Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Létání už není výsadou bohatých, počty registrovaných strojů rostou

  13:08
Nebe nad Českem se stále více zaplňuje sportovními letadly. Jen za loňský rok v rejstříku přibylo 225 nově registrovaných letadel včetně ultralehkých strojů. Kromě adrenalinových zážitků hledá řada nových zájemců o pilotní průkaz v řízení letadla buď třeba možnost budoucí obživy, nebo jen daleko rychlejší možnost cestování.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Jestli člověku cesta na lyže zabere půl dne, nebo jen několik desítek minut, je totiž velký rozdíl. „Cesta letadlem z letiště v Příbrami do lyžařského střediska Zell am See trvá 55 minut, zatímco autem se tam člověk dostane za šest a půl hodiny,“ uvedl spolumajitel poradenské společnosti Id easense a zároveň aktivní pilot Rudolf Čihák.

Pochopitelně člověk musí počítat se zvýšenými náklady, protože provoz letadla je finančně náročnější, než je tomu u auta. Letová hodina se cenově pohybuje od 1 500 korun u ultralehkých letadel do zhruba 9 000 korun u vícemístných strojů, jako jsou letouny Cyrrus.

Proti nákladům na provoz letadel ve vzduchu jsou už zbylé poplatky výrazně levnější. Například poplatky za vzlet a přistání nebo za využití hangáru se po Evropě pohybují většinou v eurových částkách, maximálně v desítkách eur.

Zkušenosti leteckých škol vypovídají o tom, že lidé mají stále více peněz, které jsou ochotni za létání utratit. Podle Filipa Zejdy z Letecké školy Vysočina zaznamenávají v posledních letech nárůst zájemců především velké letecké školy, zatímco menší školy a aerokluby mají počet členů a dalších zájemců víceméně konstantní.

Začíná se na ultralightech

Daleko jednodušší je začít s létáním na ultralehkých strojích. Důvodem jsou výrazně nižší provozní náklady lehčích letounů a skutečnost, že výcvik pro splnění podmínek pro získání pilotní licence je na tomto druhu letadel výrazně jednodušší. Například u kurzů na klasické letadlo je potřeba odlétat alespoň čtyřicet pět hodin, u ultralehkých strojů je minimum pro přistoupení ke zkouškám zhruba poloviční.

Počty registrovaných ultralehkých letadel a klasických letadel.

Pokud to lidé myslí s létáním opravdu vážně, měli by raději do svého výcviku investovat více času i peněz, než kolik vyžadují základní letecké kurzy. Důležité je také zaměřit se na zvládání krizových situací. Podle Zejdy není od věci vyzkoušet si při výcviku například vypnutí motoru během různých fází letu. „Během 20 až 40 hodin výcviku to dělám často, takže si na to moji frekventanti zvyknou, a když jim vysadí motor, tak už to pro ně není tak stresová situace,“ dodal jednatel letecké školy sídlící v Jihlavě.

Nárůst počtu lidí, kteří se věnují amatérskému létání, totiž s sebou přináší i stoupající čísla nehodovosti a na piloty menších letadel a parašutisty připadá většina smrtelných zranění v letectví.

Počty smrtelných leteckých nehod klesají

Vloni při smrtelných nehodách v Česku zemřelo sedm lidí, což podle statistik Úřadu pro vyšetřování příčin leteckých nehod představuje spíše lepší výsledek a významné snížení množství fatálních nehod proti roku 2016. Ten byl přitom s 18 smrtelnými úrazy nejtragičtějším ve sportovním létání za poslední roky, což jde na vrub právě nehodám ultralehkých letounů, motorových křídel a dalších lehčích strojů. Na jejich piloty připadaly dvě třetiny úmrtí, zatímco u jiných kategorií letadel se počty smrtelných zranění nevymykaly z dlouhodobých normálů.

Přestože smrtelných nehod bylo vloni méně, počet havárií se ve srovnání s rokem 2016 zvýšil. Celkem úřad evidoval 72 nehod letadel, což meziročně znamená zvýšení o 15 neštěstí. Nejvíce nehod se odehrálo ve druhém čtvrtletí.

Zájemci o absolvování pilotního kurzu musí nejdříve absolvovat lékařskou zdravotní prohlídku a poté mohou přistoupit k teoretickému výcviku. Ten má u různých škol odlišnou délku a může obsahovat i řadu hodin samostudia. Liší se i cena, obecně stojí tato příprava zhruba 10 tisíc korun.

Dále je třeba zaplatit povinné odlétané hodiny, jejichž cena se rovněž liší podle typu letounu. Po první odlétané hodině může uchazeč absolvovat test z teorie a po absolvování všech praktických letových cvičení na něho čeká závěrečná zkouška.

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švýcarský nůž nově bez čepele. Victorinox zato chystá verzi s cyklonářadím

7. května 2024  12:05

Švýcarský armádní nůž s více než stoletou historií čeká zásadní změna. Firma Victorinox, která ho...

Stát zapojí taxíky do veřejné dopravy. Poptávkový systém má ušetřit náklady

9. května 2024

Premium Zelená lucerna s nápisem linka by měla do budoucna odlišovat nepravidelnou dopravu ve veřejném...

Omezit zemědělské dotace bude možné i za špatné pracovní podmínky

9. května 2024

Ke stávajícím podmínkám, za kterých je možné dosáhnout na zemědělské dotace, se přidá další. Od...

USA tlačí na prodej TikToku, jinak ho zakážou. Nejsme agenti Číny, hájí se firma

8. května 2024

Zákonodárci mnoha zemí vyjádřili obavy, že TikTok, který vlastní čínská společnost ByteDance, může...

V Česku nenašla vhodného investora, tak si staví lázně v Emirátech

8. května 2024

Česká podnikatelka Helena Neumannová expanduje se svým byznysem založeným na pěstování levandule do...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...