Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hledáme ponorku v oceánu. Divoké rodeo na vlnách s lízátkem v puse

Počasí nad Biskajským zálivem se konečně zlepšilo a česká expedice mohla vyrazit na oceán. V této fázi pátrání po vraku ponorky U-206 Reichenberg je na řadě vytváření magnetometrického obrazu vytyčených částí dna zálivu. A to hlavně v místech, kde leží dříve vytipované neidentifikované vraky. Ví se o nich hlavně proto, že rybářům ustavičně ničí sítě.

Míjíme přístavní maják. Pavel si dopne zip suchého obleku, posadí se na dno člunu vedle 115koňového motoru na zádi a obejme sondu magnetometru. Ivan sedí vedle mě na lavici, pod kterou je nádrž a přístroj popadne na druhé straně. Mathieu za kormidlem se jen letmo ohlédne, že jsou všichni na místech a povolí uzdu lodnímu motoru. Šroub za zahryzne do vodní masy, záď šestimetrového gumového člunu poklesne, laminátový trup okamžitě přejde do skluzu a letíme kurzem 230 stupňů na širé moře.

Loď nese název Chwilder, což ve bretonštině znamená podivín.

Biskaj je vcelku mělký záliv (okolo 50 metrů), kde je počasí často nevyzpytatelné. Vzpomněl jsem si na vyprávění jachtařky Inny Václavové, kterou při přeplouvání Biskaje skolila horečka a vládu nad plachetnicí musel převzít její, tehdy asi desetiletý syn. A když nám zhruba po 26 kilometrech plavby zmizelo z obzoru pobřeží, začal jsem přemýšlet, co asi museli prožívat letci RAF v gumových člunech v nekonečné vodní mase severního Atlantiku (příběh letců, který souvisí s ponorkou U-206, popisujeme v tomto článku).

Divoká jízda na vlnách

Na první bod, kde chceme začít magnetometrická měření je to asi 55 kilometrů. Tedy zhruba jako z Liberce do Mladé Boleslavi. Hned za přístavní navigací vlétne člun do vlnobití, které je nejspíš dozvukem minulých větrných dní. Mathieu se snaží najíždět a sjíždět z vln opatrně, ale pokud se máme dnes dostat na pozici a udělat nějakou práci, prostě musíme jet rychle. Proto i v těchto, asi třímetrových vlnách plujeme rychlostí přes 16 uzlů (zhruba 30 km/h). Výšku vln odhaduji podle velikosti našeho člunu a podle toho, jak se mnohem větší lodě kolem nás vždy ztratí za masou vody jako auto v dunovém poli.

I přes veškerou opatrnost připomíná plavba spíš skoky z vlny na vlnu. Každé dopadnutí je jak náraz kladivem. Chvilkový stav bez tíže, a pak tvrdý dopad na lavici. Chvilka nepozornosti a člověk se lehce potluče. Připomíná mi to okamžiky, kdy s ultralehkým letadlem člověk vletí do silné termiky. Nepříjemné propady a nárazy jsou teď tady na moři hodně podobné.

Pavel s Ivanem naštěstí využili čas při čekání na počasí a člunu vyrobili nástavbu. Chrání zejména počítače a jinou techniku před povětrnostními vlivy, ale při těchto rychlých přejezdech i posádku před sprchou vodní tříště.

Improvizovaná střecha s pozičními a hlavními světlomety, nazvaná „Zetor“.

Po zhruba dvou hodinách cesty zpomalujeme a spouštíme do vody magnetometr. Jeho baterie vydrží minimálně 6 hodin a po tu dobu budeme pomalu křižovat dnešní oblast. Je to zdlouhavá práce. Rychlost při měření nepřesahuje 5 km/h.

Hodiny monotónní práce

Pavel na zádi se snaží korigovat vlečné lano, aby velké vlny příliš neházely s přístrojem na jeho konci. Občas se stane, že ho náraz vlny povalí. V takovém případě se musí poznamenat přesný čas, aby se později, při zpracování dat, tato měření vymazala.

Magnetometr, vlečený za lodí na vlnách Biskajského zálivu

Všichni máme strach z mořské nemoci. Otázkou není jestli přijde, ale kdy. Muzejníci Ivan Rous a Pavel Šercl mají vyzkoušená lízátka pro nevolnost při těhotenství. I tak se ovšem dnes jeden z nás záchvatu silné nevolnosti neubrání. Ve vlnách na malém člunu je totiž neustále potřeba kupříkladu kontrolovat trasu na monitoru, či sledovat magnetometr. A to se mnohdy udělá zle i otrlým námořníkům.

Při ustavičném sledování přístrojů není otázkou „jestli“ dostanete mořskou nemoc, ale „kdy“.

Magnetometr je zatím postaven tak, že ukládá naměřená data na SD kartu v sobě. Pomocí wi-fi posílá pak informaci do mobilního telefonu na palubu lodi. Jenže to je jen ověřovací údaj, abychom věděli, že zařízení pracuje. Vše ostatní je pak nutné vyhodnotit v zázemí po filtraci dat. 

I přes vcelku dobrou stabilitu celého zařízení, je občas problém ve vlnách. Je nutné neustále přitahovat a povolovat vlečné lano. V případě, že se magnetometr začne naklánět, je na vině většinou mořská řasa, která se zachytí o ploutev sondy. Křižujeme danou oblast v trasách, vzdálených od sebe vždy asi 500 metrů.

Mathieu se snaží křižovat oceán v přesně daných rozestupech

Proč právě magnetometr?

V této fázi hledání je magnetometr ideální nástroj, i když práce s ním se zdá být nekonečná. Majitel lodi a člověk, který nám poskytl veškeré zázemí Mathieu, je instruktorem potápění a vyrostl prakticky na oceánu. Hledání vraků, tak jak to dělají místní, je mnohem přímočařejší. Na tip od rybáře se na místo zajede podívat se sonarem, a když zaznamená něco neobvyklého, skočí do vody a plave se podívat na dno. Jenže v našem případě to má háček. V prostoru našeho zájmu leží odhadem asi 700 vraků identifikovaných a možná dalších 700, které jsou neznámé. Není v lidských silách, fyzicky odpotápět takové množství vraků.

Magnetometr nabízí řešení. Na základě tonáže identifikovaného vraku v určité hloubce známe, jaká bude jeho anomálie naměřeného magnetického pole. Po vytvoření mapy je pak Ivan Rous schopen určit, které oblasti vykazují anomálii, odpovídající tonáži hledaného vraku ponorky, tedy asi 800 tun kovu. Tím se výrazně sníží počet míst k fyzickému prozkoumání. Teprve pak přijde na řadu sonar a potápěči.

Jedna z vykázaných anomálii magnetometrického měření. Po vyčištění chybných dat se ještě může obraz zcela změnit. Jeho tvar ale badatele zaujal už nyní.

Během dne na moři se naštěstí počasí stále zlepšuje a večer už přináší jasné nebe a opravdu klidnou hladinu. Po zhruba deseti hodinách na oceánu jsme najezdili 145 kilometrů a posbírali přes tři tisíce bodů, ze kterých pak vznikne magnetometrický obraz.

Následně je potřeba najít místo v přeplněné maríně a vyložit celý člun. Během transportu se poškodila část obalu magnetometru a bude potřeba ho v dílně opravit a znovu utěsnit. Bude to práce do noci, ale zítra má být ještě lepší počasí, a tak nezbývá moc času na jídlo ani na spánek. Snažím se týmu pomoct alespoň tím, že po dílně pověsím na lano vyprané prádlo a postarám se o kuchyň. Nad hrnci s večeří si sám pro sebe říkám, jaké mám štěstí, že jsem se nestal vědcem.

Pracovní zázemí badatelského týmu U-206

Pátrání pokračuje. Týmu se nade všechna očekávání podařilo navázat kontakt s archeology ze složky podmořského výzkumu francouzského ministerstva kultury, kteří tým pozvali na svoji badatelskou loď. O tom se zmíníme v dalším článku.

PODCAST: Čtyři muži ve člunu. Jak se hledá ponorka, o které nikdo neví

Posádka se podle mapy snaží najít cestu skrze nebezpečné mělčiny.

VIDEO Ve svátečním vydání Technet podcastu se vrátíme do Atlantiku, kde letos v září český tým neúnavně...

Atlantik opustili s mrazením v zádech. Možná objevili ztracenou ponorku

Podvodní záběry zatím neidentifikovaných trosek, který by ovšem mohly být...

VIDEO Exkluzivně Čtvrtým rokem pátrají muzejníci z Liberce a Bílého Potoka po osudech potopené ponorky U-206...

Pátrání po ponorce U-206 přináší nové informace o ztroskotaných letcích RAF

Ztroskotaní letci RAF nastupují na palubu ponorky U-206. (26. srpna 1941)

Vedle fyzického pátrání po vraku německé ponorky U-206 Reichenberg na vlnách Biskajského zálivu...

Čím ulovit ponorku? Z archivů vedla cesta do dílny, a pak už Atlantik

Dokončovací práce na magnetometru v motorářské dílně Jizerskohorského...

Na projektu U-206 je pozoruhodná jedna zásadní věc. Od samého začátku se počítalo s tím, že po...

Hledání liberecké ponorky U-206 pokračuje, archivy odhalují první stopy

Mapa části identifikovaných vraků v Biskajském zálivu. Těch neidentifikovaných...

Příběh ponorky U-206 jsme opustili ve chvíli, kdy se tým muzejníků z Liberce a Bílého Potoka...

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 28 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi je 1 příspěvek

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 14 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 4 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...