Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zprávy z masakru v Bombaji se do světa šířily z internetu ze sítě Twitter

  13:46aktualizováno  13:46
"Stále se střílí. V JJ nemocnici potřebují krev. Bitva o hotel TAJ stále pokračuje." Přesně takhle vypadaly krátké zprávy šířené přes službu Twitter do celého světa během rozsáhlých teroristických útoků v indické Bombaji.

Indická policie zaujímá pozice k útoku na židovské centrum v Bombaji, které obsadili teroristé (28. listopadu 2008) | foto: Reuters

Krátké zprávy téměř minutu po minutě posílali přímo z místa útoku uživatelé, kteří se v rámci služby ukrývají pod přezdívkami "nimishsdll", "mumbaiattack" a "aeropolowoman".

Zlikvidovat teroristy, kteří obsadili několik luxusních hotelů ve městě, se podařilo až po třech dnech. Více se o tragédii dozvíte v článku: Je po všem, ohlásila po třech dnech bojů s teroristy indická Bombaj.

Stále populárnější služba Twitter umožňuje uživatelům přijímat a odesílat krátké zprávy v reálném čase. Je tak rozšířená, že její obsah sledují i významná média.

Právě rychlost a aktuálnost informací dělá z takzvaných mikroblogů, ale i obyčejných blogů zajímavý zdroj prvotních informací pro média a zpravodajské agentury. Je pro ně levnější než v prvním okamžiku vyslat na místo vlastní štáb s kamerou. Je však samozřejmé, že takto získanou zprávu je potřeba rozšířit a hlavně ověřit. Podle vyjádření zástupců CNN pro Radio Netherlands Worlwide je "Twitter použitelným nástrojem pro získání očitých svědectví například během katastrofy, většině takto získaných zpráv však nelze věřit." Mnoho "Twitterů" totiž například pouze přepisuje zprávy z lokální televize nebo si zprávy vymýšlí a přibarvuje.

Blogeři také během nepokojů na internetu nabídli pomoc a informace příbuzným obětí. Aktuální informace a kontakty jsou zájemcům k dispozici na stránkách Mumbai Help.

Uvěznění hoteloví hosté posílali do lokálních televizních stanic obrázkové MMS zprávy a krátké videoklipy natočené mobilním telefonem během zásahů policie. Mobilní síť však byla v průběhu tragických událostí přetížená a pak přišla na řadu komunikace přes internet.

Twitter využívají lidé k tzv. mikroblogování. Tedy k publikování krátkých, obvykle jednovětých zpráviček ze svého života. Příspěvky se pohybují kolem 100 znaků, maximum je 140 znaků. Oblíbenost podobných systémů stoupá, protože k vedení mikroblogů nemusí uživatel příliš promýšlet strukturu textu a k vyjádření jedné myšlenky, nálady či informace stačí.

Na Twitter se můžete zaregistrovat zde. Tamtéž se lze přihlásit i k odběru zpráv od vybraných uživatelů.

Twitter pro Obamu i pro Frantu

Twitter použil během své kampaně i Barack Obama k okamžitému informování svých příznivců. Jeho Twitter naleznete zde. Podobné způsoby komunikace, využívání internetu a počítačového softwaru jsou pro Obamu běžné, i proto se o něm mluví jako o prvním technologickém prezidentovi. Více v článcích Obama bude prvním technologickým prezidentem, radí mu i Google a Barack Obama použil speciální program pro hledání nerozhodnutých voličů.

Obchodníci používají Twitter k informování o svých výrobcích i ke komunikaci se zaměstnanci. Obyčejní lidé stejně jako rockové hvězdy mohou pak jeho prostřednictvím dát vědět, co právě dělají a že jim třeba nechutnala večeře v Ritzu.

Zdroj: Radio Netherlands Worlwide

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rozšířené zobrazení výsledků vyhledávání - Google
Google po letech přestane při vyhledávání rovnou načítat výsledky

Od roku 2010 vám Google při vyhledávání nabízí dynamické vyhledávání. To nyní zmizelo.   celý článek

Hacker Marcus Hutchins (na snímku z 15. května 2017)
V USA zatkli hackera, který zastavil šíření viru WannaCry

Hacker, kterému se v květnu podařilo zastavit masové šíření vyděračského počítačového viru WannaCry, byl zatčen v USA. Mladý Brit Marcus Hutchins, vystupující...  celý článek

Nová aplikace propojí největší sociální síť s bleším trhem
Kladivo na Aukro? On-line „blešák“ Facebook Marketplace míří do Česka

Aplikace pro prodej a nákup mezi jednotlivci, Facebook Marketplace, bude do konce srpna dostupná i českým uživatelům. Zda dokáže přetáhnout uživatele portálu...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.