíle. Předností hornetu je také jeho palubní radar AN/APG-65. Aby se kompenzoval malý dolet, byla vyvinuta prodloužená verze F/A-18 Super Hornet s prodlouženým trupem o 86 centimetrů a zvětšenou plochou křídel o 25 procent.

Hornety útočí na Islámský stát:





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Letecká show na moskevském veletrhu MAKS 2017
Moskevský aerosalon ukázal novou ruskou stíhačku

Největším lákadlem prestižního veletrhu letectví a kosmonautiky MAKS 2017 je představení nového stíhacího letounu MiG-35.  celý článek

Londýnský požární člun Massey Shaw, návrat do domovské stanice po operaci Dynamo
Statisíce lidí čekaly na plážích na záchranu. Přijely pro ně stovky lodí

Úspěšnou evakuaci statisíců vojáků od Dunkerque můžeme označit za vítězství ustupujících. Byla to síla, která by Britům přišla vhod, pokud by Hitler nějakým...  celý článek

Britský král Jiří V.
Před 100 lety si britští králové začali říkat Windsorové

VIDEO V konfliktu bratranců, jak se dá s nadsázkou nazvat 1. světová válka, šlo většině evropských monarchií o přežití. Část z nich po konfliktu opravdu zanikla. O...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.