Skyborg využívá prvků umělé inteligence (strojového učení) a vyvíjejí ho výzkumné laboratoře letectva AFRL (Air Force Research Laboratory). Poprvé byl představen v březnu 2019. Od té doby letectvo testuje Skyborg na dronu XQ-58A Valkyrie od společnosti Kratos.
Skyborg je víceplatformové řešení určené pro budoucí generace robotických loyal-wingmanů, bojových bezpilotních letadel UCAV (Unmanned Combat Air Vehicle) i pilotovaných letadel.
Zatímco robotický loyal-wingman je dron určený pro přímou spolupráci s pilotovanými letadly, UCAV působí spíše samostatně. V současném chápání je robotický loyal-wingman levnější (postradatelnější letoun; určený k obětování), UCAV je spíše komplexnější a složitější stroj na úrovni pilotovaných taktických letadel.
V pilotovaných letadlech umí Skyborg nahradit zbraňového operátora a navigátora. Jako pomocník pilota Skyborg kromě navigace a zbraní zvládne například i obsluhu radaru, rozpoznávání cílů atd. Nejdůležitějším úkolem se ale stane zpracování ohromného množství dat (tzv. fúze dat) ze senzorů, odfiltrování nepotřebných dat, hledání klíčových vzorů a následně předání očištěných informací pilotovi ve snadno srozumitelné formě.
Počítačový systém Skyborg rovněž zvládne převzít řízení, pokud pilot utrpí zranění nebo projeví příznaky hypoxie, či rozpozná a upozorní na chyby v pilotáži. Systém jednoduše osvobodí lidského pilota od únavných rutinních úkolů a dovolí mu koncentrovat se na taktickou stránku mise. Skyborg je proto populárně označován jako „R2-D2“ po robotickém pomocníkovi lidí z filmové série Star Wars.
Skyborg je unikátní tím, že dokáže „porozumět“ situaci ve vzduchu a bojové scéně. V počítačové realitě totiž Skyborg prošel (nebo projde) miliony a miliony různých simulací a zapamatuje si nejlepší řešení pro danou situaci. Čím déle se bude Skyborg školit v počítačovém i reálném světě, tím lépe „porozumí“ scéně, a tím přesněji (efektivněji, rafinovaněji) vykoná zadaný úkol. V podstatě jde o mnohem komplexnější a složitější verzi autonomního řízení aut.
Nyní letectvo vybralo v úvodu zmíněné tři firmy pro stavbu trojice typů prototypů (tedy předobrazů operačně nasaditelných dronů). Firma Kratos získala 33,7 milionu dolarů, Boeing 25,7 milionu dolarů a General Atomics 14,3 milionu dolarů. Každá z firem musí do května 2021 dodat několik prototypů se systémem Skyborg.
Podoba prototypů vybraných firem není známa. Každá ze tří firem má bohaté zkušenosti s vývojem a provozem výkonných proudových dronů, tedy takových, které mohou držet krok s pilotovanými proudovými taktickými letadly.
Boeing pro australské vojenské letectvo vyvíjí výkonný proudový dron ATS (Airpower Teaming System). Boeing již provedl některé pozemní testy ATS, včetně pojezdových zkoušek (do 26 km/h) za pomocí proudového motoru. Zároveň Boeing na malých modelech v Austrálii testuje koordinované létání několika dronů. Boeing navíc pro americké letectvo vyvíjí a testuje bezpilotní tanker MQ-25 Stingray.
General Atomics minulý týden vyslal do vzduchu svůj demonstrátor stealth bezpilotního letadla Avenger. Dron působil s dalšími pěti drony v simulované zkoušce vedení boje vzduch-vzduch. Kratos má bohaté zkušenosti s provozem proudových bezpilotních letadel XQ-58 Valkyrie pro americké letectvo.
Všechny tři společnosti mohou nabídnout upravené verze zmíněných dronů nebo úplně novou konstrukci. Vzhledem k šibeničnímu termínu ale platí spíše to první. Ostatně americké letectvo chce začít s leteckými testy trojice prototypů v červnu příštího roku a zavést první letku Skyborgů v roce 2023.
Všechny tři firmy nabízejí koncepčně jiné drony. XQ-58 Valkyrie je jednoduchý a velmi levný dron bez podvozku. Nosnost XQ-58 Valkyrie je 250 kg. O ATS není mnoho informací, ale půjde o výkonný dron s doletem 3700 km a vlastním podvozkem. General Atomics Avenger je pak největší dron s 3,5× větším rozpětím, než má XQ-58 a s nosností až 2900 kg.
Text vznikl pro server Armádní noviny, který publikuje novinky o armádách a vojenské technice z celého světa. Před vydáním byl redakčně upraven, originál najdete zde.