Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak budou vypadat vrtulníky a konvertoplány poloviny 21. století?

Pentagon pokračuje v programu vývoje nové generace strojů s kolmým startem a přistáním. Již za rok a půl se dočkáme technologických demonstrátorů nové generace konvertoplánů a vrtulníků.
Konvertoplán V-280 Valor

Konvertoplán V-280 Valor | foto: Bell Helicopter

Pentagon v rámci programu JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator) uzavřel s dvojicí firem kontrakt na vývoj a výrobu technologických demonstrátorů nové generace strojů VTOL. Každý z týmů soustředěných kolem Bell Helicopter a Sikorsky Aircraft dodá do konce roku 2017 dvojici testovacích strojů.

Následně Pentagon rozhodne, zda jsou technologické demonstrátory natolik technicky vyspělé a přinášejí dostatečně velké taktické výhody, aby se přistoupilo k vývoji skutečného nového stroje kategorie VTOL, ať už to bude vrtulník nebo konvertoplán. Vývoj operačně nasaditelného stroje VTOL řeší navazující program FVL (Future Vertical Lift).

Původně se mluvilo o zavedení prvních strojů programu FVL kolem roku 2030, průmysl však mluví o možném urychlení programu o pět let.

JMR-TD je rozdělen do dvou částí. V první vznikne letu schopný technologický demonstrátor. V druhé paralelní části se bude řešit vývoj elektronických, avionických a počítačových systémů. Pentagon na program JMR-TD vyčlenil 350 milionů dolarů.

Pentagon postupuje podobně jako při vývoji konvertoplánu V-22 Osprey. Na začátku 80. let minulého století Bell Helicopter postavil v rámci programu JVX (Joint-service Vertical take-off/landing Experimental) demonstrátor Bell XV-15.

Na základě zkušeností z programu JVX pak na přelomu 80. a 90. let minulého století vznikl konvertoplán V-22 Osprey. V současné době V-22 Osprey slouží k rychlé dopravě námořní pěchoty (MV-22) a operátorů speciálních sil amerického letectva (CV-22).

Programátoři vládnou světem

Vývoj nového softwaru a elektroniky pro budoucí vrtulníky proběhne v rámci programů JCA (Joint Common Architecture) a FACE (Future Airborne Capabilities Environment). Proč tolik „povyku“ kolem softwaru?

Současná moderní technika je zcela závislá na softwaru. Zářným příkladem je stíhačka F-35 Lightning s velmi komplexním a složitým softwarem.

Každá technika, ať už letadlo, vrtulník nebo vozidlo, má své vlastní unikátní softwarové vybavení a počítačové rozhraní. Pokud chceme stroj modernizovat (upravit, přidat novou vlastnost/schopnost) je téměř vždy nutné nákladně a složitě přepisovat software.

Pro vzdušné systémy nové generace plánuje Pentagon vyvinout software, který by fungoval podobně jako chytrý telefon. Jakákoliv modernizace - například přidání nového komunikačního balíčku, zbraňového systému nebo například úpravu funkcí radaru - půjde udělat bez jakékoliv složité úpravy. Podobně jako do chytrého telefonu nakupujete aplikace.

Nyní například u F-35 Lightning II nemůžete připojit k letadlu novou „raketu“ a během pár minut nahrát nový software. Integrace nové zbraně vyžaduje komplikovanou úpravu a testování celého softwaru letadla.

Otevřená softwarová architektura umožní rovněž mnohem lépe reagovat na nové techniky a taktiky protivníka. Výrazně se také zjednoduší opravy případných chyb v programovém vybavení.

Pentagon chce předejít komplikacím s vývojem softwaru, s kterým se potýká právě F-35. První let F-35 se uskutečnil v roce 2006, k zavedení do výzbroje došlo v roce 2015, ale veškeré softwarové vybavení, které umožní plně využít schopností letadla, získá F-35 až v roce 2019.

Za zmínku stojí také čím dál větší rostoucí počet chyb softwaru. Až pětina chyb se objeví až po zavedení zbraně do výzbroje. Zpětné opravy jsou nesmírně nákladné. Podle jednoho z dokumentů programu JCA dosahují nyní náklady na software (vývoj, testování a následné opravy) až 66 % (!) ceny zbraňového systému (technika, přesná munice, atd).

Technické parametery

V rámci programu JMR-TD Pentagon požaduje stroj kategorie VTOL o maximální vzletové hmotnosti 14 000 kg, schopný přepravovat 12 vojáků rychlostí až 430 km/h. Požaduje se rovněž schopnost operovat z paluby námořních lodí.

V současné době Pentagon schválil technické řešení Bell Helicopter, tedy technologického demonstrátoru konvertoplánu V-280 Valor. V listopadu se očekává schválení technického řešení - technologického demonstrátoru SB-1 Defiant - firmy Sikorsky.

Obě firmy, resp. týmy Sikorsky-Boeing a Bell Helicopter-Lockheed Martin, připravují pozemní testy v roce 2016 a letové testy mezi roky 2017 až 2019. Demonstrátory otestují nejrůznější pokročilé technologie.

JMR-TD získá například systém umožňující létat v prostředí s omezenou viditelností DVE (Degraded Visual Environments) - například v mlze, kouři, šeru nebo při zvířeném prachu v poušti. Senzory společně s inteligentním zobrazováním informací a inteligentním řízením umožní přistát (operovat) vrtulníkům i v prostředí, kde pilot nemá vizuální kontakt s okolím.

Kromě JMR/FVL běží ve Spojených státech paralelní program VTOL-X. Zatímco Pentagon v rámci programu JMR/FTV testuje zralé nebo téměř zralé technologie, agentura DARPA v programu VTOL-X hledá ty nejpokročilejší možné technologie.

V současné době se DARPA rozhoduje, zda uzavřít dohodu o vývoji se společností Karem, která neuspěla v programu JMR-TD. Karem nabízí nadějnou, ale nevyzkoušenou technologii.

Koncept útočného letadla ATR36 využívající technologii OSTR

Karem s konceptem TR36 prosazuje technologii optimalizované obvodové rychlosti rotoru OSTR (Optimum-Speed TiltRotor). Ač TR36 svým vzhledem připomíná V-22 Osprey, vyniká lehčí a jednoduší konstrukcí, větší rychlostí dopředného letu a možností operovat ve větších výškách.

Hlavní výhodou konceptu OSTR je inteligentní proměnné řízení otáček rotorů. Podle fáze letu (dopředný let, vis ve vzduchu, atd.) lze snížit otáčky rotorů až o 40 %. Výsledkem je optimální zatížení (větší účinnost) lopatek rotorů.

Jedna z největších výhod je bezkonkurenčně největší rychlost letu. Sikorsky nabízí v SB-1 Defiant stroj s maximální dopřednou rychlostí letu 426 km/h, Bell u V-280 Valor 520 km/h. Konvertoplán TR36 je však údajně schopen dosáhnout cestovní rychlosti až 660 km/h.

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní verzi najdete zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 173 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 30 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 9 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi jsou 2 příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 4 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...