Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Letadla jsou někdy neovladatelná. Problém s řízením mohl způsobit i tragédii Air France

  14:49
V minulosti už se u letadel s elektroimpulsním řízením včetně Airbusu A330 objevily závažné problémy s řízením. Aerolinky je nejprve maskovaly jako důsledek turbulencí. Letadlo ve skutečnosti nereagovalo na povely pilota.

Airbus AF 447 v bouři nad Atlantikem | foto: Eumetsat

Spekulace vznikly na základě loňské nehody Airbusu 330 letecké společnosti Qantas. Letadlo se tehdy bez varování začalo nekontrolovaně propadat o několik set stop. "Souvislost s havárií letu AF 447 zde může být. Zatím jsou to však každopádně pouze spekulace," potvrdil redakci zkušený dopravní pilot transatlantických letů. Jeho jméno na jeho přání neuvádíme.

"Zmiňovaný problém nebyl dosud spolehlivě vyřešen a není jasné, zda se týká pouze softwaru či i hardwaru. Není ani známa příčina, která k vyvolání poruchy vede," vysvětluje letec.

Piloti vypovídali, že stroj byl velmi těžce ovladatelný až do chvíle, než byl odpojen autopilot a řízení přešlo do takzvaného přímého režimu. Více o havárii letadla australského Qantasu, při které bylo zraněno přes 100 lidí, si můžete přečíst v článku Letadlem „zamával“ autopilot, ne turbulence, zjistilo vyšetřování.

Velmi zjednodušeně řečeno, moderní letoun za většiny okolností vždy řídí stroj, ten lze odpojit, ale takové řešení patří do kategorie nouzových. K havárii pak většinou vede kombinace mnoha faktorů a třeba i drobných chyb (které samy o sobě nejsou fatální). Bohužel podstatnou roli hraje lidský faktor. Ať už se jednalo o havárii letecké společnosti Spanair nebo pád letadla Turkish airlines těsně před přistáním.

V případě aktuální havárie letu AF 447 mohl být spouštěcím mechanismem fatálních problémů například blesk, který za normálních okolností nemůže stroji ublížit. 

Pokud je pak letoun špatně ovladatelný, může se dostat do polohy, kdy dojde k jeho rozpadnutí. To by vysvětlovalo, proč piloti neměli ani čas vyslat tísňový signál. Do moře už dopadly pouze trosky stroje. Tuto hypotézu nově potvrzují i další poznatky - více v článku: Letoun Air France se zřejmě rozpadl dříve, než spadl do Atlantiku

Havárii stroje Qantasu dali do souvislosti se současnou tragédií Air France jako první analytici serveru New York Times a spekuluje se o ní například zde. Qantas však nebyl jediný podobný případ. Podobné problémy měli opět piloti společnosti Qantas i se strojem Boeing 777, též využívajícím systém elektroimpulsního řízení (FBW fly-by-wire).

Systémy FBW se od klasického způsobu pomocí táhel, lan či hydrauliky liší mimo jiné tím, že i po odpojení autopilota letoun v normálním režimu stále do velké míry stabilizují počítače.

"Teprve další, tzv. přímý režim, umožňuje pilotům ovládat letoun bez toho, aniž by do řízení zasahoval další faktor. Tento režim se ale již považuje za nouzový a v běžném provozu se nepoužívá, mj. proto, že při něm nejsou aktivní ochrany před přivedením letadla do pádu či omezení náklonu a přetížení," vysvětluje dopravní pilot.

Prosté odpojení autopilota tedy na rozdíl od starších mechanických a hydraulických systémů stále ještě neznamená kompletní odpojení automatiky. Systémy řízení FBW se v letectví používají již přes třicet let, v civilní letecké dopravě více než dvacet let a jsou velmi spolehlivé.

Podle dostupných informací byl kvůli těmto nehodám pro piloty upraven manuál, který doposud vyžadoval vykonání jednotlivých položek podle příručky, ale nyní vyžaduje zásah pilota po paměti - v letecké terminologii se takový postup nazývá memory item.

Pokud nastane jmenovaná situace, je potřeba nejen ihned odpojit autopilota, ale i přejít do přímého modu řízení.

Znovu je nutné zdůraznit, že se jedná pouze o spekulace, které potvrdí nebo vyvrátí až nalezení palubních zapisovačů a černých skříněk.

Autor:
  • Nejčtenější

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 21 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 4 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala

v diskusi nejsou příspěvky

2. května 2024

Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská...

Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem

v diskusi je 8 příspěvků

1. května 2024

Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 9 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Nečekaně nízká poptávka po brýlích Apple snižuje dodávky až o polovinu

v diskusi je 21 příspěvků

29. dubna 2024  17:30

V době uvedení na trh byly brýle Apple Vision Pro nedostatkovým produktem. Nyní, několik měsíců po...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...