V pátek 20. prosince 2020 ve 12:37 odstartovala loď CST-100 na cestu k ISS, kam měla dorazit v sobotu. Celý start proběhl v pořádku, včetně závěrečné fáze, kdy se loď oddělila od zbytku rakety. Samotný let k Mezinárodní vesmírné stanici však neproběhl podle plánu. Loď totiž zažehla své trysky, když neměla.
„Vesmírná loď je v současné době ve stabilní konfiguraci a letová kontrola problém řeší,“ píše se v prohlášení NASA.
Zhruba v půl třetí odpoledne pak oznámil Jim Bridenstine z NASA, že byl kvůli tomuto problému proveden předem vypočítaný zážeh a nyní se plánují další kroky.
Později přišla informace, že se lodi patrně nepovede doletět až k ISS, protože již spálila příliš mnoho paliva.
Na tiskové konferenci pak bylo řečeno, že se objevila chyba v „hodinách“, které počítají čas letu, a loď na základě chybných informací z nich provedla korekční zážeh.
Organizace NASA a Boeing se tak rozhodly, že se nebudou pokoušet o dosažení ISS, ale navedou loď na přistání, aby ji mohly zkontrolovat a odhalit příčinu problému. Přistání se očekává v neděli v Novém Mexiku.
Loď má nyní ještě asi 75 procent paliva, takže mohou být na orbitu provedeny některé testy, ale není to dost na bezpečný přílet k ISS a následný let zpět na Zemi.
Test bez posádky
Letem k ISS se završují mnohaleté přípravy a testy, které musel stroj absolvovat, než se vydá do kosmu.
„Tento zkušební let nám poskytne cenné údaje o výkonu Starlineru v reálném prostředí a v každé fázi letu. Prokáže jeho schopnost dopravit posádku na vesmírnou stanici a bezpečně ji dostat domů,“ řekl Trip Healey, vedoucí mise NASA pro Orbital Flight Test (OFT).
Start lodi byl již několikrát odložen. Poslední odklad je asi dva týdny starý, tehdy ULA (United Launch Alliance) neboli společný podnik společností Boeing a Lockheed Martin, který mimo jiné provozuje nosné rakety Atlas V, Delta II a Delta IV, oznámil, že musí vyřešit blíže nespecifikovaný problém s potrubím pro přívod vzduchu na nosné raketě Atlas V ve verzi N22.
I když se loď na první let vydává bez astronautů, tak úplně bez posádky nebude. Na palubě je totiž plyšová postavička Snoopyho ve skafandru.
Původně měl Starliner na svůj první zkušební let bez posádky vyrazit už letos v březnu. Jenže teprve v listopadu proběhly testy záchranného systému lodi.
Další odklad se neočekává. Meteorologická služba slibuje, že s pravděpodobností 80 procent bude vhodné počasí pro let.
Start budou pozorovat i astronauté, kteří mají později absolvovat testovací let s posádkou. Pro kabinu Starlineru byli vybrání astronauti NASA Eric Boe a Nicole Aunapu Mannová a astronaut Boeingu Chris Ferguson.
Příprava na start
Obecně trvá příprava Starlineru na start 45 dní. Tehdy začne United Launch Alliance provádět poslední kompletaci rakety Atlas V v odpalovacím komplexu 41. O dva týdny později je připojen Starliner k Atlas V.
Týmy se pak zaměřují na dokončení příprav na start, nacvičování startovacích postupů. V den startu je do lodě uložen náklad. Pokud letí posádka, tak zamíří k raketě tři hodiny před odletem.
V posledních minutách před odletem ředitel letu konzultuje s týmem, zda má dát pokyn „go“, tedy povolení ke startu. Následně se odsune rameno, přes které nastoupila posádka, a aktivuje se systém přerušení startu. Pokud se nic nepokazí, pak v přesně daný moment dojde k zážehu a Starliner na vrcholu Atlasu V směřuje na oběžnou dráhu. Asi 15 minut po startu se vrchní stupeň rakety Atlas Centaur vypne a vyšle loď na cestu k Mezinárodní vesmírné stanici.
Setkání a dokování patří mezi nejobtížnější vesmírné manévry a Starliner to vše dělá zcela autonomně. Přibližovací procedury začínají desítky kilometrů daleko, když kamery Starlineru zachytí vesmírnou stanici jako jasný bod světla na pozadí moře hvězd. Poté začíná složitý orbitální balet, který je řízen stovkami jemných zážehů trysek, které zavedou loď k doku.
Konkrétní plán včetně přesných časů najdete na této stránce.
Soukromá náhrada za raketoplány
Boeing vyrobil Starliner pro americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA), který netrpělivě čeká na to, až bude moci přestat s kupováním míst v ruských kosmických lodích Sojuz. Ty jsou nyní, po ukončení programu amerických raketoplánů v červenci 2011, jediným přepravním prostředkem (vyjma čínských) schopným dostat astronauty na oběžnou dráhu kolem Země.
Pokud bude zkušební let Starlineru k ISS, zatím jen s nákladem, a v sobotu o týden později i návrat s přistáním na Zemi úspěšný, loď bude mít za sebou všechny klíčové prověrky k tomu, aby dostala od NASA „zelenou“ k přepravě astronautů.
Boeing obdržel od NASA kontrakt na přepravu astronautů na Mezinárodní vesmírnou stanici a zpět na Zemi s využitím nosné rakety a pilotované lodě podobně jako soukromá společnost SpaceX.
Ta se svou lodí Crew Dragon úspěšný zkušební let bez posádky na ISS a zpět na Zemi už zdárně absolvovala v březnu. Před sebou má nyní letový test záchranného systému lodi, který je předběžně stanoven na 11. ledna.
4. listopadu 2019 |
Aktualizováno: Doplnili jsme informace o problémech při letu k ISS