Jste už unavení všemi skandály kolem úniku soukromých dat uživatelů na Facebooku? Mark Zuckerberg, šéf největší sociální sítě na světě, prosí, abyste mu dali ještě šanci. Na svém profilu představil nový koncept zabezpečení a soukromí s názvem „Vize pro sociální sítě: Důraz na soukromí“.
„Musíme zaujmout jasné stanovisko v otázce budoucnosti internetu,“ podtrhuje Zuckerberg. A podle něj to znamená, že se musí Facebook zásadně proměnit.
Soukromí už není mrtvé, soukromí je budoucnost, obrátil Zuck
„Během posledních 15 let pomáhali Facebook a Instagram uživatelům spojit se s přáteli, jejich komunitami a koníčky na digitálním ekvivalentu náměstí,“ přirovnává Zuckerberg sociální sítě k veřejnému prostranství. Tak ostatně o své sociání síti mluvil i dříve, jako o prostoru, kde se setkávají lidé z celého světa. Tato poloveřejná povaha Facebooku má velký podíl na jeho rychlém růstu, kdy Facebook postupně povzbuzoval uživatele ke sdílení se stále větším a větším okruhem lidí. Fotku viděli nejen vaši přátelé, ale i přátelé přátel nebo rovnou celý svět.
„Éra soukromí je už překonaná.“ Mark Zuckerberg, 2010 |
Sám Zuckerberg přitom v roce 2010 prohlásil, že éra soukromí je už překonaná: „Lidé si opravdu zvykli na to sdílet nejen více věcí, ale také sdílet je s více lidmi. Společenské normy se zkrátka posunuly.“ Zuckerberg tak mimo jiné vysvětloval, proč Facebook koncem roku 2009 přistoupil ke kontroverznímu kroku a změnil nastavení všem tehdejším 350 milionům uživatelů. Vše, co uživatelé od té doby sdíleli, bylo ve výchozím nastavení publikováno jako „veřejné“.
„Komunikační platforma zaměřená na ochranu soukromí bude ještě důležitější než dnešní otevřené platformy.“ Mark Zuckerberg, 2019 |
O deset let – a desítky skandálů – později slyšíme úplně opačnou Zuckerbergovu vizi. „Ale lidé se stále častěji chtějí setkávat soukromě v digitálním ekvivalentu obývacího pokoje,“ obrací nyní šéf Facebooku. „Když přemýšlím o budoucnosti internetu, domnívám se, že komunikační platforma zaměřená na ochranu soukromí bude ještě důležitější než dnešní otevřené platformy.“
Nový Facebook: Šifrování, soukromí, dočasnost, bezpečnost
Zuckerberg tedy chce udělat z Facebooku místo, kde se lidé cítí bezpečně a kde je respektováno jejich soukromí. Jaké konkrétní kroky k tomu podle něj směřují? Šéf Facebooku je rozdělil do pěti kategorií:
- Soukromé interakce – mnohem větší důraz bude kladen na soukromé zprávy a konverzace (Facebook vlastní populární kecálky Messenger a WhatsApp).
- Šifrování – Zuckerberg zdůrazňuje především end-to-end encryption, tedy šifrování zpráv tak, že si je může přečíst pouze odesílatel a příjemce, nikdo jiný. Ani Facebook by tak neměl přístup k obsahu zpráv. „Nemůžeme dát někomu přístup k datům, která nemáme,“ ukazuje Zuckerberg důležitost a sílu end-to-end encryption.
- Bezpečnost – z pohledu Zuckerberga bude kvůli šifrování obtížné zajistit bezpečnost, nebude totiž tak snadné monitorovat například šíření poplašných zpráv nebo nezákonného obsahu. Zuckerberg to představuje za výzvu, kterou je potřeba vyřešit, aniž by bylo kompromitováno soukromí uživatele získané právě šifrováním. Zdůraznil také, že Facebook nebude ukládat data v zemích, které nedodržují lidská práva, i kdyby to mělo znamenat, že v těch zemích Facebook nebude moci působit (nejmenuje konkrétně, ale nabízí se např. Čína).
- Interoperabilita – uživatelé nebudou muset řešit, přes jakou platformu spolu komunikují, zprávy budou putovat i mezi Messengerem, WhatsAppem a možná i SMS zprávami. To odpovídá Zuckerbergovu plánu, který unikl na veřejnost již v lednu 2019.
- Dočasnost dat – zatímco většina dat, které na Facebook nyní nahrajete, zde zůstává „navěky“, v budoucnu by mohla data po nějaké době kontrolovaně mizet. Například fotky z večírku byste nastavili tak, aby byly viditelné jen týden po akci, pak by se automaticky smazaly. Takový krok by měl rovněž omezit, jaká data a metadata Facebook shromažďuje o svých uživatelích a jak dlouho.
Tyto kroky jsou velmi ambiciózní a obecně je lze považovat za rozumný způsob, jak získat zpět důvěru uživatelů i odborné veřejnosti.
Dokáže Facebook vybudovat novou pověst?
Zuckerberg si uvědomuje, že tato důvěra byla patnácti lety skandálů mnohokrát významně pošramocena: „Rozumím, proč si řada lidí si myslí, že Facebook nedokáže či by dokonce nikdy nechtěl vytvořit platformu zaměřenou na ochranu soukromí – protože upřímně řečeno v současné době nemáme pověst tvůrce služeb na ochranu osobních údajů a v minulosti jsme se zaměřovali na nástroje pro otevřené sdílení.“
Velkým slibem je třeba to end-to-end šifrování. To by znamenalo, že by se Facebook vzdal kontroly nad obsahem. Na základě obsahu (z nějž odvozuje „zájmy“) přitom Facebook do značné míry volí, jakou reklamu uživatelům zobrazit. A na reklamě je Facebook existenčně závislý. Facebook je firma s obratem 55 miliard dolarů (1 200 miliard korun, to je víc, než rozpočet českého státu) a takováto velká změna proto bude nejspíše bedlivě sledována nejen uživateli, ale také inzerenty a investory.
End-to-end encryptionŠifrování na koncových zařízeních využívá již nyní komunikační platforma WhatsApp Na rozdíl od Facebooku nebo Instagramu není WhatsApp sociální sítí. Díky tomu může být komunikace šifrovaná už na úrovni uživatelských zařízení (end-to-end encryption). Provozovatel sítě tak sice ví, kteří uživatelé spolu komunikují, ale nemá možnost prohlédnout si obsah této komunikace. Z hlediska počítačové bezpečnosti je šifrovaná komunikace pochopitelně žádoucí. Jenže šifrovaná komunikace také znamená, že provozovatel nemůže kontrolovat, jaké zprávy po jeho síti kolují. Výsledkem je, že se po síti v některých zemích šíří poplašné zprávy nebo dokonce výzvy k násilí, a neexistuje způsob, jak jejich šíření centrálně zastavit. |
Do jisté míry lze v Zuckerbergově vizi spatřovat inspiraci čínskou komunikační platformou WeChat (Weixin). Ta je už od roku 2011 zaměřená na klasické chatování, ale postupně přidávala další a další funkce. Přes soukromou konverzaci si tak lidé mohou nejen vyměňovat vzkazy nebo fotky, ale také objednat jídlo, zjistit aktuální informace nebo platit účty. Vzhledem k narůstajícímu významu mobilních zařízení je důraz na soukromé konverzace radikální, ale pro Facebook logický krok.
Skeptici ale varují, že Facebooku nelze věřit, že by sám sebe dokopal k nějaké skutečné změně: „Problém Facebooku je v tom, že vydělává peníze invazivním způsobem a neexistuje nad ním žádný dohled,“ domnívá se Zeynep Tufekci, profesorka informačních věd na University of North Carolina. Naráží tak na to, že Facebook vydělává na tom, že prodává pozornost svých uživatelů inzerentům. „Dokud se toto nezmění, nečekám, že by ten nový důraz na soukromí sehrál nějakou významnou roli.“
Další ukázky z Zuckerbergova článku v českém překladu i originále:
- Český překlad
- Anglický originál
V několika posledních letech jsem se zaměřil na řešení největších problémů, kterým Facebook čelí. To znamená, že musíme zaujmout jasné stanovisko v otázce budoucnosti internetu.
Je tu spousta práce a my jsme odhodláni během vývoje spolupracovat a konzultovat naše kroky s odborníky ze všech oborů.
Během posledních 15 let pomáhali Facebook a Instagram uživatelům spojit se s přáteli, jejich komunitami a koníčky na digitálním ekvivalentu náměstí. Ale lidé se stále častěji chtějí setkávat soukromě v digitálním ekvivalentu obývacího pokoje. Když přemýšlím o budoucnosti internetu, domnívám se, že komunikační platforma zaměřená na ochranu soukromí bude ještě důležitější než dnešní otevřené platformy.
Soukromí dává lidem svobodu být sami sebou a komunikovat přirozeněji, a proto vytváříme sociální sítě.
Rozumím, proč si řada lidí si myslí, že Facebook nedokáže či by dokonce nikdy nechtěl vytvořit platformu zaměřenou na ochranu soukromí - protože upřímně řečeno v současné době nemáme pověst tvůrce služeb na ochranu osobních údajů a v minulosti jsme se zaměřovali na nástroje pro otevřené sdílení.
Věřím, že budoucností komunikace budou ve stále větší míře soukromé, šifrované služby, u kterých uživatelé mohou mít jistotu, že jejich rozhovor zůstane v bezpečí a jejich zprávy a obsah se nebudou uchovávat navždy. Doufám, že k vytváření takové budoucnosti přispějeme.
My focus for the last couple of years has been understanding and addressing the biggest challenges facing Facebook. This means taking positions on important issues concerning the future of the internet.
There's a lot to do here, and we're committed to working openly and consulting with experts across society as we develop this.
Over the last 15 years, Facebook and Instagram have helped people connect with friends, communities, and interests in the digital equivalent of a town square. But people increasingly also want to connect privately in the digital equivalent of the living room. As I think about the future of the internet, I believe a privacy-focused communications platform will become even more important than today's open platforms.
Privacy gives people the freedom to be themselves and connect more naturally, which is why we build social networks.
I understand that many people don't think Facebook can or would even want to build this kind of privacy-focused platform - because frankly we don't currently have a strong reputation for building privacy protective services, and we've historically focused on tools for more open sharing.
I believe the future of communication will increasingly shift to private, encrypted services where people can be confident what they say to each other stays secure and their messages and content won't stick around forever. This is the future I hope we will help bring about.