Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Stát má plán na nástup samořiditelných aut, bude je testovat v provozu

  6:00
Stát má první představu, jak se zapojit do celosvětového trendu samořiditelných aut. Ministerstvo dopravy již dříve oznámilo, že chce postavit testovací okruh, přičemž o podobné investici v tuzemsku uvažuje i automobilka BMW. Především ale stát hodlá zkoušet tyto vozy v běžném provozu. Posloužit by k tomu měl česko-slovenský projekt testování na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou.

Samořídící automobil od Volva | foto: Volvocars

Ministerstvo to uvádí v materiálu nazvaném Vize rozvoje autonomní mobility, který rozeslalo do meziresortního připomínkového řízení. MF DNES ho má k dispozici.

„Ve druhé polovině roku 2017 budou známy technické i legislativní podmínky, za nichž bude možné tento přeshraniční projekt realizovat,“ uvádí se v dokumentu. Zájem o testování mají také v Ústí nad Labem a Mladé Boleslavi. Do konce příštího roku se chce Česko domluvit s Německem na zkoušení vysoce automatizovaných vozidel na úseku dálnice D8 mezi Ústím nad Labem a hranicí s Německem.

Podle současného právního systému je za řízení vozidla zatím vždy odpovědný řidič. Materiál nepočítá s tím, že by se provoz autonomních aut bez řidiče legalizoval.

„Zkušenosti a výsledky z praktického testování na zkušebních tratích nebo testování v reálném silničním provozu budou mít hlavní podíl na tom, jaké konkrétní legislativní úpravy budou pro provoz autonomních vozidel navrženy,“ tvrdí ministerstvo.

Je potřeba upravit pravidla

V některých státech světa, zejména v USA, provozují výrobci vozidel a technologické firmy v testovacím provozu dopravní prostředky úrovně čtyři a pět, jak se označují jednotlivé stupně autonomního řízení (viz box). Úroveň 4 je označována za vysokou automatizaci a automat řídí vždy s výjimkou nebezpečného počasí, úroveň 5 pak znamená plnou automatizaci, kdy řidič nemá na řízení vliv za žádných podmínek.

Jak samostatná jsou auta

  • Bez automatizace (úroveň 0) - vozidlo neřídí systém, ale řidič.
  • Asistence řidiče (1) - automaticky mohou probíhat složitější funkce (parkovací asistent), řidič musí být schopen kdykoli řídit.
  • Částečná automatizace (2) - automat řídí, zrychluje i brzdí. Řidič musí sledovat provoz.
  • Podmíněná automatizace (3) - v definovaném prostředí (např. dálnice) se řidič nemusí věnovat řízení.
  • Vysoká automatizace (4) - s výjimkou nebezpečného prostředí (velmi špatné počasí) řídí automat. Řidič nezasahuje.
  • Plná automatizace (5) - automat řídí do libovolného legálního cíle, řidič jen zadá cíl.

Aby bylo vůbec možné testování těchto aut na vybraných úsecích silniční sítě s běžným provozem, je potřeba upravit zákony.

„Pokud by ve městě při rychlosti 20 km/h došlo u autonomního vozidla k chybě, je možné kolizi vzhledem k rychlostem vozidel v městském provozu odvrátit. Na dálnici je dovolen jen provoz motorových vozidel a jízdních souprav, jejichž nejvyšší povolená rychlost není nižší než 80 kilometrů za hodinu. Při takových rychlostech je riziko při nezvládnutí kritické kolizní situace vysoké,“ vysvětluje materiál.

Podle ministerstva je zatím možné testovat pouze funkci „autopilota“. Podmínky na testování autonomních vozidel úrovní 4 a 5 je však potřeba připravit. Materiál zatím nestanovuje konkrétní sumy, které by taková příprava měla stát, uvádí však několik podrobností.

Stát chce pro testování využít infrastrukturu, kterou buduje v rámci evropského projektu C-Roads. Na některých úsecích dálnic tak vznikne infrastruktura, která umožní přenos dat mezi jednotlivými vozidly.

Informace o provozu rozhodují

Česko se zatím nejvíce věnuje takzvaným C-ITS kooperativním inteligentním dopravním systémům, které mají řidičům pomáhat s informováním o provozu. Kvůli tomu instaluje na celkem 360 kilometrů dálnic 50 zařízení - například na D1, D5, D11 nebo D52 - která budou přenášet data do informačních portálů nad dálnicemi.

Díky nim by měli řidiči například vědět, že po dálnici jede sanitka nebo kde přesně se stala nejnovější nehoda. Nově se budou zařízení testovat i na odpočívadlech, aby řidiči kamionů včas věděli, zda je na parkovišti místo a má vůbec smysl na ně zajíždět.

Profesionální řidiče nahradí „stupeň 5“. Otázka je, kdy se to stane

Kvůli samořiditelným autům vznikla už nová evropská aliance, ve které se spojily automobilky s telekomunikačními operátory. Chce se zaměřit v počátku testování na dálkově řízené parkování a autopilota na dálnicích, zejména pro konvoje nákladních vozidel.

Ministerský materiál je spíše úvahou, co vše autonomní řízení znamená a jaká jsou jeho rizika. Tvrdí přitom, že se nové technologii nedá vyhnout. „Autonomní vozidla představují významnou a nevyhnutelnou inovaci v automobilovém průmyslu. Dopady na ekonomiku, mobilitu a společnost jako celek budou dalekosáhlé,“ stojí v materiálu.

Stát zatím neví, kolik bude podpora autonomního řízení stát. Připouští ale, že ho bude zpočátku dotovat.

Video z testování samořiditelného auta (12/2016):

10. února 2017

Autor:
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Nový poplatek generuje Benátkám slušné příjmy. Vybralo se už 18 milionů korun

7. května 2024  5:50

Počínaje 25. dubnem začaly Benátky vybírat poplatek ve výši pěti eur (asi 125 korun) od každého...

Jak známky porazily inflaci. Cena těch nejlepších se za pár let i zdvojnásobila

7. května 2024

Kdo se rozhodl s dvoucifernou inflací uplynulých let bojovat investicí do známek, tak se znalostmi...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

Ruskému ropnému průmyslu docházejí lidi, důvodem je válka na Ukrajině

6. května 2024  16:24

Ruský ropný a plynárenský průmysl hraje zásadní roli pro financování invaze na Ukrajinu. Kremlu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...