Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Americká armáda tlačí na vývoj nových typů vrtulníků. Peníze drží Trump

Konvertoplán V-280 Valor a vrtulník SB-1 Defiant s tlačnou vrtulí se budou vyznačovat nesrovnatelně vyšší užitnou hodnotou než současné prostředky této kategorie. Jejich vývoj však poněkud brzdí nedostatek financí.
V-280 Valor bude k dispozici i v útočné variantě

V-280 Valor bude k dispozici i v útočné variantě | foto: Bell Helicopters

Americké firmy Bell Helicopter a Boeing-Sikorsky pokračují ve vývoji technologických demonstrátorů “vrtulníků” pro experimentální program JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator). První vzlet konvertoplánu Bell V-280 Valor se očekává letos na podzim a vrtulníku Boeing-Sikorsky SB-1 Defiant pak na začátku příštího roku.

Úkolem programu JMR-TD je otestovat nové koncepty vysokorychlostních strojů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). V případě V-280 jde o nové pojetí konvertoplánu (překlápí se pouze převodovky a rotory) a u SB-1 o vrtulník s koaxiálními rotory a zadní tlačnou vrtulí.

Pokud testování půjde dobře (z finančního a technického hlediska), americká armáda v roce 2019 spustí navazující program FVL (Future Vertical Lift). FVL si klade za cíl nahradit současné vrtulníky americké armády, zejména víceúčelové UH-60 Black Hawk a bitevní AH-64 Apache.

Na základním konceptu FVL vzniknou i lehké a velmi těžké stroje VTOL, které budou sdílet společné komponenty, avioniku a konstrukční celky. První stroje FVL armáda zavede do výzbroje nejdřív v druhé polovině 20. let 21. století.

Původně měly oba demonstrátory SB-1 a V-280 vzlétnout na podzim letošního roku, ale v případě SB-1 dojde ke zdržení.

„Program se teď nepohybuje tak rychle, jak bychom si přáli. Nyní plánujeme první vzlet na začátku roku 2018. Udělali jsme hodně práce na redukci rizik a dokázali jsme odstranit několik rizikových položek v našem programu. Takže až začneme létat, mám jistotu, že budeme mít úspěšný letový program,“ komentuje vývoj SB-1 Patrick Donnelly, ředitel programu FVL ve firmě Boeing.

Podle Donnellyho byl již v montážním závodě smontován podvozek a kompozitní trup a pokračuje se s instalací dalšího vybavení.

Tým Boeing-Sikorsky rovněž před několika dny zveřejnil nové propagační video s bitevní verzi vrtulníku SB-1. Dopravní a bitevní SB-1 využívají stejnou filozofii jako mariňácké vrtulníky UH-1Y Venom a AH-1Z Viper - sdílejí celou řadu konstrukčních celků, od rotorů, pohonného systému, zadních řídicích ploch přes systémy pilotní kabiny až po palivové nádrže.

Bell Helicopter počítá s prvním vzletem V-280 letos na podzim. „Právě jsme úspěšně dokončili pozemní vibrační testy. Toto léto začneme s instalací rotorů, s testy pohonu a počítáme s prvním vzletem letos na podzim,“ uvedl Steve Mathias, ředitel pro globální obchodní rozvoj v Bell Helicopter.

Podle Mathiase lze sériové V-280 začít dodávat armádě již v roce 2025. Armáda přitom počítá s dodávkou nových VTOL strojů v roce 2029 nebo 2030.

Vývoj ale poněkud zdržuje nedostatek financí. Původně měla armáda na program JMR slíbeno v letošním fiskálním roce 10 milionů dolarů. Avšak vzhledem k ustavování nové administrativy Donalda Trumpa musí armáda na odsouhlasení peněz ještě nějakou dobu počkat.

Konvertoplán V-280 Valor navazuje na zkušenosti firmy Bell s vývojem a provozem konvertoplánů V-22 Osprey. Na rozdíl od V-22 se u nového V-280 přetáčejí pouze převodovky s rotory - motory stroje zůstávají ve stejné pozici. Výhodou je nižší složitost a vyšší spolehlivost V-280 oproti V-22, což se mimo jiné odrazí na nižší výrobní ceně.

Cestovní rychlost V-280 je 520 km/h, maximální 560 km/h. Přeletová vzdálenost je 3900 km a efektivní bojový rádius 930 až 1480 km. Max. vzletová hmotnost je 13 000 kg. Kromě čtyřčlenné posádky V-280 pojme ještě 14 mužů výsadků a pod trupem dokáže přepravovat houfnici M777A2 (4500 kg) rychlostí 280 km/h.

Vrtulník SB-1 Defiant s maximální startovací hmotností 13 600 kg technologicky navazuje na menší stroj S-97 Raider (5000 kg) a demonstrátor X-2 z roku 2010 (2700 kg). Cestovní rychlost SB-1 je 460 km/h. Dolet není znám, ale v sériové podobě má být údajně o „60 % větší než v případě klasických vrtulníků.“

SB-1 využívá koaxiální rotory a zadní tlačnou vrtuli. Velkou výhodou je o 15 % větší tah při jednotkovém výkonu než v případě jediného rotoru. To se projevuje vyšší užitečnou nosností, větším dostupem a rychlejším stoupáním. Zadní tlačná vrtule pak zajišťuje dosažení vyšší cestovní rychlosti oproti klasickým vrtulníkům.

Zdroj: National Defense Magazin

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 173 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 30 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi jsou 2 příspěvky

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi nejsou příspěvky

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu? Je zaměřen na...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 10 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi jsou 4 příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...