Poutač u sídla společnosti Facebook

Poutač u sídla společnosti Facebook | foto: Google

Facebook v boji proti dezinformacím prodlouží zákaz politické reklamy

  • 14
Facebook se rozhodl i nadále neposkytovat reklamní prostor pro politická sdělení týkající se amerických voleb. Důvodem jsou nepravdivé informace, které by se mohly šířit po volbách.

Zákaz politické reklamy, který zavedla nejen společnost Facebook na svých sociálních sítích v USA po prezidentských volbách z minulého týdne, potrvá ještě měsíc. 

„Ačkoli již řada zdrojů oznámila svoje projekce ohledně vítěze, stále věříme, že je důležité bránit zmatkům nebo zneužívání našich platforem,“ píše Facebook v e-mailu zadavatelům reklam, který cituje agentura Reuters. Dodává přitom, že zákaz potrvá ještě alespoň měsíc, ačkoli by se podle společnosti mohly politické reklamy na její sociální sítě vrátit za jistých blíže neupřesněných okolností i dříve.

Zákaz politické reklamy vzhledem k množícím se neověřeným tvrzením o volebních podvodech prodlouží i mateřská společnost Googlu Alphabet. Tento zákaz měl podobně jako v případě Facebooku trvat týden po volbách, jež se oficiálně konaly minulé úterý. Google přitom již dříve uvedl, že zákaz uvolní v závislosti na rychlosti sčítání hlasů a podle toho, zda v zemi například nevypuknou občanské nepokoje.

Omezení stanovená oběma společnostmi přitom začínají dopadat na kampaně před ostře sledovanou dvojicí soubojů o senátorská křesla v Georgii, které rozhodnou o většině v Senátu Kongresu USA.

„Naprosto nás to přivádí k šílenství,“ řekl Mark Jablonowski, šéf firmy, která se stará demokratům o digitální marketing. „V podstatě tím drží jako rukojmí celý zbytek politického procesu,“ poznamenal republikánský stratég Eric Wilson, podle něhož strach z šíření dezinformací neopodstatňuje plošný zákaz politické reklamy na digitálních platformách. „Tohle je něco, co vyžaduje skalpel, ale oni používají rezavou sekeru,“ prohlásil.

Podle některých demokratických stratégů přitom zákaz stejně nedokáže zabránit šíření lživých informací na sociálních sítích. V posledních dnech se tam totiž objevuje mnoho nepodložených tvrzení o údajných volebních podvodech, které z velké části iniciuje a posiluje prezident Trump, jež nechce uznat svou prohru, kterou ohlásilo mnoho respektovaných amerických médií.

,