Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zvukový mág Mark Levinson: high-endové audio jsou předražené výrobky pro snoby

aktualizováno 
Navrhl skvělé zvukové systémy za astronomické ceny, ale dnes navrhuje spotřební elektroniku. Nemůže poslouchat CD ani MP3, ale věří, že se vše výrazně zlepší. Technetu poskytl exkluzivní rozhovor.

Zvukový mág Mark Levinson

Vytvářel špičkové hi-fi přístroje, nejlepší ve své třídě. Teď říká, že nechce dělat výrobky pro elitu, ale chce zlepšit kvalitu masové produkce. Pro LG Electronics ladí zvukové systémy, od mobilů po televize. Jeho nejnovějším dítětem je "minivěž" LG FB163, kterou jel osobně představit v pěti městech po celém světě a tentokrát nevynechal ani Prahu.

Mark Levinson při prezentaci méně mluvil a více pouštěl ukázky hudby. A je třeba říct, že na systému za méně než šest tisíc korun zněly veškeré pouštěné nahrávky skvěle. Jak dále slíbil, příště představí systém střední třídy s ještě lepším zvukem. Poslední v řadě by měl být špičkový systém za skvělou cenu. LG se tímto snaží vstoupit na trh audiopřístrojů.

Jaký je rozdíl mezi hi-endovým zvukovým systémem a současnou nejvyšší řadou spotřební elektroniky?
Ve skutečnosti žádné high-end audio neexistuje. Nikdo mi nedokáže říct, co to ve skutečnosti je. Chytré firmy, které dělají drahá zařízení? Pravda je taková, že vysoká cena neznamená, že je to dobré. A protože to je levné, ještě neznamená, že je to špatné. Většina hi-endového audia jsou předražené a nezajímavé výrobky. Na druhou stranu spotřební výrobky také nejsou nic skvělého. Proto někteří lidé kupují historická zařízení, ale to není řešení.

Zní to dost skepticky. Co tedy s tím?
Pro mě jsou důležité pouze dvě věci: co to umí, tedy jaký to má zvuk, a kolik to stojí. S LG jsme přišli s myšlenkou navrhnout tři kategorie výrobků. Právě představujeme výrobky první úrovně určené pro masový trh. Jde o velmi levné výrobky, což je dobré pro zákazníky, ale není to dobré pro LG, protože se na tom moc nedá vydělat. Ale je to základ s dobrou kvalitou.

A jaké budou ty další kategorie?
Poté LG plánuje přijít s pokročilejším produktem. Nebudete to úplný základ ani žádný high-end, ale vyšší řada. Nakonec přijdeme s luxusním produktem velmi dobré úrovně. LG má peníze a moc, takže můžeme udělat opravdu dobré produkty. Je to jako F1. Luxusním produktem budeme chtít sdělit světu, že LG rozumí audiu, které předtím nikdy nedělalo. Věřím, že se podaří dostat se s našimi produkty do nahrávacích studií. Podle mého nejvyšší řada LG produktů zabije high-endové audio. Chceme, aby LG bylo králem audia. Ale právě uváděný produkt je z nejnižší kategorie, tedy pro hlavní trh.

Myslíte, že masový trh zajímá dobrá kvalita zvuku?
Určitě. Trh výrobků s dobrou kvalitou zvuku momentálně spí, protože není co koupit. LP jsou pryč, CD zní strašně, MP3 ještě hůř. Příliš problémů a žádné řešení. Když není co koupit a co poslouchat, tak co máme dělat? Hodně lidí přestalo poslouchat hudbu. Ale my věříme, že trh výrobků s kvalitním zvukem obživne. Pokud se poslouchání hudby zjednoduší, bude to sranda, budete u toho něco cítit a zlepší vám to život, pak trh procitne. Jiné firmy si představují, že trh audia jsou děti, protože děti nespí, ale nakupují. Ale děti nejsou správný trh.

Chápu to dobře, že vy se snažíte zjednodušit a zpřístupnit poslouchání hudby?
Samozřejmě, protože svět požaduje pohodlí. Jedno tlačítko, Play, a hraje to. Takhle to dokážeme udělat. Ale svět potřebuje obsah. Chce kupovat hudbu, ale není ji kde koupit. Nebo jdete do obchodu s CD a nevíte co koupit. Těch problémů je celá spousta. Ale pokud je všechny vyřešíte, čeká nás skvělá budoucnost.

Při hudební prezentaci jste některé soubory přehrával z počítače. Myslíte si, že počítačový zesilovač je dostatečně dobrý zdroj pro přehrávání kvalitní hudby?
Pro kvalitní poslech používám externí D/A převodník. Ale pro tento typ poslechu na levné aparatuře jsem to chtěl zjednodušit. Aby lidé viděli, že stačí zařízení propojit a bude to fungovat. Pokud bych zapojil ještě další krabičku, bylo by to zbytečně složité. Já jsem nepředváděl systém za 120 000 euro, ale za 6 000 korun, takže výstup z počítače postačoval.

I já poznám rozdíl mezi nekomprimovanou hudbou a průměrným MP3 souborem. Ale hudba je stále více prodávána v MP3, AAC. Není to problém?
Existuje nová úžasná technologie, která změní svět digitálního audia. Jmenuje se to Burwen Bobcat a LG to momentálně testuje. Pomocí toho i 128kb/s soubor MP3 může znít jako analog. Bobcat opravuje tvar křivky, aby odstranil skoky.

Pro odfiltrování nevhodných skoků můžete přece použít dolní propust.
Na to zapomeňte, tak dobře to nefunguje. Lidský mozek je naprogramován na zvuky z přírody, které mají hladký průběh signálu. Digitální signál se mění skokově a MP3 jsou jenom horší. Richard S. Burwen je můj učitel a on už v roce 1976 přišel na způsob, jak upravit tvar křivky. Dnes s využitím moderní výpočetní síly to celé jde udělat poměrně jednoduše. Když slyší zvuk prohnaný Bobcatem moji zákazníci, ptají se mě, jestli to není SACD (SuperAudio CD, kvalitativně vylepšený formát CD, pozn. red.). Dokonce velice zkušení posluchači na drahých zařízeních nedokážou kvalitě zvuku uvěřit. Bez Bobcatu nemůžete zvuk vylepšit. Můžete vyměnit zesilovač, kabely nebo reproduktory. Ale pokud je špatný vstupní signál, nic z toho vám nepomůže.

Takže podle vás je formát MP3 špatný?
Matematicky je formát MP3 v pořádku. Problém je výsledný tvar křivky. Pokud ho opravíte, například Burwen Bobcatem, bude výsledný zvuk v pořádku.

Bobcat tedy konvertuje MP3 na lepší formát?
Bobcat nemění formát. Je to plug-in do Windows Media Playeru (WMP), ale může se naprogramovat také do DSP. Bobcat modifikuje libovolný přehrávaný formát ve WMP. Je to naprosto transparentní.

Jsou pro poslech CD lepší?
Nesnáším CD, nemůžu je poslouchat. Za chvíli z nich mám bolení hlavy. Radši mám ticho nebo hraji na své nástroje. Ale můj mozek nemá rád CD. Mnoho lidí má stejnou zkušenost. Ale teď mám pocit, že to jde správným směrem.

Jak provádíte ladění audiosoustavy pro LG? Je to jenom výběr správných komponent?
Ne, je to celá řada věci. Počínaje výběrem součástí, návrhem obvodů a mnoha dalšími. Řekněme, že mezi návrhem a finálním produktem je deset úrovní nebo verzí. Já pomůžu s návrhem a pak výrobek poslouchám od první generace a dávám návrhy na zlepšení. Nakonec se dostaneme na hranice možností a máme před sebou předprodukční vzorek, to je ta úroveň deset. V té chvíli přijdu a provádím finální ladění. Představte si to jako mastering hudby, jako když připravujete klasické hudební CD do výroby.

A v čem konkrétně ladění spočívá?
Zvuková soustava od LG obsahuje DSP, digtiální signálový procesor. Jeho součástí je i ekvalizér, který se používá i při masteringu CD. Ale místo masteringu upravuji zvukový systém. Snažím se, aby přirozené nahrávky, například housle, klavír nebo hlas, zněly naprosto přirozeně.

Dáváte LG také návrhy, jak má přístroj fungovat?
Občas ano. Většinou jim říkám, udělejte to jednoduše. Stačí tlačítka Play a Stop, víc není potřeba. Všechno ostatní je třeba omezit.

Lidé nepotřebují upravovat zvuk třeba ekvalizérem?
Méně je většinou více. Ekvalizér je užitečný ve správném kontextu. Ale když je systém vyladěný, žádné úpravy nepotřebujete. Samozřejmě jsou rozdíly mezi nahrávkami, ale 99,8% lidí chce stisknout Play a poslouchat.
Já sám jsem už téměř před 25 lety navrhnul ekvalizér Cello Audio Palette, který jsme vyráběli patnáct let beze změn. Konečná cena byla 25 000 dolarů, ale nyní stojí mnohem víc, protože sběratelé ho vyhledávají. Byl to nejlepší analogový ekvalizér na světě. Používá ho hodně nahrávacích společností, taky lidé doma. Ale LG FB163 to nepotřebuje, protože má dobrý zvuk.

A jakou hudbu posloucháte ve volném čase?
Já jsem možná trochu legrační chlapík. Pro mě není hudba jenom pozadí. Hudbu buď poslouchám, nebo ji vypnu. Pokud hudbu poslouchám, tak skutečně poslouchám.

Hudební smog a špatná hudba je velký problém českých restaurací.
To není pouze česká specialita, ale globální nemoc, která vznikla jako tradičně v Americe.

A jakou hudbu máte rád?
Já studuji severoindickou klasickou hudbu, z muzikantů je to třeba Ali Akhbar Khan. Byl jsem jazzový muzikant a stále jsem. Naposledy jsem byl v Praze v roce 1966. Hrál jsem na kontrabas v Paul Bley Triu. Někteří lidé poslouchají třeba rock'n'roll. Já jsem ho přestal poslouchat po Elvisu Presleym, někdy v roce 1956. Teď se zajímám o jazz a indickou hudbu. To je jazyk, kterým mluvím. Hloubka té hudby je úžasná. Indická hudba je jedna z nejtěžších na přednes z reproduktorů, protože základem je vysokofrekvenční harmonie. Při reprodukci ta hudba skoro nikdy nezní přirozeně. Pro nás je velká výzva zaručit, aby taková hudba zněla přirozeně na běžném audiosystému. Celý svět populární hudby jde mimo mne. Asi to pro vás není normální odpověď, ale já se nezajímám o normální hudbu.




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sennheiser SET 900 a Panasonic RP-WFG20
Špatně slyšíte třeba televizi? Tato speciální sluchátka to vyřeší

Neustále u vás doma řve televize? Vy zesilujete a partnerka hlasitost ubírá? Nebo naopak? Vyzkoušeli jsme dvojici sluchátek pro nedoslýchavé. Funkčnost během...  celý článek

Před 100 lety se narodil Dean Martin, zpíval hity Mambo Italiano i Sway
Před 100 lety se narodil Dean Martin, zpíval hity Mambo Italiano i Sway

VIDEO Slavný zpěvák a komik Dean Martin se narodil 7. června 1917. Přátelil se s Frankem Sinatrou a osudové setkání zažil v New Yorku, kde potkal Jerryho Lewise, s...  celý článek

Josef Kainar
Uznávaný básník a textař Kainar se propůjčil komunistickému režimu

VIDEO Citlivá duše, skvělý básník, geniální textař, dramatik, budovatelský spisovatel. Josef Kainar, který se narodil 29. června 1917 v Přerově, měl mnoho tváří. Ta...  celý článek

DUMREALIT
Nový obor podnikání - majitel nové pobočky

DUMREALIT
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.