Vojenské letectvo USA se zrodilo před 70 lety na palubě Posvátné krávy

Samostatné americké vojenské letectvo vzniklo na základě Zákona o národní bezpečnosti schváleného před sedmdesáti lety. Harry Truman jej podepsal nečekaně, ale o to více symbolicky na palubě prvního prezidentského speciálu, přezdívaného Posvátná kráva.
Douglas VC-54C Sacred Cow je vystaven v muzeu USAF na Wright-Pattersonově...

Douglas VC-54C Sacred Cow je vystaven v muzeu USAF na Wright-Pattersonově letecké základně v Ohiu. | foto: U.S. Air Force photo by Ken LaRock

Americké vojenské letectvo USAF (United States Air Force) si letos připomíná 70 let své existence. Vrcholem řady akcí konaných při této příležitosti bude letecký den na základně Andrews (16. a 17. září). Významnému výročí je pak věnována i speciální webová stránka.

V Evropě si výročí připomněli na jedné z největších světových leteckých show Royal International Air Tattoo. Z něj pochází i následující video, ukazující přelet strojů F-15 Eagle a bombardéru B-2 Spirit.

Vznik U.S. Air Force

Hlavním krokem k transformaci amerického armádního letectva USAAF (United States Army Air Forces), které byla autonomní složkou armády Spojených států amerických (United States Army), na zcela samostatnou složku amerických zbrojených sil, bylo schválení Zákona o národní bezpečnosti (National Security Act of 1947) prezidentem Trumanem dne 26. července 1947. A právě na jeho základě vzniklo o necelých osm týdnů později, 18. září 1947, americké vojenské letectvo USAF. Mimochodem, stejného dne a na základě stejného dokumentu vznikla i zpravodajská služba CIA (Central Intelligence Agency).

Přestože americká vojenská letadla létají všude možně po světě a ty notoricky známé typy viděl ve zprávách snad každý, může nezaujatému pozorovateli činit problém samotné vymezení složky U.S. Air Force. Zdaleka ne každé americké vojenské letadlo ji totiž patří.

Další provozovatele vojenských letadel, včetně bojových, ve Spojených státech představují vojenské námořnictvo (U.S. Navy má létající aparáty nejen na letadlových lodích, ale i na pozemních základnách), námořní pěchota (U.S. Marine Corps) a světe div se i armáda (U.S. Army dnes má z pilotovaných letadel ve výzbroji především vrtulníky a v kategorii bojových pouze vrtulníky). A nesmíme zapomenout ani na jednotky Letecké národní gardy (ANG, Air National Guard), které však nespadají pod federální Ministerstvo obrany, ale jsou podřízeny příslušným státům Unie. 

Když už se bavíme o letadlech, tak za zmínku stojí fakt, že prezident Truman podepsal Zákon o národní bezpečnosti na palubě letounu Douglas VC-54C přezdívaném Posvátná kráva. Tento prezidentský čtyřmotorový speciál zdědil po svém předchůdci Rooseveltovi.

Posvátná kráva pro Roosevelta

Na podzim roku 1943 uzavřelo USAAF smlouvu s firmou Douglas Aircraft Company na výrobu speciálního letounu, který by letectvo používalo pro dopravu prezidenta Spojených států. V podstatě se jednalo o první prezidentský speciál amerického letectva.

Je sice pravdou, že pro tehdejšího prezidenta Franklina D. Roosevelta byl už na začátku jeho prvního funkčního období postaven speciálně upravený dvoumotorový hydroplán Douglas Dolphin s kapacitou čtyři cestujících, ale tento letounek, spadající pod námořnictvo, prezident nikdy nepoužil.

První vzdušnou služební cestu podnikl Roosevelt až počátkem roku 1943 na konferenci do Casablanky, kdy použil velký transoceánský hydroplán Boeing 314, který patřil společnosti Pan Am a za války létal pro námořnictvo.

Přibližně v té době se pak pro prezidentské služby upravoval Consolidated C-87A, tedy transportní verze bombardéru B-24. Ten však v této roli nebyl nikdy angažován kvůli nižší spolehlivosti letounů dané typové řady. A tak s ním létali například členové vlády. A první dáma, Eleanor Rooseveltová, ho využila na jaře 1944 při cestě po Jižní Americe.

Ale zpět k objednanému speciálu od Douglasa. Výrobce použil jako základ letoun C-54A, na který přimontoval křídlo z připravované verze C-54B s větší kapacitou neseného paliva. Vojenské dopravní čtyřmotoráky C-54 Skymaster vycházely z civilních Douglasů DC-4.

Hlavní úpravy se odehrály uvnitř trupu. Vedle toho, že v předních partiích byla umístěna další palivová nádrž, se jednalo hlavně o pohodlný VIP interiér. Ke speciálnímu vybavení patřil také elektrický výtah umožňující nastupování a vystupování osoby na invalidním vozíku, protože prezident Roosevelt byl od mládí částečně paralyzován po ataku dětské obrny.

Výsledný stroj, vyrobený pouze v jednom exempláři, dostal typové označení Douglas VC-54C a oficiální přezdívku The Flying White House (létající Bílý dům), sériové číslo 42-107451 bylo na SOP nastříkáno v klasické formátu 2107451. USAAF ho obdrželo v červnu 1944 a jeho domovským přístavem bylo washingtonské letiště (dnes Ronald Reagan Washington National Airport). A protože byl stroj držen odděleně od ostatních armádních letadel a přístup k němu byl přísně hlídán, začal mu pozemní personál přezdívat Sacred Cow (Posvátná kráva). Nová přezdívka zcela převálcovala původní The Flying White House, a nakonec se začala používat oficiálně.

V únoru 1945 dopravil Douglas VC-54C Sacred Cow prezidenta Roosevelta na Jaltskou konferenci.

Franklin Delano Roosevelt použil VC-54C pouze na jednu misi, a to na Jaltskou konferenci na Krymu v únoru 1945. Z bezpečnostních důvodů dostal letoun kvůli utajení pro tuto příležitost falešné sériové číslo 42-72252 (na SOP psáno 272252). Stejné číslo měl předtím jeden z letounů C-54A, který spadl do moře poblíž Havaje v listopadu 1944.

Služba poválečná

Dva měsíce po Jaltské konferenci Roosevelt zemřel. Nový americký prezident Harry S. Truman po něm „podědil“ i speciál VC-54C Sacred Cow.

Jak už bylo avizováno výše, s Trumanem se tento letoun zapsal do historie v roce 1947. Toho roku 26. července přijal Kongres Zákon o národní bezpečnosti, na jehož základě vzniklo 18. září 1947 samostatné letectvo USAF. Po kroku učiněném Kongresem zbývalo dokument podepsat prezidentem Spojených států. Jenže Truman tou dobou akorát odjížděl na letiště a chystal se odletět za svou vážně nemocnou matkou do Missouri.

Prezident nebyl k nalezení a požadovaný podpis visel ve vzduchu. Nakonec se podařilo s ním spojit, když už seděl ve svém VC-54C chystajícím se na start. Pan prezident se pragmaticky rozhodl pozdržet start a počkat, až přijede „muž s koženou brašnou“.

Nečekal dlouho. Za chvíli se objevil na palubě kurýr s předmětným dokumentem. Podpis listiny se tak odehrál bez jakékoliv publicity, bez klapání zrcátek fotoaparátů, pouze za přítomnosti dvou členů USAAF sloužících na palubě letadla jako stevardi. „Nyní máme samostatné letectvo,“ pronesl Truman poté, co odložil pero.

Nedlouho poté začal Truman používat nový prezidentský speciál Douglas VC-118 The Independence. Douglas VC-54C Sacred Cow strávil ve vzduchu během své nedlouhé „prezidentské kariéry“ 1900 letových hodin, z toho pouze 10 % s prezidentem na palubě. Letectvo, teď už USAF, pokračovalo s jeho používáním pro dopravu jiných VIP až do roku 1961. Při této službě nalétal dalších více než 12 tisíc hodin. Pak byl předán Smithsonovu institutu. A jak běžela léta, pomalu chátral.

Posvátná kráva v muzeu USAF

Douglas VC-54C Sacred Cow je vystaven v muzeu USAF na Wright-Pattersonově letecké základně v Ohiu.

Dnes je letoun VC-54C Sacred Cow je vystaven v Národním muzeu letectva Spojených států amerických (National Museum of the United States Air Force) na Wright-Pattersonově letecké základně u města Dayton v Ohiu. Do muzea se dostal v roce 1981 ve značně zbědovaném stavu. V roce 1985 byla zahájena jeho pečlivá rekonstrukce trvající deset let a obnášející 34 tisíc hodin práce. Vzácný muzejní exponát se veřejnosti představil v dubnu 1995. Vystaven je v podobě, ve které letěl s prezidentem Rooseveltem na Jaltskou konferenci, tedy s falešným číslem 272252 na svislé ocasní ploše.

  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

v diskusi je 125 příspěvků

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

v diskusi je 76 příspěvků

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 41 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

v diskusi je 50 příspěvků

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Načapali jsme otesánka, který se velkého sousta nezalekne. Boeing 747-400F

v diskusi je 8 příspěvků

21. března 2024

Poté, co na Letiště Václava Havla Praha přestaly v barvách Qatar Airways létat nákladní Boeingy...

Dočasná raketa se po téměř 70 letech loučí. Bude startovat naposledy

v diskusi jsou 4 příspěvky

28. března 2024  15:36,  aktualizováno  19:54

Tento čtvrtek stojí na startovací rampě mysu Canaveral poslední potomek raket Thor, nosič Delta IV...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 20 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 41 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Úspěšný let prototypu XB-1 vrací do hry cestování nadzvukovou rychlostí

v diskusi je 34 příspěvků

27. března 2024  17:17

Po více než dvaceti letech, od ukončení provozu letounu Concorde, se možná opět dočkáme nadzvukové...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...