Aktualizace 17:55: „Dnes, ve tři čtvrtě na jednu místního času, došlo zhruba na 45 minut k výpadku ověřovacího systému v důsledku problému s definovanými limity na interním úložišti. Služby vyžadující přihlášení tak během této doby vykazovaly vysokou míru chybovosti. Problém s ověřovacím systémem byl zhruba v půl druhé vyřešen. Všechny služby jsou nyní obnoveny. Omlouváme se všem uživatelům za způsobené problémy. Provedeme důkladnou kontrolu, abychom zajistili, že se tento problém v budoucnu nebude opakovat,“ poslala nám lokalizované vyjádření Alžběta Houzarová z českého zastoupení společnosti Google.
Problémy zasáhly řadu oblastí po celém světě, nejvíce hlášení přišlo z Evropy. To souvisí s tím, že oba americké kontinenty měly v tu dobu noc.
Uživatelé si stěžovali na nefunkční poštu Gmail, kancelářský balík s aplikacemi jako Docs či Spreadsheet, ale i nemožnost přehrát si videa na YouTube. Právě masivnost výpadku byla překvapivá. Problém zasáhl kompletní portfolio internetových služeb Googlu a také prvky chytré domácnosti, jako je třeba chytrý reproduktor. Problémy se tak patrně vyhnuly jen vyhledávači.
Například Gmail, pokud se stránka načetla, hlásil, že neexistuje uživatel. Výpadek služeb Googlu ovlivnil i další služby, které sice nepatří Googlu, ale jeho služeb využívají, například pro ověření identity uživatelů:
Podle některých uživatelů bylo možné se například k YouTube dostat, pokud byl uživatel odhlášený a přistupoval k serveru přes anonymní okno prohlížeče.
Google se dlouho k výpadku nevyjadřoval. Po 13:10 se konečně na Google Dashboard rozsvítilo upozornění na výpadek u všech monitorovaných služeb.
„Omlouváme se, jsme si vědomi problému se službou Gmail postihující většinu uživatelů. Uživatelé se nemohou přihlásit ke Gmailu. Nové informace o tom, kdy bude problém vyřešen, budou k dispozici do 14.12.20 13:12. Upozorňujeme, že tento časový rámec pouze předpokládáme a může se ještě změnit,“ napsal Google na svých stránkách.
Podobnou hlášku Google přidal ke všem svým službám. Všechny se totiž potýkaly se stejným problémem.
Krátce po půl druhé odpoledne začaly některé služby pomalu znovu nabíhat. Největší problémy trvaly zhruba hodinu.
„Funkčnost služby Gmail již byla pro některé uživatele obnovena. Úplné zprovoznění pro všechny uživatele očekáváme v nejbližší době. Upozorňujeme, že se jedná o rámcový odhad, který se může změnit,“ psal Google v 13:31.
Zatím není známo, co problém způsobilo. Firma patrně problém teprve analyzuje.
Druhý výpadek za čtyři měsíce
Pro služby Googlu je to druhý výpadek od konce srpna, kdy také čelil několikahodinovému výpadku řady svých služeb. Tehdy ale nebyl výpadek tak masivní. Uživatelé tehdy měli problémy třeba s odesíláním zpráv z Gmailu, s vytvářením souborů na Disku, s hlasovou poštou a dalšími funkcemi.
Zajímavé bylo zdůvodnění výpadku z června 2019. „Příčinou byla změna v konfiguraci, která byla zamýšlena jen pro několik serverů v jednom regionu. Místo toho byla ale tato změna omylem uplatněna na velké množství serverů v několika sousedících oblastech. To způsobilo, že tyto servery ztratily více než polovinu své síťové kapacity,“ vysvětloval tehdy viceprezident Googlu Benjamin Sloss.
Ani služby jiných internetových společností nejsou ušetřeny výpadků. Naposledy se to stalo Facebooku ve čtvrtek 14. prosince, když zaznamenal problémy s komunikačními službami Messenger a WhatsApp.
Na začátku října zase čelily výpadkům služby od Microsoftu. Konkrétně to byla e-mailová služba Outlook.
Na konci listopadu zase spadly servery Amazonu, a lidé tak vedle některých cloudových služeb nemohli plně využívat například chytré zvonky nebo robotické vysavače.
Článek jsme aktualizovali o podrobnosti.