Letoun McDonnell Douglas/Boeing C-17A Globemaster III má maximální kapacitu nákladu 77 519 kilogramů. Samozřejmě se tím myslí náklad v podobě speciálních nákladních palet, případně vozidel. Co se přepravy lidí týče, je navržen pro transport 134 vojáků s vybavením.
Letoun C-17A s volacím znakem RCH871, který údajně odstartoval s osmi sty lidmi na palubě, by podle všeho nepřekročil maximální povolenou hmotnost nákladu, pokud bychom počítali průměrně osmdesát kilogramů na člověka.
„Dobře, kolik lidí je ve vašem letadle? Máte tam osm set lidí? No to mě podrž… Dobrá práce, že jste se odlepili od země,“ říká v komunikaci obsluha řídicí věže.
Podle tohoto zdroje je možné, že piloti RCH871 z kábulského letiště odstartovali bez doplnění paliva a ještě v afghánském vzdušném prostoru tankovali za letu za pomoci letounu Boeing KC-135R Stratotanker (SHELL26).
Pravděpodobnější než start s minimem paliva a následné tankování za letu se však jeví varianta, že letoun letěl pouze „za roh“ na základnu Al Udeid Air Base (OTBH) v Kataru.
Jak do obřího letounu C-17 nastupují parašutisté, zachytila americká armáda v roce 2016:
Evakuace za pomoci vysokokapacitních nákladních letounů v takovém měřítku není ojedinělá. Stejnému letounu se podařilo evakuovat 670 lidí při hurikánu Hayian v listopadu 2013.
V případě evakuace z Kábulu je pravděpodobné, že pasažéři museli odletět ve stoje, tedy bez možnosti jakéhokoli připoutání. Plocha nákladového prostoru letounu C-17A je necelých 150 metrů čtverečních. Na jeden metr čtvereční by tedy připadlo 5,3 člověka.
Hromadnou evakuaci civilistů nákladními letouny známe z historie i v případě závěru války ve Vietnamu. Při operaci Babylift v dubnu 1975 byly používány americké letouny C-141 Starligter, C-130 Hercules a C-9 k evakuaci vietnamských a kambodžských sirotků.
Světový rekord přepravy cestujících jedním letem byl zaznamenám 24. května 1991, kdy při operaci Šalamoun Boeing 747 společnosti El Al odvezl 1122 cestujících do Izraele. Registrováno bylo 1087 cestujících, ale matky ukryly desítky dětí ve volných šatech, stojí v hesle na Wikipedii.
V souvislosti s děním v Afghánistánu se mění i obraz nebe nad Evropou. Takto popisuje situaci přispěvatel Technetu a řídicí letového provozu ACC Praha Miroslav Jindra:
„Vzdušný prostor České republiky zaznamenal během včerejšího dne (15. srpna 2021 – pozn. red.) vyšší nárůst transportních letadel USAF. Celkem se jednalo o 24 přeletů letounů, přičemž v 21 případech se jednalo o letoun C-17 Globemaster III, ve dvou případech se jednalo o tankovací letoun KC-135R Stratotanker a v jednom případě o stroj Lockheed C-5 Galaxy. Víc než polovina letů byla uskutečněna mezi leteckými základnami Ramstein (ETAR) v Německu a Al Udeid Air Base (OTBH) v Kataru.“
Podle serveru Forbes se nyní spojenci snaží udržet letecký most pro evakuaci desítek tisíc emigrantů a afghánských spojenců z Kábulu. Tyto lety obvykle letí na jih přes pákistánský vzdušný prostor, pak obletí íránské pobřeží nad Ománským zálivem a míří na přistání do Kataru.