náhledy
Britové byli na špici rozvoje poválečného letectví. Jako první nasadili na pravidelné linky nejen dopravní stroje proudové, ale i turbovrtulové. Zatímco s proudovým typem de Havilland Comet se to trochu zadrhlo, tak turbovrtulový Vickers Viscount všem ukázal, zač je toho loket. Za jeho úspěchem stály i motory Rolls-Royce Dart.
Autor: aceebee, CC BY-SA 2.0
V sobotu 29. července 1950 vzlétl z londýnského letiště Northolt první prototyp stroje Vickers Viscount imatrikulovaný G-AHRF a po 57 minutách letu přistál na pařížském letišti Le Bourget. Jednalo se o první komerční let turbovrtulového dopravního letadla v historii, byť ve zkušebním provozu. Zkušební provoz probíhal u společnosti British European Airways (BEA), které prototyp pro tento účel výrobce zapůjčil. První časově omezená zkušební pravidelná linka zajišťovaná prototypem mezi výše uvedenými destinacemi se konala mezi 3. a 16. srpnem 1950, z Northoltu se startovalo v 10:00 a v 15:00 hodin, z Le Bourget ve 12:30 a v 18:30 hodin. Fotografie však ukazuje předmětný stroj při jiné příležitosti, konkrétně během evropského turné konaného už v březnu a dubnu 1950.
Autor: Daan Noske / Anefo, Nationaal Archief, CC0 1.0
Zkušební nasazení turbovrtulového dopravního letounu Vickers Viscount předčila všechna očekávání. Britové se s průkopnickým strojem pochlubili na dalších zahraničních letištích v rámci předváděcích „spanilých letů“. Zanedlouho zahájili sériovou výrobu a přicházela objednávka za objednávkou. Do roku 1963 jich bylo vyrobeno celkem 445 včetně prototypů.
Autor: SAS Scandinavian Airlines
K pohonu letounu Vickers Viscount sloužily čtyři turbovrtulové motory Rolls-Royce Dart. Právě motory Rolls-Royce Dart mají velký podíl na úspěchu Vickersů Viscount. Motory vynikaly spolehlivostí a letoun s nimi navíc dosahoval na tu dobu nebývale ekonomicky přívětivého provozu.
Autor: San Diego Air & Space Museum
Druhý prototyp Vickerse Viscount dostal místo čtyř motorů turbovrtulových dva motory proudové typu Rolls-Royce Tay. Stroj sloužil jako experimentální, pro nás v podstatě zcela mimo téma dopravního typu Viscount. Létal od roku 1950 do prosince 1958. Tehdy ho napadl požár zapříčiněný poruchou hydrauliky. Letoun sice bezpečně přistál, ale musel být jako neopravitelný vyřazen. V úvodu své kariéry posloužil při vývoji těžkého bombardéru Valiant, potom se angažoval v jiných výzkumných úkolech dalších provozovatelů. Na svém kontě má celkem 110 letových hodin a patnáct minut k tomu, což není mnoho.
Autor: public domain
Turbovrtulové letouny Vickers Viscount sloužily po celém světě u řady leteckých společností. Ještě počátkem devadesátých let jich byly v pravidelném provozu desítky exemplářů.
Autor: RuthAS, CC BY 3.0
Vickers Viscount se vyráběl v řadě verzí dvou základních řad. Rozšířenější tzv. sedmistovková řada (čísla podle označení typů) byla ve výrobě nahrazena vylepšenou řadou osmistovkovou. Osmistovky měly prodloužený trup kvůli dosažení vyšší přepravní kapacity a dále disponovaly výkonnějšími verzemi motorů R-R Dart. Na první pohled poznáme tyto stroje podle obdélníkového tvaru dveří, předchozí stroje měly dveře "vejčité".
Autor: Rob Hodgkins, CC BY-SA 2.0
Přepravní kapacity letounů Vickers Viscount byly následující, u prvního prototypu 32 cestujících, u sedmistovkové řady v základním rozmezí 43 až 53 cestujících a u osmistovkové 57 až 65 cestujících, konkrétní číslo bylo odvislé od daného provedení, zpravidla podle provozovatele. (foto: vpředu Douglas DC-6 a za ním Vickers Viscount)
Autor: foundin_a_attic, CC BY 2.0
Zde vidíme vpředu jeden Vickers Viscount sedmistovkové řady a dále vzadu jeden viscount řady osmistovkové (viz. tvar dveří). Dva stroje vlevo od vzdálenějšího letadla jsou dakoty.
Autor: foundin_a_attic, CC BY 2.0
Interiér turbovrtulového dopravního letounu Vickers Viscount ve variantě pro více cestujících (sedadla 3+2, existovala i provedení 2+2, kde se člověk cítil pohodlněji a atmosféra tam měla větší potenciál stát se komornější).
Autor: Bob Adams, CC BY-SA 2.0
Zahájení provozu turbovrtulových dopravních letounů Vickers Viscount a start jejich veleúspěšné a dlouhé kariéry jsou úzce spjaty s leteckou společností British European Airways. Pro nás je však bezpochyby zajímavějším faktem, že u této společnosti létal jako kapitán na viscountech i nejúspěšnější český stíhač Karel Kuttelwascher.
Autor: San Diego Air & Space Museum
Vickers Viscount sedmistovkové řady
Autor: Rob Hodgkins, CC BY-SA 2.0
Vickers Viscount osmistovkové řady, delší trup i více oken oproti početnějším strojům sedmistovkovým jsou patrné na první pohled.
Autor: Ian Fuller, CC BY-NC 2.0
Letištní palivová cisterna před Vickersem Viscount britské letecké společnosti BKS Air Transport
Autor: foundin_a_attic, CC BY 2.0
Vickers Viscount společnosti Air France, vlevo kousek Douglasu DC-6 skandinávské společnosti SAS
Autor: foundin_a_attic, CC BY 2.0
Kromě Air France používala z francouzských společností viscounty také Air Inter.
Autor: RuthAS, CC BY 3.0
Vickers Viscount uruguayské společnosti Pluna
Autor: RuthAS, CC BY 3.0
Za „exotickou“ evropskou leteckou společnost můžeme považovat Guernsey Airlines, která existovala v letech 1977 až 1989. Na svislé ocasní ploše jejího Vickerse Viscount vidíme znak Rychtářství Guernsey (Bailiwick of Guernsey). Toto Rychtářství, které je ve vlastnictví Britské koruny, se rozkládá na několika ostrovech v Lamanšském průlivu, z nichž největší se jmenuje právě Guernsey.
Autor: Rob Hodgkins, CC BY-SA 2.0
Viscount v barvách Royal Aircraft Establishment (RAE), což bylo výzkumné středisko britského ministerstva obrany působící ve Farnborough. Na letounu vidíme podvěšená pouzdra s testovanými systémy, na hřbetě trupu je potom řada antén - v takovém množství a sestavě na obyčejném viscountu neviděná.
Autor: Rob Schleiffert, CC BY-NC-ND 2.0
Čtyřmotorový turbovrtulový Vickers Viscount (vpředu), dále čtyřmotorový pístový Douglas DC-6 a zcela vzadu dvoumotorový proudový Sud Aviation Caravelle, bruselské letiště v létě 1961.
Autor: Michel Huhardeaux, CC BY-SA 2.0
Vickers Viscount na reklamní/sběratelské pohlednici. Šest desítek Vickersů Viscount zakoupených leteckou společností Capital Airlines představovalo do té doby největší exportní zakázku směřující z Velké Británie do Spojených států.
Autor: public domain
Vickers Viscount na reklamní/sběratelské pohlednici. Pod letadlem se skví město Washington, kde vidíme řadu významných objektů včetně vzadu v zelené vegetaci se krčícího Bílého domu.
Autor: public domain
Turbovrtulový dopravní letoun Vickers Viscount (vpředu) islandské letecké společnosti Icelandair na londýnském letišti Heathrow. Zajímavý čtyřmotorový letoun stojící dále je Armstrong Whitworth Argosy (je to historicky druhý typ stejného jména, mezi válkami se vyráběl třímotorový dvouplošník Armstrong Whitworth Argosy).
Autor: RuthAS, CC BY 3.0
Zajímavý snímek letounu Viscount společnosti Alitalia na letišti Milán Linate. Vpravo vzadu opět stojí Armstrong Whitworth Argosy, zrak běžného občana však spíše spočine s nefalšovanou oblibou na dvojici spiderů Fiat.
Autor: RuthAS, CC BY 3.0