"Je to jeden z nejdůležitějších přírůstků ve sbírkách VHÚ za poslední dvacet let," řekl na adresu unikátního stroje ředitel ústavu Aleš Knížek.
"Jde o významný úspěch, že se nám podařilo tento letoun po náročném pátrání a jednání získat. Pokračujeme tak v akvizicích letecké vojenské techniky, která patří mezi návštěvníky našich muzeí k těm nejvyhledávanějším. V tomto případě jde dokonce o bombardér, tedy ještě větší letoun, než je třeba stíhačka. I proto je pro nás celá akce Pe-2 skutečnou událostí mimořádného významu a dosahu." dodal šéf VHÚ.
Právě konkrétně tento kus byl během bojového letu za druhé světové války 2. prosince 1943 zasažen a nouzově přistál na zamrzlém jezeře Koškajavr v murmanské oblasti, na severu evropské části tehdejšího SSSR.
Když se na jaře oteplilo a led roztál, letoun se potopil pod vodu.
Po desítkách let čekání byl v říjnu roku 1996 z jezera vytažen vrtulníkem a následně rozebrán.
Poté putoval k soukromému sběrateli v Norsku, aby skončil v depozitáři leteckého muzea Norsk Luftfartsmuseum.
Před více než dvěma roky projevilo o tento exemplář zájem Letecké muzeum Kbely. Po náročných jednáních byl před zhruba čtyřmi týdny převezen do Česka.
Ačkoliv bombardérů tohoto typu bylo vyrobeno na 11 tisíc, v současnosti je jich ve světových muzeích minimum.
Mít ve sbírkách bombardér Pe-2 je proto záležitostí zcela unikátní a Česko je jednou z pouhých tří zemí na světě, které budou mít tento typ v kompletním stavu ve svých sbírkách.
Jeden má Centralnyj muzej vojenno-vozdušnych sil v ruském Moninu, druhý Muzeum Wojska Polskiego v polské Varšavě.
Než si ho však lidé ve kbelském muzeu budou moci prohlédnout, chvíli to potrvá. Stroj musí projít kompletní rekonstrukcí.
Letoun Pe-2Letouny Petljakov Pe-2 byly sovětské taktické a střemhlavé dvoumotorové bombardéry, které během druhé světové války patřily k nejproslulejším a také nejúspěšnějším letounům nejen na východní frontě. Stroje se začaly vyrábět v roce 1940, ve větším počtu však až od roku 1942. Stroj byl stále vylepšován, celkem bylo vyrobeno 11 427 kusů. Tím se Pe-2 stal po německém Junkersu Ju 88 a britském Wellingtonu třetím nejmasověji vyráběným dvoumotorovým letounem 2. světové války. Na strojích létali během války i českoslovenští piloti a zhruba tři desítky strojů sloužily i v armádě poválečného Československa. Technické údaje letounu Pe-2: Posádka: 3 lidé Max. rychlost: (H=5 100 m) 540 km/h Dostup: 8 700 m Dolet: 1 200 km |