Na rozšíření úmluvy se shodli experti z 36 států na nedávném zasedání v Belgii. Původní úmluva z roku 2001 dosud chránila pouze vraky plavidel starší než sto let (kompletní znění úmluvy v angličtině si můžete přečíst zde).
Nyní se seznam rozšíří o tisíce chráněných míst a vraků, píše server BBC. "To už opravdu něco znamená. Zabrání to drancování, což se děje v opravdu velkém měřítku, komerčnímu využívání a vyzvedávání kovů (...)," uvedla Ulrike Guerinová z UNESCO.
Finští potápěči našli vrak německé ponorky U-26 z první světové války |
Jeden z největších podobných incidentů za poslední dobu se odehrál v roce 2011. Tehdy nizozemská plavidla rozmontovala a vyzvedla trojici britských křižníků HMS Aboukir, HMS Hogue a HMS Cressy, které se potopily v roce 1914 a na jejichž palubách zemřelo na 1 500 lidí. Nizozemci vraky rozmontovali kvůli tunám mědi a bronzu, které obsahovaly.
Podobné operace by se už neměly opakovat. Innes McCartney, který se v minulosti zúčastnil šesti pátracích akcí po troskách plavidel z Bitvy u Jutska, však nadšení historiků mírní. "Pokud to chcete zastavit, je to jen otázka zdrojů. Řeči jsou sice jedna věc, rozhodují však peníze," myslí si McCartney.
Vrak německé ponorky z první světové války nedávno našli finští potápěči: