Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Na podzim vzlétne český bezpilotní letoun Marabu

  14:28
Prototyp letadla, který vznikla v české režii, má kompozitový trup, kovová křídla a vodorovné ocasní plochy. Protože přední částí může stroj připomínat afrického čápa Marabu, byl tak i pojmenován.

Český bezpilotní letoun Marabu | foto: ČTK

Prototyp Marabu dokončuj na Vysokém učení technickém v Brně (VUT). Letadlo je výjimečné tím, že vzniká od prvotní myšlenky až k prototypu v univerzitním prostředí. Nové je také konstrukční řešení, řekli dnes novinářům představitelé brněnské techniky. Projekt je propojen s vývojovými programy v soukromém sektoru, podílí se na něm několik českých firem.

"Výjimečnost projektu spočívá v tom, že se letadlo na VUT také vyrábí a sestavuje, samozřejmě za pomoci subdodavatelů. První zkušební let plánujeme na přelom září a října," uvedl vedoucí Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT Antonín Píštěk.

Celkové náklady na první fázi projektu jsou podle něj 15 milionů korun. Hlavní část získala škola z grantu od ministerstva průmyslu a obchodu. "Je to necelých 50 procent. VUT má šanci získat peníze i na další fáze vývoje," uvedl Miroslav Dvořák z ministerstva. Škola použila také peníze z vlastních zdrojů a od partnerů v soukromé sféře.

Konstrukce bezpilotních strojů se ve světě řadí k hlavním trendům leteckého výzkumu, uvedli odborníci. Bezpilotní stroje využívají především vojáci. Civilnímu využití často brání různé legislativní překážky. Podobně je tomu v Česku. Výzkumníci ale věří, že se situace v příštích letech změní.

"Chceme na to být připraveni. Potřebujeme mít v tom okamžiku hotový experimentální letoun, abychom pak nečekali dalších deset nebo dvacet let na výsledky vývoje, zatímco by nám ujížděl vlak," uvedl Jiří Hlinka z leteckého ústavu. Bezpilotní letouny lze prý v civilní oblasti využívat například ke sledování dopravního provozu, monitorování ropovodů a pozorování zelené hranice.

Pohon českéh bezpilotního letounu Marabu

Pohon českéh bezpilotního letounu Marabu

Česko zatím v Afghánistánu používá bezpilotní letouny Sojka

Česká armáda má ve výzbroji už řadu let bezpilotní letoun Sojka. Stroj využívají elitní vojáci ze 102. průzkumného praporu z Prostějova. - více čtěte - Po talibancích pátrají bezpilotní letouny, nasadit je chtějí i Češi

Bezpilotní letoun Sojka

Lehký taktický bezpilotní prostředek SOJKA-III je určen k vedení vzdušného optoelektronického průzkumu bojiště. V omezené míře může zabezpečovat úkoly elektronického boje.

Soupravu tvoří 4 vozidla - přepravní vůz se 4 bezpilotními stroji, opravárenským a skladovacím zařízením, vozidlo s instalovanou startovací rampou a dále pak pojízdné pozemní řídicí a vyhodnocovací středisko a malý terénní vůz pro dohledávání bezpilotního letounu.
Sojka je standardně vybavena širokoúhlou fotografickou leteckou kamerou A-39 pro snímkování z výšek asi 600 metrů a televizní kamerou pro šikmé snímkování z prostoru vzdáleného do 60 kilometrů. Obraz snímané reálné situace bojiště je spojitě přenášen rádiem operátorovi na zem.

Let bezpilotního prostředku SOJKA III je řízen z mobilního řídicího střediska. V něm mají pracoviště dva operátoři - jeden řídí let bezpilotního prostředku, druhý zabezpečuje příjem a zpracování průzkumné informace v reálném čase. Součástí střediska je řídicí počítač pro záznam a zobrazování parametrů letu, vyhodnocování dat od terminálu družicového navigačního systému NAVSTAR/GPS a zpracování snímaného obrazu.

Taktický dolet: 60-100 km
Rychlost letu při hlídkování: 130-180 km/h
Vytrvalost letu: 1-3 hodiny
Operační výška: 50- 2 000 m
Maximální vzletová hmotnost: 145 kg
Užitečné zatížení: 20-30 kg
Délka: 3,78 m
Rozpětí křídel: 4,12 m

Bezpilotní letoun zatím s kabinou

Brněnský prototyp má kompozitový trup, kovová křídla a vodorovné ocasní plochy. V přídi stroje musí být dost místa pro přístroje. Experimentální letoun také potřebuje dvoumístnou kabinu. Ve fázi bezpečného zalétávání totiž na palubě budou pilot a inženýr. Teprve později prý dají technici do letounu přístroje umožňující bezpilotní řízení. V letadle také může být jeden pilot, který bude sice jen pasivně sledovat bezpilotní řízení, ale učiní tak zadost legislativě.

Český bezpilotní letoun Marabu

Letecký ústav se vývoji nových letounů věnuje od svého založení v roce 1993. Podílel se například na ultralehkém stroji KP-2U Sova, který se dodnes vyrábí a prodává do světa. Dalším významným projektem je letoun VUT 100 Cobra, který po prvních zkouškách převzala společnost Evektor z Kunovic. Projekt získal v roce 2005 prestižní cenu Česká hlava za nejvýraznější inovaci.

Úspěchů dosahují také studenti ústavu. Například letos se skupina mladých výzkumníků dostala mezi pět finalistů soutěže organizované společností Airbus. Soutěže se celkem účastnilo 230 týmů z celého světa.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 26 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

v diskusi je 5 příspěvků

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 13 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Facebooku se AI vyplatí až za roky a Microsoft do ní šel kvůli Googlu

v diskusi je 1 příspěvek

3. května 2024

Kdo nemá generativní umělou inteligenci, jako by nebyl. Alespoň to tak vypadá u největších...

Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“

v diskusi je 1 příspěvek

3. května 2024

Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

v diskusi je 5 příspěvků

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala

v diskusi jsou 2 příspěvky

2. května 2024

Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...