Století československé techniky
Sledovat další díly na iDNES.tvHistorie letounů Zlin Trener se začala psát krátce po druhé světové válce. První prototyp dvoumístného cvičného stroje Z-26 byl zalétán 20. října 1947. Sériová výroba probíhala v Moravanu Otrokovice až do roku 1974 v šesti základních postupně modernizovaných typech Z-26, Z-126, Z-226, Z-326, Z-526 a Z-726, z nichž většina vznikla v několika verzích. Za vrchol můžeme považovat verze jednomístných akrobatických speciálů.
Celková produkce typové řady Trener čítala kolem patnácti set letounů, většina jich byla exportována do třiatřiceti zemí, a to i do zemí kapitalistických.
U Trenerů se postupně modernizovala konstrukce draku (např. v prvních letech výroby měly dřevěnou kostru křídla a ocasních ploch), používaly se výkonnější a výkonnější motory (od Walter Minor 4-III, přes Walter Minor 6-III až po Avia M-137; ve stopovém množství dokonce Textron Lycoming AIO-360), objevil se částečně zatahovací podvozek atd.
Velké množství Trenerů stále létá. Samozřejmě se už jedná o stroje po generálních opravách, během kterých vznikly dodatečně nové verze (Z-226M, Z-226MS, Z-326M, Z-326MF). Ty dostaly nové motory Avia, protože původní Walter Minory se už nevyráběly. Důvod výměny motoru je zřejmý, má totiž nižší životnost než drak.
Zlin Trener. Legenda světového letectví, která vznikla v ČeskoslovenskuCelou historii letounů řady Trener podrobně popisuje tento článek. Součástí článku je i bohatá fotogalerie vesměs dobových snímků všech typů Trenera. |
Trenery se uplatnily také jako akrobatické stroje, přičemž se úspěšně účastnily i prestižních soutěží. Vynikající akrobatické schopnosti se projevily nejdříve u první klasické dvoumístné verze Z-226B zvané Bohatýr, ta dostala totiž jako první výkonnější motor Walter Minor 6-III. Protože Bohatýr byla vyloženě vlečná verze pro vlekání kluzáků, vážněji se na tu akrobacii začal používat s ročním odstupem se objevivší Z-226T Trener 6. Odtud už byl jen krůček ke vzniku jednomístných akrobatických speciálů. Když se u Trenerů řady 526 objevily ještě výkonnější motory Avia M-137, jejich schopnosti v tomto oboru letecké činnosti se dále navýšily.
Vrchol ve výkonnosti jednomístných akrobatických speciálů představuje Z-526AFS z roku 1971. Pro ještě větší obratnost byl odlehčen a měl zmenšené rozměry, jak rozpětí a potažmo nosnou plochu, tak délku. Proto mu naši piloti přezdívali kraťas.
První oficiální mistrovství světa v letecké akrobacii v Bratislavě roku 1960V roce 1960 uspořádala FAI první oficiální mistrovství světa v letecké akrobacii. Dokonce díky dosavadním úspěchům našich pilotů a letadel řady Trener zvolila federace za místo konání mistrovství Československo. Soutěž se konala v Bratislavě a historicky prvním mistrem světa v letecké akrobacii se stal Ladislav Bezák na Z-226A. Z 29 startujících akrobatů jich 19 létalo na Trenerech. Obrazový materiál s popisem celé události obsahuje speciální fotogalerie. |
Trenery v České republice dnes
K 5. listopadu 2018 bylo v našem leteckém rejstříku evidováno 143 letounů typové řady Trener, z toho 24 Z-126, 76 Z-226, 9 Z-326, 31 Z-526 a 3 Z-726. Na první pohled se může jevit paradoxem, že z řady třístovkové, která se vyráběla v největším objemu, jich je zde registrováno pouze devět. Důvod je však prostý, téměř všechny ze 436 vyrobených Z-326 šly na export, pouze desítku si jich pořídila ČSLA pod svým typovým označením C-305.
Z té devítky našich dnešních Z-326 je část přeživších „vojenských“, když armáda po vyřazení postupně předávala své Trenery aeroklubům, a část původně exportovaných a později zpětně vykoupených našimi uživateli.
Jedním z provozovatelů Trenerů, který je často na očích veřejnosti při různých leteckých dnech, je letecká skupina Follow-me ze Slezského aeroklubu Zábřeh. Ta létá na třech Z-226MS a jednom Z-326MF.
Trenery letecké skupiny Follow-me můžete často spatřit na různých leteckých dnech.
Šest lidí prchalo ve dvoumístném letadle na Západ. Útočil na ně MiG-15V roce 1971 emigroval na západ prostřednictvím dvoumístného Trenera náš špičkový letecký akrobat Ladislav Bezák i s manželkou a čtyřmi dětmi. Není bez zajímavosti, že pan Bezák měl trenera v soukromém vlastnictví, což byla věc v tehdejším socialistickém Československu zcela nevídaná. Jak k letadlu přišel a jak hekticky prchal, si můžete přečíst zde. |