3D skenery míří do domácností

  • 2
Technologie trojrozměrného skenování nezůstane brzy omezena na špičková vědecká, průmyslová a designérská pracoviště. V digitální domácnosti zítřka nebude nejspíš chybět ani 3D skener.

Dnešní trojrozměrné skenery jsou obvykle velké, těžké a na obsluhu náročné přístroje. K převedení různých průmyslových součástí či výrobků do digitální podoby je nakonec určitá robustnost zařízení stejně podmínkou.

Principem těchto skenenerů je soustava kamer, snímajících předmět ze všech možných úhlů; jednotlivé obrazy jsou následně kombinovány tak, aby z nich bylo možné vypočítat odpovídající 3D reprezentaci.

Představa domácího 3D skenování může zatím působit dosti zvláštně, několika manažerům společnosti Unilever však stála za odchod od mateřské firmy a založení nového start-upu, jehož cílem je právě vývoj takového zařízení. Nově vzniklá liverpoolská firma byla pojmenována Spiral Scratch a k realizaci svého záměru se jí podařilo získat od britského ministerstva průmyslu a obchodu grant ve výši 50 000 liber.

Spiral Scratch

Takto vypadá naskenovaný kačer.
Copyright: Spiral Scratch

Celý projekt se nyní nachází ve fázi druhého prototypu, s nímž výrobce hodlá do konce dubna tohoto roku zahájit sérii demonstrací, která má pomoci získat finance potřebné pro zahájení sériové výroby. Základem nového zařízení je technologie pojmenovaná 3fM. Její principy jsou ve srovnání s průmyslovými 3D skenery o dost jednodušší: Na objekt, umístěný na otáčivém podstavci, jsou světelné paprsky promítány skrz mřížku mezi objektem a projektorem.

Projekce je zaměřena jen na přední část objektu, takže kamera může následně snímat ostrost stínů a světla na objektu v závislosti na tom, jak daleko od ní se nachází snímaný bod. Logika říká, že čím rozmazanější je přechod mezi světlem a tmavou oblastí, tím vzdálenější musí být i snímaný bod. Díky otáčení skenovaného předmětu může být takto zkonstruován jeho 3D obraz, a to včetně barev, které jsou na výsledek naneseny dodatečně.

Celý postup má však stále některé slabiny: Použití jen jedné kamery např. komplikuje rozpoznávání vlastností objektu, ukrytých před pozorováním jen z jednoho vertikálního úhlu. Tento problém může být podle spoluzakladatele firmy Johna Wilsona odstraněn dodatečným nakláněním předmětu. Firma Spiral Scratch doufá v úspěch nového prototypu a plánuje uvedení výrobku na trh do dvou let. Nejpodstatnější je přitom nejspíš cena, která by měla v podstatě odpovídat dnešním "obyčejným" 2D skenerům. Podle představitelů firmy by 3D skenování mohlo rychle nalézt cestu do inženýrského vývoje, uplatnit se ve webdesignu a samozřejmě také v počítačových hrách, ale i třeba v internetových seznamkách. Speciální oblastí aplikací se stanou virtuální světy. Kdo má v oblibě on-line hry na hrdiny, bude pak moci svoji postavu doplnit 3D obrazem vlastnoručně ukutého meče...

Článek byl připraven ve spolupráci s časopisem Computerworld.