Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V rozvoji motorové trakce byly prvorepublikové ČSD mimořádně úspěšné

První fáze zavádění motorové trakce se Československým státním dráhám povedla na výbornou. V poměrném zastoupení motorových vozů mezi drážními hnacími vozidly neměly sobě rovného snad na celém světě.
Část 1/8

Motorový vůz řady M290.0 Slovenská strela z roku 1936

Ve dvacátých letech dvacátého století začaly Československé státní dráhy se zaváděním progresivních trakcí, mluvíme o trakci elektrické a trakci motorové. Zatímco s elektrifikací to u našich státních drah v meziválečném období nakonec nestálo ani za řeč, tak naopak v motorizaci si vedly navýsost dobře.

Elektrifikován byl v letech 1926 až 1928 pražský železniční uzel, navíc ne kompletní. Nic víc se v tomto směru u nás do války nepodniklo.

ČSD tedy v době první republiky elektrifikovaly 26 kilometrů tratí, vedle toho ještě „zdědily“ dvě místní elektrické dráhy postavené za Rakouska. Ale například Itálie měla „pod proudem“ kolem 4 tisíc kilometrů tratí, Švédsko 3,5 tisíce kilometrů, Francie 2,8 tisíce kilometrů a Německo 2,5 tisíce kilometrů. A i v takovém Maďarsku to bylo 250 kilometrů. V Československu také bylo elektrifikovaných pár tratí soukromých (např. trenčianská nebo tatranská). Elektrifikace ve větším stylu se na tratích ČSD rozeběhla až v padesátých letech.

Uvedené sumy kilometrů poskytují pouze hrubé srovnání, jinak by bylo třeba uvádět procentuální podíl elektrifikovaných tratí v daných státech. Opět hrubým odhadem uveďme, že všude se to vešlo do 5 %. Ve velkém stylu to však vzali ve Švýcarsku, kde bylo do začátku druhé světové války elektrifikováno 77 % tratí. Důvod byl prostý, Švýcaři tím u železnice řešili absenci vlastních zdrojů uhlí, což výrazně pocítili během první světové války, kdy přišli prakticky o všechny dodávky této komodity. Naopak neměli problém s výrobou elektřiny v hydroelektrárnách.

Motorový vůz M120.417 ze sbírek Národního technického muzea provozují České dráhy. O vůz se starají zaměstnanci z šumperského depa.

Zato v motorizaci železnic zaujímalo Československo před druhou světovou válkou druhé místo na světě, pokud stavíme žebříček úspěšnosti na počtech provozovaných motorových vozů (éra motorových lokomotiv v traťové službě se teprve blížila, před válkou se objevily pouze ve stopovém množství) a vycházíme-li z nejčastěji prezentovaných dat. V Německu to tedy bylo necelých 700 kusů a v Československu kolem 550 kusů. Na první pohled se diference v počtech motorových drážních vozidel mezi oběma státy může jevit markantní, ale větší Německo mělo v porovnání s Československem jednak několikanásobně početnější obyvatelstvo a také několikanásobně víc parních lokomotiv.

Rozvoj motorové trakce ČSD do roku 1939

ČSD začaly zavádět motorovou trakci do běžného provozu ve druhé polovině dvacátých let. Osobní motoráky se objevily nejprve na tratích lokálních, kde byly jejich výhody oproti osobním vlakům s parními lokomotivami nejmarkantnější. Samozřejmě šlo o peníze, tedy o hospodárnost provozu. Bylo třeba čelit konkurenci také se rozvíjející silniční autobusové dopravy (nakonec i samotné ČSD začaly v roce 1927 „pro jistotu“ provozovat silniční autobusovou dopravu).

Motorový vůz M 120.301 s přípojným vozem CDv52 na trati mezi Ostravicí a Bílou

Provoz parních lokomotiv je totiž obecně drahý a vyžaduje mnohem více personálu. Jen přímá obsluha parní lokomotivy je standardně dvoučlenná, vedle toho motorový vůz řídí pouze jeden člověk. Podobné disproporce ovšem panují i v technickém personálu zajišťujícím celý provoz, údržbu vozidel atd. Navíc parní lokomotiva se nerozjede studená, je potřeba s velkým předstihem zatopit pod kotlem a vyrobit páru (lokomotivu zkrátka natlakovat), což trvá několik hodin. Může se i držet nějakou dobu v pohotovosti pod tlakem, což také není žádná legrace. Motorové vozy tak nabízely mnohem vyšší operativnost a jejich jízdní řády mohly být díky tomu o poznání hustší.

Následující tabulka ukazuje počty osobních motorových vozů u ČSD v letech 1925 až 1932. V té době se začínala nasazovat motorová trakce na lokálkách. Data jsou převzata z Úředního věstníku vydaného 28. října 1933 ministerstvem veřejných prací, konkrétně z kapitoly „15 let československých státních drah“, kterou do věstníku připravilo ministerstvo železnic.

rokpočty motorových vozů u ČSDnajeto kilometrů
dvounápravové čtyřnápravovécelkem
1925- 116 520
1926- 4425 200
19272 68259 557
192858 9671 189 595
192984 14983 123 997
193098 171254 137 101
1931126 211575 657 305
1932197 262238 488 450

Do vzniku protektorátu potom stoupl počet motorových vozů u ČSD na již zmíněných a úctyhodných asi 550 kusů. Podíl motorové trakce na objemu osobní železniční dopravy u našich státních drah tehdy dosáhl 25 %.

Jejich výrobou se v meziválečném Československu zabývaly podniky Tatra Kopřivnice, Škoda Plzeň, ČKD, Královopolská strojírna v Brně, Moravskoslezská vozovka Studénka a českolipská Severočeská vozovka. Nejvíce motoráků našim státním dráhám do roku 1939 dodaly Tatra a Škoda.

A je tady další zajímavá věc, celkem se totiž jednalo o až neuvěřitelných 45 typů, resp. řad motoráků, byť některé si byly podobné jako vejce vejci. Je pravda, že tak velká typová rozmanitost klade na zajištění provozu vyšší nároky než striktnější typová unifikace.

V dalších kapitolách si některé z motorových vozů ČSD stručně a především obrazem představíme.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 168 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 28 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 5 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 2 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 43 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...