Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


1188 od O2 přiznalo chybu. Opraví chybnou reklamu

aktualizováno  17. srpna 21:20
Společnost O2 šíří na internetu informaci, že stránky katalogové služby 1188.cz navštěvuje každý čtvrtý člověk na českém webu. Podle oficiálního měření návštěvnosti českého internetu to však není pravda. O2 chybu přiznalo a chystá nápravu.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: O2

Společnost O2, která službu 1188.cz provozuje, zaměnila dva údaje o své službě, které spolu nijak nesouvisí. Nedělá rozdíl mezi skutečným uživatelem internetu, který na stránce hledá informace, a prohlížeči, které takový uživatel využívá. 

Díky tomu se chlubí několikanásobně vyšším číslem. Zatímco O2 udává návštěvnost zhruba 1 200 000 návštěvníků, oficiální údaje říkají, že web využívá něco přes 250 000 reálných uživatelů. Čísla pochází z května tohoto roku.

V reklamním sdělení společnosti tvrdí Pavel Pavlovský z 1188.cz: "Zatímco loni v prosinci jej navštívilo 800 tisíc unikátních návštěvníků, letos v květnu to bylo již přes 1,2 milionu!." 

Následuje citace dalšího člena týmu 1188.cz Jiřího Rýdla: "Když uvážíte, že se na českém internetu pohybuje zhruba 5 milionů uživatelů, tak naše služby na internetu užívá každý čtvrtý."

Původní text reklamy na 1188.cz

Původní text reklamy na 1188.cz

Údaje o unikátních návštěvnících a celkové populaci českého internetu však nelze spojovat. Zmíněná zpráva tak budí dojem, že její autor měření nerozumí, nebo ho účelově prezentuje v rozporu se skutečností.

Představitelé webu 1188.cz, respektive společnosti O2, v pondělí 17. srpna chybu přiznali a slibují nápravu.

"Omlouváme se za nedorozumění ohledně počtu návštěvníků našich webových stránek 1188. Skutečně došlo k chybnému porovnání unikátních a reálných návštěvníků, za což se čtenářům omlouváme," vysvětluje Martin Žabka, tiskový mluvčí O2. Zároveň slíbil i opravu zmíněného sdělení.

S matením pojmů se auditoři občas setkávají

"Oficiální návštěvnost měřených serverů se udává ve zhlédnutých stránkách a v počtu reálných uživatelů. Předpokládám, že se u 1188.cz někdo přehlédl v kolonce popř. zaměnil jednotky. Pravdou je, že se s těmito záměnami občas potkáváme, a je to jen otázka vysvětlení pojmů a metodiky měření NetMonitoru" říká Kateřina Hrubešová ze Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR). které má na starosti oficiální sledování návštěvnosti českých webů.

V měření návštěvnosti je tedy nutné rozlišovat dva pojmy - reálného uživatele, což je skutečný člověk a unikátního návštěvníka, jako virtuální pomocnou jednotku. A právě zde udělala O2 chybu.

Na český internet chodí opravdu zhruba pět milionů lidí, ale jsou to právě oni reální uživatelé. Naopak údaj o unikátních návštěvnících sčítá takzvaná cookies. Těch je na oficiálně měřených serverech okolo 35 milionů z ČR a devět milionů ze zahraničí.

Cookies

Soubory cookies jsou malé soubory, které si prohlížeč uloží do počítače při návštěvě internetových obchodů, zábavních serverů, novin a další stránek. Spojují tak navštívenou stránkou s prohlížečem.

Při další návštěvě stejné stránky pak podle nich tento konkrétní prohlížeč stránka "pozná".

Cookies jsou často používány k vystopování pohybu a chování uživatelů na internetových stránkách, čehož provozovatelé využívají pozdějšímu vylepšení stránek nebo aby návštěvníkům nabídli produkty a služby, které by je mohly zajímat na základě jejich předchozích návštěv či personalizování stránek. Cookies jsou často také rozhodující pro reklamní kampaně a e-mailový marketing.

"Pokud reálný uživatel používá dva nebo více prohlížečů, jeden v práci a druhý doma, rázem z něj jsou dva unikátní návštěvníci. Pokud má navíc nastaveno automatické mazání cookies, je při každé návštěvě stránek brán jak nový unikátní návštěvník," říká Jan Walter, ředitel internetové sekce společnosti Mediaresearch. Ta má na starosti NetMonitor - oficiální měření návštěvnosti českého internetu.

"V případě tohoto reklamního sdělení jeho autoři nesprávně vztahují unikátní návštěvníky k reálným uživatelům české populace. Reálných uživatelů má server 1188.cz stejně jako všechny ostatní servery podstatně méně než unikátních návštěvníků," dodal Walter.

Unikátní návštěvníci serveru 1188.cz v květnu 2009 podle oficiálních statistik Netmonitor

Reální uživatelé serveru 1188.cz v květnu 2009 podle oficiálních statistik NetMonitor

Podíváme-li se na oficiální auditované výsledky z Netmonitoru v měsíci květnu, pak zjistíme, že na stránky 1188.cz vstoupilo o něco více než 250 tisíc reálných uživatelů, a to rozhodně čtvrtina českého internetu není.

Konkurenční servery taková "vylepšující" tisková zpráva pochopitelně nepotěšila. "Chápeme, že se 1188.cz chce vytáhnout před klienty a podpořit tak prodej firemních zápisů. Ale právě podobná ´záměna´ připomíná spíše nekalou praktiku, která v dlouhodobé perspektivě nemůže nikomu pomoci," řekl Tomáš Prokop, projektový manažer firemního katalogu TopKontakt.cz, který má měsíčně kolem 400 tisíc reálných uživatelů.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nová dvoutisícová bankovka má na líci kosmodrom Vostočnyj, na rubu je most ve...
Chystá se ruská digitální měna. Kryptorubl nebudou uživatelé těžit

Digitální měna, která má poněkud jiná pravidla, než jsme si zvykli, vzniká v Rusku. Zcela pod kontrolou ji bude mít stát.  celý článek

FarmaNaDlani.cz
Tipy na zajímavé weby: Kde nakoupit na farmách, ukáže interaktivní mapa

Čím dál víc lidí zajímá, kde se dá nakupovat lokálně a ne od velkovýrobců či zahraniční produkty. Pěstitele a výrobce snadno najdete na mapě FarmaNaDlani.cz....  celý článek

Politici a sociální sítě
Urážky, trapasy i nesmysly: jak čeští politici bojují na sociálních sítích

Předvolební kampaň vrcholí a při rozhodování voličů hraje vliv i to, jak politici vystupují na sociálních sítích. Ne všichni si na nový svět krátkých,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.