Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

V Praze byl představen nový vlak. Jezdit bude zřejmě od prosince

Vlaková souprava Siemens Desiro byla včera představena v Praze. Podívejte se, čím možná budete o víkendu jezdit na trase Praha hl. n. - Rudná - Beroun.
Siemens Desiro

Siemens Desiro | foto: Rosťa Jančar, Rosťa Jančar,  Technet.cz

Společnost Veolia Transport má zájem provozovat tento vlak jako víkendový spoj na trase Praha - Rudná - Beroun od 15. prosince 2007. Firma včera podala oficiální nabídku na provozování osobní dopravy u objednavatele pražské integrované dopravy (ROPID) s tím, že nežádá úhradu prokazatelných ztrát. Vozy Siemens Desiro jezdí v současné době například v Německu, USA, Maďarsku, Holandsku, Dánsku, Rumunsku, Řecku či sousedním Rakousku.

Nedělitelnou jednotku Siemens Desiro Classic DMU (celý název) tvoří dva vozy s nízkopodlažní částí. Vozidlo je určeno pro provoz na regionálních neelektrifikovaných tratích. Nízkopodlažní podíl tvoří 60% pohodlné, klimatizované soupravy. Podle dojmu redaktora Technetu z jízdy na kolejích nevalné kvality mají cestující docela příjemný pocit, protože do interiéru neproniká rušivý hluk, pružení vozu je příjemné a díky klimatizaci je uvnitř vozu snesitelně. Jaká je ovšem spolehlivot těchto vymožeností, to ukáže čas.Siemens Desiro

Jednotka Siemens Desiro se skládá ze dvou vozů spojených uzavřeným přechodem, který je tvořen dvojitým zvlněným měchem (lidově harmonikou).

Siemens Desiro
Oba vozy mají stanoviště strojvedoucího. V prvním voze v oddílu první třídy jsou sedačky v uspořádání 2+1, ve druhé třídě jsou sedadla ve velkoprostorovém oddíle buď v řadě v konfiguraci 2+2 jak ve standardní výšce, tak v nízkopodlažní části.

Interiér jednotky Siemens Desiro

Siemens Desiro Siemens Desiro
Siemens Desiro Siemens Desiro
Oddíl první třídy se nachází za skleněnými dveřmi. V něm mají sedadla uspořádání 2+1. Velkoprostorový oddíl druhé třídy má konfiguraci 2+2. Druhý vůz má víceúčelový oddíl, který má nízkopodlažní část, v němž jsou sedadla proti sobě nebo v uspořádání 2+2, a to jak v nízkopodlažní části, tak ve standardní výšce.
Siemens Desiro Siemens Desiro
Ve víceúčelovém oddílu najdete WC.

Siemens Desiro Siemens Desiro
Toaleta je s uzavřeným systémem a vše je přizpůsobeno invalidům.

Siemens Desiro Siemens Desiro
Pro nástup invalidů slouží elektricky ovládaná vysouvací plošina. Prostor pro nástup a přechodový prostor je oddělen od prostoru pro cestující skleněnými příčkami, které zabraňují (v zimním obbdobí) rychlé výměně vzduchu ve voze. Dveře mají standardně čidla proti přivření cestujícího. Siemens na přání zákazníka dodává tuto ochranu s citlivostí na psí vodítko, kdy systém pozná, že přivřel vodítko nebohého psíka, který je jinde, než pán a to jen proto, aby psík zůstal u pána po rozjezdu soupravy. Jsme v redakci zvědaví, zda se takový vůz objeví i v Praze.

Siemens Desiro Siemens Desiro
O pohodlí cestujících se stará systém vytápění a klimatizace. V každém voze jsou pro cestující dvě střešní klimatizace a pro strojvedoucího v jeho kabině vždy po jedné. Vytápění funguje podobně jako v autě - využívá se chladící voda z motoru. Prostory pro cestující a stanoviště strojvedoucího mají oddělené rozvody vody pro vytápění. V prostorách pro cestující jsou konvenční topná tělesa (levá fotografie) a v nástupních prostorách temperují topidla s nucenou ventilací. Pro předehřívání topné soustavy nebo v případě, že teplo z motorů nepostačuje, jsou v Desiru nainstalována olejová doplňková topná tělesa.
V každém ročním období je ve vnitřních prostorech nutné měnit vydýchaný vzduch. Na stanovišti strojvedoucího se o ni stará tlaková ventilace, v prostorech pro cestující je vždy nad klimatizačním zařízením. Výfuky jsou nad okny (pravá fotografie). O odvětrávání se starají statické střešní ventilátory.

Stanoviště strojvedoucího 

Siemens Desiro Siemens Desiro
Siemens Desiro Siemens Desiro
Siemens Desiro Siemens Desiro
Pracoviště strojvedoucího je řešeno ergonomicky. Centrální řídící jednotkou je zařízení SIBAS 32 s diagnostickou pamětí, umožňuje sestavit soupravu až ze tří jednotek Desiro.

Siemens Desiro Siemens Desiro
Čelní sklo na stanovišti strojvedoucího je z kompaktního bezpečnostního skla, které je odolné proti nárazu.

Konstrukce skříně jednotky

Skříň vozidla Siemens Desiro je samonosná. Je z protlačovaných hliníkových profilů. Čelo vozidla je zhotoveno jako samonosná skořepina z laminátu. Proti pronikání hluku do prostoru cestujících je na vnitřních stěnách pojezdu stříkaná izolace. V bočních stěnách, podlaze a prostoru stropu jsou navíc tlumící rohože.

Siemens Dessiro Siemens Desiro
Velkoplošná okna jsou z kompaktního bezpečnostního skla. Protože vozy mají klimatizace, většina oken se nedá otevřít.

Pohon

Pod každým vysokopodlažním prostorem mezi nástupní plošinou a hnacím podvozkem je umístěn 6 válcový turbo přeplňovaný dieselův motor o výkonu 275/315 kW (jedná se o dvě varianty motorů). O přenos výkonu se stará pětistupňová automatická převodovka s měničem a integrovaným retardérem. Chlazení motoru je zpětné v podpodlažním chladiči. Ventilátor není elektrický, jak jste zvyklí z osobního vozu, ale je s hydrostatickým pohonem. Chlazení oleje motoru je zajištěno integrací výměníku do chladícího okruhu vody. Dieslův motor, převodovka a chladič  jsou zavěšeny ve společném nosném rámu. Hnací výkon se dostane k poháněné nápravě dvěma kloubovými hřídeli.

Pojezd

Siemens Dessiro Siemens Desiro
Souprava Desiro má celkem tři podvozky, krajní dva jsou hnací, ten uprostřed je Jakobsův (pravá fotografie). Jeho specialitou je kombinace pryžového vypružení a úrovňově regulovatelného vzduchového sekundárního vypružení.
V jakékoliv dopravě platí pravidlo o tom, že "rozjet se můžeš, zastavit musíš" . Proto každý hnací podvozek obsahuje tři brzdové kotouče, prostřední Jakobsův podvozek má dva na každé nápravě. Kola jsou vybavena systémem protismykové a protiskluzové ochrany. Na hnacích podvozcích najdete, podobně jako na tramvaji, magnetickou kolejnicovou brzdu (levá fotografie).

 Technické údaje jednotky Siemens Desiro Classic DMU
 Výrobní řada vozidla  Desiro Classic DMU
 Nejmenší průjezdový poloměr oblouku - trať/depo  125/100 m
 Rozchod  1 435 mm
 Uspořádaní dvojkolí  B´(2)B´
 Maximální šířka  2 830 mm
 Maximální výška (nad výfukem nad TK)  4 230 mm
 Výška podlahy nad TK  575 mm v nízkopodlažní části
1 250 mm v ostatních částech
 Počet sedadel

12 (první třída)
111 (druhá třída) z toho 13 sklopných

 Počet míst k stání 90
 Vlastní hmotnost 68,2 t
 Nejvyšší hmotnost 88,7 t
 Zásoba pohonných hmot 2 x 600 l
 Zásoba topného oleje 2 x 150 l
 Motory dva 6 válcové motory s turbo přeplňováním výfukovými plyny a nuceným chlazeným vzduchem 2x 275kW/ 2 x 315kW (Euro 3) při 1 900 ot./min.
 Převodovka pětirychlostní automatická převodovka s integrovaným rozjezdovým měničem a retardérem
 Tažné a narážecí zařízení automatické spřáhlo
 Vytápění, větrání, klimatizace konvenční vytápění teplou vodou,olejem vytápěná doplňková tělesa, tlakové větrání, klimatizační zařízení prostoru cestujících a strojvedoucího
 Elektrické vybavení vozidla vícenásobné řízení až tří jednotek; palubní síť DC 24V
 Maximální rozjezdové zrychlení 1,1 m . s-2
 Maximální brzdné zpomalení

 0,9 m . s-2 (provozní brzda)
>1,15 m . s-2 (nouzová brzda)

 Pojezd  dva hnací podvozky a jeden běžný Jakobsův podvozek s pryžovým a sekundárním vypružením
 Průměry kol 770 mm (nová)
710 mm (opotřebovaná)
 Brzdy hydrodynamické retardéry; přímo působící samočinná elektropneumatická brzda, doplňková možnost nastavení jako nepřímo působící samočinná pneumatická brzda; magnetická kolejnicová brzda na hnacích podvozcích
 Maximální rychlost 120 km h-1

  • Nejčtenější

V noci na pondělí přinese prach z Halleyovy komety nebeskou podívanou

v diskusi je 7 příspěvků

5. května 2024

Meteorický roj Eta-Aquaridy je jedním ze dvou, jehož původ můžeme spojit se slavnou Halleyovou...

Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“

v diskusi je 10 příspěvků

3. května 2024

Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Malý bojovník na Měsíci zvládl, co se nečekalo. Přežil tamní kruté noci

v diskusi jsou 2 příspěvky

3. května 2024  14:32

Japonské zařízení Smart Lander for Investigating Moon (SLIM) bylo prvním, které letos úspěšně...

Štefánikova tragická smrt i po pěti letech budila v Československu emoce

v diskusi je 20 příspěvků

4. května 2024

Československo si před 100 lety, 4. května 1924, připomnělo páté výročí tragické smrti jednoho ze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Připomeňme si květnové povstání a konec druhé světové války v Evropě

v diskusi je 16 příspěvků

5. května 2024

Výročí květnového povstání v Českých zemích a konec druhé světové války v Evropě si připomeneme...

Boeing pošle do vesmíru posádku, aby se stal druhým „taxikářem“ NASA

v diskusi je 6 příspěvků

6. května 2024  17:50

V bolestech rozené dítě společnosti Boeing v podobě lodi Boeing CST-100 Starliner má v úterý nad...

VIDEO: Poprvé startovala raketa na parafín. Chce zlevnit dopravu na orbitu

v diskusi nejsou příspěvky

6. května 2024  17:41

Německá společnost HyImpulse vůbec poprvé provedla testovací start prototypu rakety, kterou pohání...

Baterie Energizer zbarví jazyky domodra, od konzumace odradí i hořká chuť

v diskusi je 12 příspěvků

6. května 2024  12:35

Knoflíkové baterie nalezneme v nepřeberném množství drobné elektroniky a manipulace s nimi tak není...

Apple možná připravuje překvapení. V úterý by mohl ukázat nový čip

v diskusi je 1 příspěvek

6. května 2024

Apple v úterý v 16:00 středoevropského letního času začne představovat řadu novinek v rámci akce...

Vyřešte nespavost svých dětí
Vyřešte nespavost svých dětí

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...