Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Proč se zřítilo WTC? Požár, spiknutí nebo konstrukční chyba

11. září 2001 - Smrtící úder trval v obou případech pouze zlomky vteřin. Dvě letadla typu Boeing 767 narazila v rozpětí několika minut do věží Světového obchodního centra v New Yorku. Strašlivá agónie se protáhla na 102 minut. Přeživší obyvatelé Dvojčat tak měli alespoň nějaký čas na záchranu. Pak se sedmá nejvyšší budova světa zřítila definitivně.

WTC 11.9.2001

Pět let války proti teroru

Při katastrofě zahynuly téměř tři tisíce lidí.  Jaké byly hlavní technické příčiny kolapsu obou věží? O příčinách pádu Dvojčat se dodnes divoce spekuluje. Oficiální verze je často zpochybňována.

Anatomie katastrofy

Je jedenáctého září 2001 a let 11 letecké společnosti United Airlines váhavým letem (pilotuje jej fanatik Atta) neodvratně směřuje k severní věži označované jako WTC 1. Na palubě je 87 normálních cestujících a pět únosců.

Přesně  v 8:45 místního času naráží stroj do budovy. O osmnáct minut později se opakuje téměř stejná hororová scéna na jižní věži Dvojčat. Náraz letadla však tentokrát sledují milióny televizních diváků v přímém přenosu.

Na palubě umírá 60 cestujících a pět fanatiků.

Teroristé měli vše velmi pečlivě naplánováno. Jelikož obě unesená letadla právě vzlétla z nedalekého Bostonu (cca 4 hodiny jízdy autem), nádrže s leteckým petrolejem byly plné. Palivo se rozstříklo po budově a došlo k výbuchu. Následné požáry pak byly podle některých expertů hlavní příčinou zřícení obou věží. 

Letadlo nárazem doslova přeseklo mohutné ocelové sloupy hlavní nosné konstrukce s roztečí 1020 milimetrů. Podle odhadů jich bylo okamžitě zničeno asi 40. Slabší konce křídel se při nárazu ulomily a otvor, který Boeing ve stěně vytvořil, je tedy o něco užší, než je rozpětí letadla. Okamžitá zkáza postihla přibližně tři poschodí. Poškozena byla část nosného rámu a stropní ocelo-betonové konstrukce. Zcela zničeny byly také některé ocelové sloupy jádra budovy (rozměry jádra 24 x 42 metrů), které nesly téměř veškerá stálá i nahodilá zatížení stropů a podlah budovy až po střechu.

V případě WTC 1 se náraz odehrál mezi 93. a 99. patrem. Do jižní věže vrazil Boeing mezi 77. a 85. poschodím. Počet pater v obou budovách byl 110, věž WTC 1  byla o něco větší než její dvojče WTC 2. Podle některých zdrojů mělo severní Dvojče výšku 412 metrů, podle jiných šplhalo až do výšky 416 metrů.

Základní údaje o WTC

Stavba započata: 5. 8. 1966
Páska přestřižena: 4. 4. 1973
26. 2. 1993 byl na Dvojčata spáchán první bombový atentát
Počet pater v obou věžích - 110
Výška WTC 1 - 412 metrů
Výška WTC 2 - 411 metrů
Počet lidí pracujících uvnitř budovy – 50 000
4046 metrů čtverečních k pronajmutí na každém patře
7 podzemních pater s obchody a podzemní drahou
Skylobby na 44. a 78. patře
Obě věže zbořeny v úterý 11. 9. 2001

Jižní věž byla o necelý metr nižší. Půdorys obou budov byl 63,5 x 63,5 metrů, rozpětí křídel klasického Boeingu 767 je přitom 48 metrů a délka 55 metrů. Stabilita konstrukce Dvojčat musela být tedy nárazy značně oslabena. 

Podle prvních vládních odhadů letělo první letadlo rychlostí 790 km/h a druhé narazilo do WTC rychlostí dokonce 950 km/h. Někteří experti však došli výpočty k jiným, podstatně nižším číslům.

Oheň dokončil dílo

Oheň se rychle šíří. Takzvaný komínový efekt způsobuje, že Dvojčata (stejně jako všechny ostatní mrakodrapy) velmi dobře hoří. Tisíce lidí prchají z budov pryč. Přesně v opačném směru se dovnitř vrhají první záchranáři. Zdviž nejezdí a požáry se výtahovými šachtami rychle šíří do okolních částí budovy. Někteří lidé si ještě ani neuvědomují, co se stalo, a strnule čekají na svých místech. Patra nad místy nárazů obou letadel jsou naprosto odříznutá. Útěk odsud je nemožný. Žár, podle Agentury pro mimořádné události a Americké asociace stavebních inženýrů, dosahuje místy až 1093 stupňů. Nezbývá než čekat na smrt nebo se jí vydat vstříc skokem z okna. Instalované protipožární zařízení nemohlo podle odborníků v žádném případě vzdorovat tak nenasytnému ohni. Navíc bylo v horních patrech nárazem obou strojů zcela vyřazeno z provozu.

Názory na to, co bylo přesnou příčinou zhroucení obou věží, se liší.


Podle profesora D. J. L. Kennedyho z Kanady se vlivem požáru (žár vyzařoval energii tří až pěti gigawattů, běžná jaderná elektrárna přitom produkuje asi jeden gigawatt) zhroutily ocelové sloupy jádra a stropní konstrukce nad místem nárazu tak ztratila oporu.

Ocel vlivem stoupající teploty ztratila únosnost. Vzniklý dynamický ráz vyvolal přetížení čítající až 36násobek váhy horní části budovy. Následoval dominoefekt, při kterém se celá věž během několika sekund sesula k zemi.
 
Zpráva výše citované agentury zdůrazňuje, že oba mrakodrapy obdivuhodně vydržely náraz letadel a přenesly váhu zničených nosných pilířů na ostatní.(více zde...)

Tuto domněnku potvrzuje i hlavní projektant ocelové konstrukce WTC Les Robertson. Kvalitní ocelový skelet systému tube in tube (doslova: trubka v trubce) dal tisícům lidí dostatek času k útěku ze zničené budovy.

Požár za to nemohl. Za vším byla závažná konstrukční chyba

Profesor Thomas W. Eagar a jeho žák Christopher Musso z odborného časopisu JOM tvrdí, že požár nemohl být v žádném případě příčinou zhroucení věží obchodního centra. I kdyby ocelové sloupy ztratily polovinu ze své únosnosti, což by nastalo při teplotě 650 stupňů, stále by měly dostatečnou pevnost a budova by se nezhroutila.

Ve své analýze také zpochybňují předpokládanou teplotu ohně (přes 1000 stupňů), která prý nemohla být tak vysoká vzhledem k typu hoření a vlastnostem leteckého paliva.

WTC 11.9.2006

WTC 11.9.2006

WTC 11.9.2006


Důvodem zřícení věží byla podle profesora Eagara závažná konstrukční chyba. Ocelové připojení průvlaků spojující vnější sloupy budovy s jejím jádrem (viz výše) nebylo podle obou vědců obaleno ochrannou vrstvou betonu. Ta měla konstrukci chránit právě v případě požáru. Spoje však žár nevydržely a povolily. Lze však mluvit i o štěstí, protože není jisté, zda by budovy zůstaly stát, i kdyby spoje chránil beton. Pokud by i tehdy došlo ke zřícení, Dvojčata by se pravděpodobně nezhroutila do sebe, jak k tomu ve skutečnosti došlo, ale spadla by na některé z okolních budov a napáchala tak další škody.

Zatím není jasné, zda se ona konstrukční chyba vyskytovala již v projektu, nebo zda byla celá budova špatně postavena. Tak jako tak, pochybností okolo zřícení slavných Dvojčat je stále mnoho. Od těch nejfantasknějších, jejichž autoři operují se spiknutím tajných služeb a s řízenou demolicí budov, až po ty střízlivější, které pouze upřesňují nebo doplňují oficiální verzi. Vzhledem k přístupu americké vlády a její současné politice se však nelze domnívat, že by byly tyto spekulace v blízké budoucnosti nějakým uspokojivým způsobem vyvráceny.

Mohlo by vás zajímat:

Autor:
  • Nejčtenější

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 26 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

v diskusi je 5 příspěvků

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 13 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Facebooku se AI vyplatí až za roky a Microsoft do ní šel kvůli Googlu

v diskusi nejsou příspěvky

3. května 2024

Kdo nemá generativní umělou inteligenci, jako by nebyl. Alespoň to tak vypadá u největších...

Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“

v diskusi je 1 příspěvek

3. května 2024

Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

v diskusi je 5 příspěvků

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala

v diskusi jsou 2 příspěvky

2. května 2024

Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...