ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Google

Facebook a Google zakazují v USA volební reklamy. Každý trochu jinak

  • 27
Google a Facebook blokují nebo budou blokovat reklamní kampaně ve prospěch obou kandidátů na prezidenta Spojených států. Zatímco Facebook tak učinil již tento týden u nových reklam, Google s tím začne po volbách. Chce tak podle svých plánů zabránit zneužití voleb a jejich výsledků.

Společnost Facebook již v září prostřednictvím svého šéfa oznámila, že od úterý 27. října nebude přijímat nové reklamy kvůli obavám, aby nebyli její uživatelé touto cestou uváděni v omyl. „Obecně si myslím, že nejlepším lékem na zavádějící řeč, je ji rozebírat, ale v posledních dnech voleb nemusí být dost času na to, aby se dalo nové tvrzení ověřit,“ napsal tehdy Zuckerberg.

Inzerenti však stále mohou pokračovat v zobrazování reklam, které začali zobrazovat před posledním týdnem, mají možnost i upravit jejich cílení. Nové reklamy Facebook přestal přijímat přesně týden před tím, než se uzavřou volební místnosti. Zároveň společnost nechce nijak omezovat facebookové skupiny, které usilují o voličské hlasy. 

Firma svým způsobem následuje další americkou sociální síť Twitter, která zhruba před rokem přestala přijímat všechny politické reklamy. Tento zákaz provázelo vyjádření jejího šéfa Jacka Dorseye, který uvedl, že dosah politického poselství by měl být zasloužen, ne koupen.

Tehdy na tento krok reagoval šéf Facebooku Mark Zuckerberg slovy: „Nemyslím si, že je správné, aby v demokracii soukromé společnosti cenzurovaly politiky nebo jejich zprávy.“ Nyní se zdá, že na chvíli svůj názor změnil. 

Marketéři Donalda Trumpa již testovali, jak zákaz funguje, když chtěli zveřejnit jednu z politických reklam, která tvrdila, že „Volební den je dnes“ a měla pravděpodobně běžet až v den voleb, tedy 3. listopadu. Facebook uvedl, že by reklamu odstranil, protože porušovala jeho pravidla

„Jak jsme objasnili v naší veřejné komunikaci a přímo v kampaních, zakazujeme reklamy, které říkají Volte dnes, bez dalších kontextů nebo vyjasnění,“ uvedla společnost ve vyjádření pro USA Today.

Facebook odstranil i některé reklamy, které chtěly v předstihu reagovat na zákaz nové reklamy. Marketingové týmy obou kandidátů totiž zakoupily kampaně o víkendu v rámci snahy zajistit si na Facebooku reklamy na poslední chvíli před zmíněným zákazem.

Facebook zákaz podle deníku The New York Times vysvětlil tím, že odstranil reklamy z prezidentských kampaní Trumpa i Bidena, které by pravděpodobně mohly klamat voliče ve státech, kde předčasné hlasování nezačalo.

Google začne blokovat až po volbách

Google, který provozuje i populární YouTube, se nechystá před volbami reklamní sdělení blokovat. Cílí na povolební situaci, když v úterý uvedl, že po uzavření volebních místností 3. listopadu zakáže všechny reklamy související s americkými volbami. Týkat se to bude reklam odkazujících na volby 2020, kandidáty nebo jejich výsledek. Očekává, že zákaz bude trvat nejméně týden. Zveřejnění volebních výsledků však může letos trvat déle, protože více lidí hlasuje poštou. 

Lidé zodpovědní za kampaně se obávají, že zákaz může trvat tak dlouho, že ohrozí jejich plánování na volby do amerického senátu. Týká se to jen dvou států, Georgie a Mississippi.

Společnost se při zákazu odkazuje na svou politiku „citlivých událostí“, která se snaží zamezit tomu, aby kdokoliv profitoval „z rychlých a kritických událostí“. Tuto politiku již nasadil dříve. Například aby zabránil politickým reklamám po vypuknutí protestů v Bělorusku.

Google v úterním blogovém příspěvkuuvedl, že zákaz je nezbytný, „aby se omezil potenciál reklam zvýšit zmatek po volbách“.