Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Potrubní doprava pro lidi? Nejdřív v arabské poušti, pak v Brně

  15:03
Už brzy má být zveřejněná studie, která ukáže, za jakých podmínek se vyplatí v arabské poušti přeprava budoucnosti. Plány na potrubní dopravu pro lidi hyperloop tak vstoupí do další fáze. Výsledky studie jsou důležité i pro Česko, stejná firma totiž hodlá stavět trubky z Brna.
Koncept potrubní dopravy.

Koncept potrubní dopravy. | foto: Hyperloop

Společnost Hyperloop Transportation Technologies brzy zveřejní výsledky první studie, která ověřuje životaschopnost potrubní přepravy cestujících. Bude obsahovat údaje, za jakých podmínek se komerční provoz kapslí v trubce rychlostí až 1 200 kilometrů v hodině vyplatí ve Spojených arabských emirátech.

„Další kroky budou záviset na jednání s tamní vládou. Zda budou chtít stavět hned 140 kilometrů dlouhé propojení měst Abú Zabí a Al Ajn, či zda se nejdříve postaví krátká trať o délce pěti nebo deseti kilometrů a teprve pak se pustíme do té delší,“ říká v rozhovoru pro MF DNES provozní ředitel Hyperloop TT Andres de Leon. Už teď se prý ukázalo, že celková návratnost projektu se pohybuje mezi 15 až 20 lety. Tedy je mnohem rychlejší než u vysokorychlostní železnice.

Pro Česko budou výsledky „pouštní“ studie zajímavé. Se stejnou firmou totiž vedení Brna letos v lednu podepsalo memorandum o porozumění. Firma uvažuje, že by moravskou metropoli propojila s Prahou a Bratislavou. Nyní shání peníze na vytvoření analýzy, jež odhalí, jaký potenciál by mohla mít potrubní doprava v Česku.

„Pokud vycházíme ze zkušeností z Abú Zabí, vyjde vypracování studie proveditelnosti na 1,2 až 1,5 milionu dolarů. Zhruba polovinu jsme zaplatili my, druhá šla z veřejných peněz,“ říká de Leon. S podobným modelem počítá i v Česku. „Jednáme s různými institucemi, abychom prostředky na financování získali. Zatím máme zhruba čtvrtinu,“ dodává.

Na financování studie se má podílet rovněž město Brno, což opoziční zastupitelé kritizují. „S ohledem na to, že vše je ve fázi testování a prototypů, jsem přesvědčen, že výzkum by měl hradit soukromý investor, jako tomu je doposud. Nebo formou výzkumu na univerzitách a jejich spolupráce, jako tomu je například na mnichovské technické univerzitě,“ říká bývalý primátor města Roman Onderka.

Magistrát si však od spolupráce slibuje víc, vypracování studie proveditelnosti nemá být jejím jediným výstupem. „Cílem spolupráce je zejména vytvoření a podpora brněnské vědecko-průmyslové komunity kolem technologie Hyperloop,“ říká mluvčí brněnského magistrátu Zuzana Šrámková.

Potrubní pošta pro lidi Hyperloop přesáhla 320 km/h, návrh je 1 300 km/h

„V uplynulých měsících proběhlo několik koordinačních schůzek týkajících se aktivit města Brna při vývoji technologie Hyperloop. Do procesu se aktivně zapojil také Jihomoravský kraj a Jihomoravské inovační centrum. Upřesňovaly se detaily zapojení místních vědců, vývojářů a firem do procesu zpracovávání připravované studie proveditelnosti a její podmínky a parametry,“ dodává Šrámková.

Ministerstvo dopravy je zatím zdrženlivé. „Chybí řada klíčových informací, bez nichž nelze tento projekt zatím zařadit do dopravních plánů. Dosud jsme s žádnou sousední zemí na toto téma jednání nevedli ani ho neplánujeme. Pro řešení dálkových vnitrostátních, případně mezistátních relací chceme budovat primárně systém vysokorychlostní a běžné železnice,“ říká mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Situace se podle něj může změnit, pokud se hyperloop ukáže jako funkční a ekonomicky výhodný. „Některé základní odpovědi by mohla dát právě studie proveditelnosti, k níž se zavázalo v memorandu o porozumění Brno. V každém případě s touto technologií dosud české právní prostředí nepočítá,“ dodává Neřold.

Střed Evropy je prý pro hyperloop ideální

De Leon tvrdí, že střed Evropy je pro podobné projekty ideální. „Na rozdíl od Francie nebo Španělska tu zatím neexistují vysokorychlostní železnice. A je tu příležitost přeskočit rovnou na další úroveň hromadné dopravy po zemi. Je tu vysoká hustota zalidnění, dost potenciálních zákazníků,“ tvrdí.

Hyperloop TT je jen jednou z firem, která se o dopravu budoucnosti prostřednictvím pasivní magnetické levitace v trubce snaží. Konkurenční Hyperloop One letos v létě otestoval modelový prototyp, který v nevadské poušti ujel téměř půl kilometru.

Do tří let zkušební hyperloop a pak už to půjde rychle, odhaduje šéf HTT

Testovací jízdy však chystá u francouzského Toulouse také Hyperloop TT. „Kapsle bude v životní velikosti. Trubka bude mít délku 1,6 kilometru a průměr čtyři metry. Právě objednáváme součástky, první testovací jízda – pochopitelně zatím bez lidí – by mohla proběhnout za rok až dva,“ uvádí de Leon.

Zpoždění prototypu oproti konkurenci vysvětluje odlišným přístupem. Firma se vrhla hlavně na uzavírání dohod s vládami v různých koutech světa, vedle Emirátů a Česka také třeba v Indii či Jižní Koreji.

„A samozřejmě nesmíme podceňovat bezpečnost. Myslíme, že koncept hyperloopu je bezpečný sám o sobě. Je imunní vůči povětrnostním podmínkám, nemá křižovatky a vše řídí počítač. Lidé na něj jen dohlížejí. Pokud nastane problém, jste blízko, na zemi, neletíte ve vzduchu. A hledáme cesty, jak to celé zabezpečit před teroristy a kyberútoky,“ dodává de Leon.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Cizinci ze zemí mimo EU si už českou zemědělskou půdu nekoupí

6. května 2024

Cizinci ze států mimo EU nebudou moci získávat zemědělskou půdu v ČR. Lidovecký návrh v novele...

K proměně jihokorejského průmyslu přispěl i Doosan, využívá turbíny z Česka

6. května 2024

Premium Firma Doosan Enerbility je symbolem dynamické transformace jihokorejského průmyslu. Její úspěch je...

Bohatí mileniálové překonávají majetkem své předchůdce. Roli hraje i dědictví

5. května 2024

Přestože se naprostá většina amerických mileniálů potýká se studentskými dluhy, nízkými platy v...

Nevídaný podvod na Wall Street. Zbožný investor Hwang míří před soud

5. května 2024

Šedesátiletý investor Bill Hwang, který připravil světové banky o miliardy, míří v New Yorku před...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin. Deportovali je na Sibiř....