Staré letiště v Brně dnes připomíná již jen stejnojmenná zastávka. Letiště v Černovicích postavili už v roce 1926. V květnu téhož roku tam přistálo první letadlo Farman Goliath s dvanácti cestujícími.
Letiště BrnoV roce 2002 akciová společnost Letiště Brno od České správy letišť převzala osmdesát zaměstnanců. Dnes jich má asi sto čtyřicet. Na letišti najde pracovní místo okolo čtyř set lidí v různých službách. Za deset let terminálem prošlo tři a půl milionu cestujících. |
První letecká linka spojila Brno s Prahou, brzy začaly polské aerolinie LOT létat na lince Krakow–Brno–Vídeň. Před nástupem hospodářské krize na počátku třicátých let získalo Brno spojení také s Bratislavou, Košicemi, Zlínem, Piešťanami, Užhorodem, Kluží, Bukureští, Sarajevem a Záhřebem.
"Začínala tady i první moravská letkyně Marie Spěváková, která se naučila létat ve zdejší pilotní škole. V roce 1929 tu málem došlo ke katastrofě, když při leteckém dni jeden pilot málem spadl s letounem do lidí," vypíchla z publikace o historii Černovic historička Milena Flodrová.
Po válce se ještě z Černovic nějaký čas létalo. V roce 1946 ovšem vláda rozhodla o přemístění letiště do Tuřan.
Z Brna se létalo do Košic i Karlových Varů
Zlatá éra letiště v Tuřanech nastala v letech 1965 až 1970. Tehdy se létalo i do Košic či Karlových Varů. Celá osmdesátá léta zase ranvej patřila vojákům.
Brněnské letiště |
Civilní cestující brněnské letiště využívají opět od roku 1992. A vloni letiště odbavilo 560 tisíc cestujících.
Nedávno však z Brna přestala létat letadla ostravské společnosti Czech Connect Airlines (CCA) a jihomoravská metropole přišla o lety do Petrohradu a dalších měst. "Ubude nám tak na čtyřicet tisíc klientů. Přesto je letiště v dobré kondici," říká ředitel Tomáš Plaček.
Velmi vyžívané jsou lety z Brna do Velké Británie. "Jako první tu máme od roku 2005 pravidelnou linku do Londýna. Při frekvenci jedenkrát denně za rok přepraví na 120 tisíc lidí," uvedl ředitel.
I na provoz letiště ovšem dolehla hospodářská krize. "Největší pokles jsme pocítili mezi lety 2008 a 2009, z půl milionu cestujících jsme klesli na čtyři sta čtyřicet tisíc. Dnes jsme zpátky na původních číslech, v roce 2011 jsme dosáhli rekordu, odbavilo se tu skoro pět set šedesát tisíc lidí," zdůraznil Plaček.
A co brněnskému letišti v současnosti chybí? "Nejvíc nás zasáhlo, když v roce 2010 přestaly České aerolinie obsluhovat linku do Prahy, což je letiště síťového typu. Na Ruzyni se létalo i čtyřikrát denně, konec spojení zasáhl hlavně podnikovou sféru. Podnikatelé dnes musí sáhnout po jiném dopravci, většinu jich určitě převzala Vídeň," konstatoval Plaček.