Nenápadné zařízení v kolejích dá červenou vlaku se špatnými koly

Výzkumný Ústav Železniční testuje nové zařízení pro měření kol projíždějících vlaků. Šestnáct párů čidel v kolejišti umí v reálném čase odhalit vadu kola, které by mohlo poškodit kolejnici a tím ovlivnit testování železničních vozidel. Po uvedení do plného provozu stoupne kvalita testování.
Provozní ředitel zkušebnictví Miloš Klofanda předvádí údaje získané v prvních...

Provozní ředitel zkušebnictví Miloš Klofanda předvádí údaje získané v prvních dnech testovacího provozu. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Dispečer Výzkumného Ústavu Železničního (VUŽ) má na svém pracovišti nový semafor. Není to běžné železniční návěstidlo, ale výstup z nového zařízení IPK pro měření odchylek od kruhovitosti kol testovaných vozů. V tuto chvíli jde o jediné zařízení tohoto typu v bývalých zemích komunistického bloku. 

Při každém průjezdu testovaného vlaku vidí dispečer obrazně řečeno barvu semaforu. Pokud svítí zelená, strojvedoucí může pokračovat v testování na velkém okruhu. Oranžová znamená sledování chování kol a z toho vyplývající komunikaci s testujícím, aby mohl provést vlastní diagnostiku či nápravu. 

Nepříjemnou zprávu o okamžitém zastavení testovací jízdy na velkém okruhu se strojvedoucí dozví vysílačkou. To se dispečerovi právě rozsvítila červená. Kvůli včasnému zastavení vlaku s vadou na kole nedojde k poškození kolejového svršku testovacího okruhu.

Jak IPK měří poškození kol

„Zařízení IPK pro měření plochých kol se nachází na 560. metru velkého okruhu VUŽ,“ řekl redakci generální ředitel VUŽ Martin Bělčík. „Na úseku dlouhém devět metrů kolo vykoná dvě odvalení, přičemž je každý tvar kola změřen dvakrát pomocí šestnácti řezů,“ dodal ředitel. 

Data z šestnácti párů čidel putují do nedaleké skříně, ve které průmyslový počítač zpracuje získaná data pomocí na míru vyvinutého software s využitím Fourierovy transformace a odešle je optickým kabelem ve formě internetového protokolu.

Možná poškození kol. Zleva vidíte zploštění, vydrolení, nápeček. Poté následuje excentrita, ovalita a polygonizace.

Průmyslový počítač průběžně monitoruje signály ze snímačů na trati. Detekci abnormalit má na starosti stále běžící program pracující se signály ze sběru dat. O identifikaci měřeného vozu se postará RFID čidlo vedle trati. 

Technologie dokáže diagnostikovat různá poškození kola, jako je zploštění, vydrolení či nápeček v rychlosti od 40 do 240 km/h. Zaznamená také odchylky od kruhovitosti, jako je excentrita, ovalizace či polygonizace. Vše s přesností  desetiny milimetru také až ve dvěstěčtyřicetikilometrové rychlosti. 

Jak vznikají poškození kola

Bezpečnostní předpisy a normy na železnici jsou doslova napsány krví na základě výsledků vyšetřování skutečných havárií. Nově vyvinuté vozy, lokomotivy a jednotky se proto opakovaně testují v mezních situacích, ve kterých musí vždy prokázat spolehlivost. 

Mezi nejvíce namáhané patří také kola dvojkolí, která jsou opakovaně vystavena meznímu namáhání. Díky tomu se mnohem dřív než v běžném provozu projeví vady materiálu nebo konstrukce. Například vydrolení je typická materiálová vada, polygonizace svědčí o špatném fungování brzd, neboť jednotlivá zploštění vznikají při zablokování kola při brzdění.

Další dovedností systému je měření nápravového tlaku. Díky tomu sytém IPK umí odhalit přetížení vozu nebo nerovnoměrné rozložení nákladu. 

Přítomní novináři se také dověděli, že čidla měří teplotu kolejnice. Údaj je důležitý pro bezpečnost provozu při extrémních teplotách, kdy hrozí vybočení nebo lom kolejnice svařené do mnohakilomerových úseků. Příčinou zmíněných jevů je tepelná dilatace nebo kontrakce.  

Jak vada na kole ničí kolejnici

Už malá odchylka o velikosti jedné desetiny milimetru od ideálního tvaru kola při jízdě poškozuje kolejnici nárazovými sílami ve svislém směru. Z pohledu laika se kolo s vadou chová jako kovář s velkým kladivem, který v pravidelných vzdálenostech velmi silně udeří kladivem do temene kolejnice, na povrchu úder vytvoří nepostřehnutelný důlek.

V běžném železničním provozu to nevadí, jelikož kola dalších vlaků tyto důlky doslova překovají zpět do původního stavu.

Čtečka  RFID identifikuje vůz projíždějící úsekem.

Na zkušebním okruhu ovšem za vozem s poškozeným kolem nejedou další vlaky. Naopak stejné místo projede testovaný vlak i patnáctkrát za hodinu. Za několik hodin testování na 13,272 km dlouhém okruhu běžně ujede víc než tisíc kilometrů, což znamená 75 kol. Kvůli tomu by mohl na povrchu kolejnice vytvořit jeden malý důlek za druhým. 

Při průjezdu vlaku je takový povrch hlučnější, což negativně ovlivní měření vnějšího hluku, které na velkém okruhu VUŽ provádí. Řešením je přebroušení, které je drahé a musí se na ně čekat. 

Ptáte se, proč přichází na řadu přebroušení, když poškození je nepatrné? Je to dáno tím, že pro testovací okruh platí přísnější normy. A například měřicí vůz pro kontrolu tratí projede testovací okruhy jednou za čtvrtletí.

Jaká je situace na české železniční síti

Podle tiskové mluvčí Radky Pistoriusové je celá síť Správy železnic (SŽ) pokryta indikátory typu ASDEK, které měří závady na vozidlech i jejich ložení (např. ploché kolo, ovalita, ale třeba i nerovnoměrně naložený náklad).

Výstupem není přesná identifikace problému na vozidle. SŽ přijme upozornění, že je na vozidle nějaký problém, zbytek musí dohledat vozmistři, kteří pracují na principu měření ekvivalentní délky plochy kola. Používají k tomu princip zaznamenání odskoku kola od kolejnice a přerušení elektrického obvodu.

Zkušenosti z provozu nové technologie pro měření plochých kol ve VUŽ Správa železnic sleduje a vyhodnocuje. Kromě toho SŽ sleduje stejné nebo podobné měření v okolních zemích,  zejména v  Rakousku, Maďarku, Německu a Polsku. 

„Nově nyní sledujeme především indikátory pracující na principu měření dynamického rázu. Výhodou těchto indikátorů je, že je neovlivňuje znečištění kolejnice ani kola a mohou být rovněž využity jako dynamické váhy pro měření celkové hmotnosti vozidla. Dokonce splňují podmínky pro stanovené měřidlo z pohledu metrologického zákona, a to i při rychlostech 120 km/h,“ uzavírá Radka Pisturiosová.

  • Nejčtenější

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

v diskusi je 110 příspěvků

14. března 2024

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí...

Nejsilnější raketa úspěšně prošla prvním testovacím letem do vesmíru

v diskusi je 138 příspěvků

14. března 2024  12:12,  aktualizováno  15:31

Společnost SpaceX poprvé dostala svůj Starship do vesmírného prostoru. Po dvou předchozích...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svět uznal nároky Beneše. Československo vyhrálo spor s Polskem o Javorinu

v diskusi je 42 příspěvků

12. března 2024

Před 100 lety se Československo dočkalo mezinárodního uznání ve sporu s Polskem o Javorinu....

Tato novinka ve vyhledávání Googlu lidi pěkně vytáčí. Máme řešení

v diskusi je 153 příspěvků

12. března 2024  10:45

Jedna z novinek, kterou přineslo evropské Nařízení o digitálních trzích, je změna v tom, jak Google...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Od Amazonu po Voyo. Velký test streamovacích služeb našel obří rozdíly

v diskusi je 57 příspěvků

19. března 2024

Premium V jedné můžete vybírat z dvou set filmů a seriálů, ve druhé z osmi tisíc. V jedné je speciální...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Z letadla vypouštějí chemikálii do mraků. Takto v Emirátech vládnou dešti

v diskusi je 12 příspěvků

19. března 2024  10:40

Spojené arabské emiráty ve spolupráci s americkým Národním výzkumem atmosféry již třetí dekádu...

Kuličková myš, VHS a další technologické skvosty nedávné minulosti

v diskusi je 19 příspěvků

19. března 2024

S některými bylo možné se běžně setkat ještě před deseti lety, jiné je možné koupit a používat...

Od Amazonu po Voyo. Velký test streamovacích služeb našel obří rozdíly

v diskusi je 57 příspěvků

19. března 2024

Premium V jedné můžete vybírat z dvou set filmů a seriálů, ve druhé z osmi tisíc. V jedné je speciální...

Zemřel astronaut Stafford, který si ve vesmíru „podal“ ruku s Leonovem

v diskusi nejsou příspěvky

18. března 2024  19:10

Ve věku 93 let po dlouhé nemoci zemřel někdejší astronaut Thomas Stafford, který byl zapojený do...

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...