Vlastně nemusíte vymyslet nic nového. Stačí už vymyšlené inovovat. „Nic není dokonalé, vše jde dělat lépe, než se to dělá,“ prohlašoval Henry Ford. Američan, který psal dějiny, jež ho nakonec dohnaly k smrti.
Otec si z něj přál mít farmáře, geniální Thomas Edison v něm rozpoznal sobě rovného a nechal ho vyvíjet automobily. Sám Ford zkrachoval, aby znovu povstal. „Neúspěch je pouze prostředek k novému začátku, tentokrát chytřejšímu,“ říkával.
Kdykoli uspěl, našel si problémy, které mohl znovu řešit. Nikdy nebyl finálně spokojen. Legendární automobil pod jménem Model T dal běžným Američanům příležitost pořídit si auto, Fordovi nasadil brouka do hlavy. Jak vyrobit dostatečný počet vozidel?
Patnáct milionů aut
Našel řešení, které před ním praktikovaly už starověké civilizace. Našel sériovou výrobu. Takovou, kterou používali Číňané při výrobě komponentů pro své kuše a šípy, takovou, kterou používali Kartáginci při výrobě válečných lodí a knihaři po vynálezu knihtisku.
Našel ji a zdokonalil. Přesně podle svého hesla. Začal sestavovat celek z prefabrikovaných částí. Legenda hovoří o inspiraci chicagskými jatkami, kde řezníci postupně bourali dobytek, až zbyla jen kostra. Ford postup otočil a jeho dělníci začali auta na pohyblivě lince skládat.
„Potkat se je začátek, zůstat pohromadě progres a pracovat společně je úspěch,“ zní další z Fordových citátů. V michiganské továrně Highland Park ho realizoval. V roce 1910 spustil sériovou výrobu, kde měl každý pracovník zodpovědnost za jednu konkrétní činnost.
Důsledků se dostavilo několik. Předně se výroba zrychlila. Původní produkce Modelu T byla jedenáct aut za měsíc, v nové fabrice vyjížděl z brány nový automobil každé tři minuty, výroba trvala 93 minut.
Brzy se musela řešit i další výzva. Pracovníci odcházeli, protože je ubíjel stereotyp. Ford reagoval bryskně, snížil pracovní dobu na osm hodin a zdvojnásobil mzdu na pět dolarů za hodinu i pro relativně nekvalifikované řemeslníky. Pro práci u pásu velké vzdělání nepotřebovali. Ostatní podnikatelé měli Forda za blázna, on vzápětí dosáhl rekordních zisků.
Za téměř dvacet let výroby vzniklo patnáct milionů vozidel s označením Model T, ve finále se jeho konstrukce skládala přesně ze 7 882 pracovních úkonů. Byl to první automobil opravdu pro každého.
Přítel Hitler
Že by byl Henry Ford pouze kladnou postavou historie? Kdepak. Fatálně se zmýlil v Adolfu Hitlerovi. Ford je jediným Američanem, kterého fašistický vůdce obdivně zmínil ve svém textu Mein Kampf, jeho portrét v životní velikosti měl ve své pracovně a těšil se z darů i výrobků svého sympatizanta.
Tři otazníky
|
Vážený továrník a zaťatý antisemita byl dlouho proti vstupu USA do války, s prezidentem Rooseveltem měl velké politické neshody a odmítal se postavit proti nacistickému Německu, zároveň však už ve válečných letech trpěl podlomeným zdravím.
Definitivně pak Fordovo zdraví měly zlomit záběry z koncentračních táborů, při uvědomění si svého příspěvku k hromadnému vyvražďování údajně prodělal nejhorší ze série mozkových příhod a už se nikdy plně nezotavil.
V tu chvíli už v jeho závodech běžela výroba spojeneckých bombardérů B-24 Liberator, v roce 1944 to bylo 650 kusů měsíčně. I tyto stroje pomohly ke konečné porážce Hitlera.