"Co to je?" byla otázka kamaráda Filipa, když koncem loňského roku spatřil tramvaj z titulní fotografie. " Model 2008, cestující bez jízdenky mají místo v zadní části vozu," řekl jsem mu žertem.
Tuto speciální nákladní tramvaj můžete spatřit v ulicích Prahy. DP Praha provozuje ještě další tři typy, které nevozí cestující s platným lístkem. Dokonce si je nemůžete objednat na speciální privátní jízdu.
Ke konci loňského roku proběhla modernizace a rekonstrukce tramvají, které se využívají jako sněžné pluhy. S reportáží jsme čekali na příchod zimy. Nedočkali jsme se. Tak jsme téma doplnili o další provozované typy a nezapomněli jsme se poohlédnout do historie. Celkem jsme navštívili tři vozovny a dvakrát Ústřední dílny v Hostivaři. Z jedné fotografie vznikla péefka autora, na kterou nejkouzelněji zareagoval kamarád Filip.
Při zpracování reportáže o desítce pražských tramvajových NEJ jsme našli nejedno téma, které si zaslouží samostatný díl. Dnes se budeme věnovat tramvajím , které nevozí cestující. |
Speciální tramvaje na kolejích nejsou žádnou novinkou, spíše platí, že dříve je lidé v ulicích potkávali častěji. Pro zajímavost uvedeme alespoň jeden mimopražský příklad. Část ostravské čtvrti Poruba, konkrétně horní část Hlavní třídy, velmi úzce souvisí s nákladní tramvajovou dopravou. Téměř všechen stavební materiál na sídliště ve stalinském stylu (dnes je v zorném poli UNESCO) dopravily nákladní tramvaje.
Provozované speciální tramvaje |
1. Nákladní tramvaj |
2. Sněžný pluh |
3. Motorový vůz pro kontrolu a měření vrchního měření |
4. Posunovací vůz |
Vybrané historické typy |
1. Kropicí tramvaj |
2. Kropicí tramvaj jako pluh |
3. Sanitní tramvaj |
4. Pohřební tramvaj |
5. Nákladní tramvaj |
6. Tramvaj na odvoz smetí |
7. Vysavač žlábků |
Provozované speciální tramvaje |
Tramvaje, které nevozí běžné cestující s jízdenkou, mají bohatou historii. Než se změnily v tramvajové speciály, jezdily na pražských kolejích s cestujícími. Jenom místo plánované opravy byly přestavěny na speciály, jejichž služby využívá DP Praha k zajištění provozu běžných tramvají. "Tramvaji T3 by měl být postaven památník ze zlata" , to je věta, kterou jsem slyšel v Liberci či Ostravě a slyšel jsem ji také při rozhovorech o speciálních vozech s zaměstnanci pražského DP. Sněžné pluhy mají namontovánu elektroniku, která automaticky přestavuje výhybky podle předem naplánované trasy. Stejně po kolejích metropole jezdí provozní vozy. Vysílač pro přestavování radiových výhybek v síti se nachází pod prvními schody). |
Základní technické údaje nákladní tramvaje | |
Délka přes spřáhla | 15 200 mm |
Délka vozové skříně | 14 000 mm |
Šířka vozové skříně | 2 500 mm |
Výška vozové skříně | 3 053 mm |
Počet náprav | 4 |
Vzdálenost otočných čepů | 6 400 mm |
Rozvor náprav | 1 900 mm |
Průměr kol | 700 mm |
Výkon motorů | 4 x 44 kW |
Základní technické údaje sněhového pluhu | ||
Délka přes spřáhla | 15 104 mm | |
Délka vozové skříně | 14 000 mm | |
Šířka vozové skříně | 2 500 mm | |
Počet náprav | 4 | |
Průměr kol | 700 mm | |
Výkon motorů (hodinový/trvalý) | 4 x 44 kW /4 x 40kW | |
Výška vozové skříně | 3 053 mm | |
Objem posypového materiálu | 1 m3 | |
Kontejnery na posypový materiál | 2 ks |
Základní technické údaje Měřícího vozu | |
Délka přes spřáhla | 15 200 mm |
Délka vozové skříně | 14 000 mm |
Šířka vozové skříně | 2 500 mm |
Výška vozové skříně | 3 053 mm |
Počet náprav | 4 |
Vzdálenost otočných čepů | 6 400 mm |
Rozvor náprav | 1 900 mm |
Výkon motorů | 4 x 44 kW |
Základní technické údaje Posunovacího vozu | |
Délka přes spřáhla | 11 184 mm |
Délka Vozové skříně | 10 000 mm |
Šířka vozové skříně | 2 500 mm |
Výška vozové skříně | 3 053 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 4 580 mm |
Počet náprav | 4 |
Rozvor náprav | 1 900 mm |
Průměr kol | 700 mm |
Výkon motorů | 4 x 44 kW |
Vybrané historické typy
2. Kropicí tramvaj jako pluh |
|
|
Aby se kropicí vozy využily i v zimním období, byly k nim přimontovány radlice. Sloužily tak jako sněhové pluhy, které zajišťovaly sjízdnost tramvajových tratí. |