Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co musí zvládnout vlaky, než se dostanou do provozu. Crashtesty nečekejte

Množící se nehody na železnici mohou vyvolat otázku, jak jsou kolejová vozidla bezpečná a jak se jejich bezpečnost vůbec testuje. Tak jako jiné dopravní prostředky musí projít řadou zkoušek.

Než vyjede nový vlak na koleje v Česku. Musí projít řadou schvalovacích řízení, které ukážou, že stroj splňuje normy a požadavky, které jsou od něj v Česku vyžadovány.

„Po zkonstruování vozidla se s prototypem provádí typové zkoušky. Řada těchto zkoušek probíhá staticky, jako jsou pevnostní či stlačovací zkoušky,“  popisuje jednu z úvodních fází testů ředitel odboru drážních vozidel Jaromír Bittner. Tyto zkoušky ověří, zda bylo toto vozidlo navrženo dostatečně pevné.

Nárazové zkoušky se již prakticky nedělají fyzicky, ale většinou se nahrazují výpočty. 

Pevnostní zkoušky podvozků lze provádět i fyzicky. V Česku je k tomu vybavena Dynamická zkušebna Výzkumného a zkušebního ústavu Plzeň.

„Dnešní dopravní prostředky, ať už jezdí po kolejích, nebo silnicích, mají podvozky zatížené celou řadou systémů – od motorů, brzd nebo dvojkolí až po vypružení. Na každou konzoli integrovanou do rámu podvozku působí provozní síly při rozjedu, brzdění, vlastní jízdě i v nestandardních situacích. Schopnost odolat těmto silám je upravena technickými normami a pro schválení podvozků do sériové výroby je nutné ověřit jejich vlastnosti také testováním,“ vysvětlují zástupci společnosti.

Takový test může trvat i několik měsíců včetně přípravy konstrukce, na které se vozidlo testuje. Výsledkem je ověření únavové odolnosti všech komponent a jejich spojů a „ověření zachování provozních parametrů podvozku pro předpokládanou dobu životnosti dopravního prostředku, tedy na cca 30-40 let.“

Při testech zapálili novou lokomotivu. V Německu jezdila běžně 225 km/h

Nově vyráběné vlaky také musí vyhovovat normám, které vyžadují určitou pevnostní odolnost celé skříně. Podle ředitele Drážního úřadu tak i vlaková konstrukce má deformační zóny.

„Tuhost skříně se řeší třeba statickým zatížením podélnými a svislými silami,“ dodává Bittner.

Snímek z termokamery, ukazující prohřátí jednotlivých částí lokomotivy po oteplovací zkoušce. Při zkoušce se posuzuje shodnost s vypočtenými parametry chlazení a ventilace

Po typových a pevnostních zkouškách přichází na řadu jízdní zkoušky. Ty mají za úkol prověřit, zda vlaku správě funguje brzdová souprava, trakce, napětí v různých komponentech, ale také třeba, jaký hluk vlak při jízdě vytváří jeho aerodynamické vlastnosti. V neposlední řadě se kontroluje také větrání nebo klimatizace.

„Pak se provádějí zkoušky, které se musí provést v reálném provozu na trati. Při nich se ověřují dynamické účinky na trať a obráceně,“ popisuje další průběh Bittner.

TESTOVACÍ OKRUH U VELIMI

Železniční testovací okruh u Velimi je jediné místo v Česku, kde je možné jezdit - a kde se jezdí - rychlostí přes 200 kilometrů v hodině. Spektrem trakčních systémů, délkou 13 kilometrů a povolenou rychlostí je unikátní i v měřítku Evropy, proto zde testují vlaky například i Italové, Němci nebo Francouzi. Okruh je velmi vytížený, testuje se tu na dvě směny a někdy se jezdí i o víkendech. Myšlenka na okruh začala nabývat reálných obrysů v roce 1959, v provozu je od roku 1963. Později přibyl ještě menší okruh o délce čtyř kilometrů. Areál se rozvíjí, v roce 1997 začala fungovat nová zkušební hala.

I v tomto oboru je Česko vyhledávanou zemí. Zkušební okruh ve Velimi je využíván výrobci nejen z Evropy, ale i zámořských států. Ti oceňují možnost zajistit výkon pro lokomotivy 10 MW nebo schopnost elektrického napájení v pěti různých v Evropě používaných napájecích soustavách.

Železniční okruh patří společnosti Výzkumný ústav železniční, kterou stoprocentně ovládají České dráhy. Jde o unikátní testovací polygon, na kterém mohou být vlaky zkoušeny do rychlosti až 210 kilometrů v hodině a vlaky s naklápěcí technologií až do 230 kilometrů. Jedná se tak o nejrychlejší trať v České republice.

Inženýři na něm porovnávají, jak se matematické modely výrobce shodují se skutečností. Měří se aerodynamika, vibrace, hluk, chování podvozků, dvojkolí, pantografu, testuje se i řídicí software.

Do tří let by mohl tento okruh dostat vylepšení, které umožní testovat i vlaky s maximální autonomií řízení.

My jsme se na okruh ve Velimi byli podívat několikrát, jednou v době, kdy zde České dráhy na figuríně ukazovaly, co s tělem udělá, když ho přejede vlak. A také to, jak dlouho trvá vlaku zastavit z cestovní rychlosti.

JAK RYCHLE ZASTAVÍ VLAK

Souprava Regionova, 50 cestujících, 44 tun
- ze 40 km/h zastaví na 92 metrech, ze 60 km/h na 237 metrech, z 80 km/h na 443 metrech

Rychlík, 9 vagonů, 400 cestujících, 374 tun
- z 80 km/h zastaví na 519 metrech, ze 110 km/h na 615 metrech, ze 140 km/h na 1018 metrech

Nákladní vlak, 25 vagonů se štěrkem, 2 000 tun
- z 50 km/h zastaví na 360 metrech, ze 70 km/h na 665 metrech; z 85 km/h na 947 metrech

Ostatně na bezpečný provoz vlaků je kladen vysoký důraz.

Před finálním převzetím lokomotiv se provádějí tzv. technicko-bezpečnostní zkoušky, kdy každá lokomotiva musí prokázat že bezpečně zastaví na stanovené zábrzdné dráze. Zkoušky se provádějí při rychlosti 210 km/h na zkušebním okruhu ve Velimi u Kolína

„Mezi aktivní bezpečnostní prvky patří například kvalitní brzdy, protiskluzový systém či stabilizační systém. Jde o prvky, které svou povahou věcí napomáhají k předejití nehody. Pasivní prvek je například bezpečná konstrukce skříně. Může jím být i sedadlo, opěrka hlavy... Zde jde naopak o prvky, které mají minimalizovat následky nehody,“ vypočítává bezpečnostní prvky Bittner.

A proč sedačky ve vlaku nemají bezpečností pásy?

„O této možnosti se neuvažovalo a ani v současné době neuvažuje. Železniční vozidla jsou konstruována tak, aby toto nebylo zapotřebí. Při této příležitosti je třeba vzpomenout, že ne všechny autobusy mají k dispozici bezpečnostní pásy (vozidla pro městský nebo příměstský provoz, naopak dálkové autobusy pro linkovou dopravu musí být vybaveny pásy),“ uzavírá šéf Drážního úřadu.

S nákladem či cestujícími nejdříve za dva roky

Teprve když vlak splní všechny normy, požadavky a projde úspěšně testy, může se vydat do reálného provozu.

„Doba trvání typových zkoušek je různá, většina z nich se provádí před podáním žádosti na Drážní úřad. Záleží na kapacitě zkušeben a právnických osob, které je vyhodnocují. Lze říci, že minimální doba je dva roky. V případech, kdy některá zkouška nevyjde, provádí výrobce technické úpravy a zkoušky se musí opakovat,“ popisuje proces Jaromír Bittner.

Výrobce také musí počítat s tím, že se během testování mohou změnit požadavky na jeho stroj. Podle ředitele Drážního úřadu se tzv. technické specifikace interoperabilty revidují každých sedm let.  V případech, kdy některá zkouška nevyjde, provádí výrobce technické úpravy a zkoušky se musí opakovat.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 125 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 27 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 125 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Týrají nabíječky a elektroauta, aby pak netrpěl řidič

v diskusi je 29 příspěvků

23. dubna 2024

Prozkoumali jsme speciální laboratoř, kde E.ON v extrémních podmínkách testuje nabíjecí stanice pro...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Jediný vrtulník, který létal na jiné planetě, se loučí poslední zprávou

v diskusi je 9 příspěvků

22. dubna 2024  17:31

Tři roky poté, co se vůbec poprvé na jiné planetě sluneční soustavy roztočily rotory létajícího...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...