Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Trolejbusy vozí pardubické cestující 70 let, do Bohdanče jezdit neměly

  9:03
Pardubický dopravní podnik si připomíná 70. výročí zahájení provozu trolejbusů. Začínaly na trase Hlavní nádraží – Lázně Bohdaneč, a právě tam budou v sobotu jezdit všechny základní typy nízkopodlažních trolejbusů. Odpoledne pak vyjede veterán – Škoda 14Tr.
Historické trolejbusy (zleva) Škoda 9 Tr, Škoda 14 Tr a Škoda 9 Tr

Historické trolejbusy (zleva) Škoda 9 Tr, Škoda 14 Tr a Škoda 9 Tr | foto: ČTK

Přesně před 70 lety začaly cestující v Pardubicích vozit trolejbusy. Pod nápisem „Se Sovětským svazem za mír“ se na dnešní třídě Míru, tehdejší Stalinově, seřadilo šest modrých trolejbusů a stříhala se páska k zahájení provozu linky do Lázní Bohdaneč.

Zima nebyla nikterak mírná. Silnice byly zaváté sněhem, takže některé z trolejbusů během cesty utrpěly menší šrámy. 

Dvacátého ledna vyjely trolejbusy slavnostně, v úterý 22. ledna 1952 začaly jezdit na lince 3 podle jízdního řádu. Trasa tehdy vedla od starého nádraží přes Stalinovu a Švermovu ulici, kolem sv. Josefa, přes Trnovou, Semtín a točnu UMA až do Bohdanče. Tím se začala psát nejen historie linky, které její původní číslo a ukončení v Bohdanči zůstalo až dodnes. 

„Trojka“ je mezi trolejbusy v Pardubicích nejdelší a už tehdy měřila přes jedenáct kilometrů. Začínala u starého nádraží. Sice se poněkud napřímila, což zapadá do další hromady změn, které trolejbusovou dopravu od 20. ledna 1952 potkaly. První vozy jezdily s průvodčími i vleky a jejich ovládání bylo poměrně složité.

„Kdo se nedrží, padá k zemi“

„Na Kutnerově kopci před Bohdančem najednou vůz prudce brzdí. Kdo se nedrží, nebo nesedí, padá na zem. Řidič se omlouvá: Vůz nebral proud. Proto jsem spustil vzduchovou brzdu. Nevěděl jsem, že je zde kopec, jedu tudy prvně v životě,“ tak líčil vůbec první testovací jízdu trolejbusu do Bohdanče propagátor trolejbusové dopravy Arnošt Kabeláč.

Zkouška se konala 28. prosince 1951 a stejně jako první dny i léta ostré dopravy s cestujícími nebyla bez problémů. Původně mělo sice elektrické vedení končit v Rybitví u někdejší továrny UMA, nakonec ji ale protáhli až do nedalekého lázeňského městečka. A to i díky brigádnické práci lidí z Bohdanče, kteří každou volnou sobotu a neděli pomáhali budovat stožáry trolejového vedení, a to bez nároku na odměnu.

„Jezdit v padesátých letech s trolejbusem bylo velmi složité, i když ve srovnání s autobusy to bylo jednodušší,“ řekl Ladislav Podivín z Dopravního podniku města Pardubic, který se historii MHD soustavně věnuje. 

Síť trpěla slabým napájením, sběrače při kontaktu s trolejemi často vypadávaly, řidiči museli jezdit s citem a dodržovat pravidla úsporné jízdy, dávat pozor, aby jim neshořely odpory ve voze. 

„Když byl výpadek, měl každý třeba určené číslo, do kterého musel napočítat, než se mohl znovu rozjet,“ prozradil Podivín trik proti přetížení sítě.

Snazší obsluha trolejbusů pak na začátku 60. let umožnila při zavádění samoobslužného odbavení cestujících přeškolit ženy – průvodčí na řidičky. Ze zadní plošiny, na kterou se v prvních letech do trolejbusu nastupovalo, se přesunuly za volant.

Trolejbusy měly namále v 60. a 90. letech

Později, například v polovině 60. let, přišel z radnice příkaz, aby se trolejbusy zrušily, to se pak ještě třeba opakovalo v roce 1996, pak radní názor změnili. 

„V 60. letech byl naftový boom, všude po světě se začaly trolejbusové provozy kosit. My jsme to tehdy ustáli. Lidé z dopravního podniku trolejbusy nechtěli dát,“ poznamenal Podivín.

Trolejbusů bude v Pardubicích nejspíš vidět v budoucnu víc než dosud. „Vozidla na elektrický pohon začnou mírně převažovat nad autobusy. Mají bezemisní provoz, s přídavnými bateriemi mohou dojet i mimo trolejovou síť,“ řekl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán. 

V současné době je poměr autobusů a trolejbusů vyrovnaný. „Veřejná doprava je tlačená k bezemisnímu provozu. Trolejbusy se k tomu nabízejí,“ dodal Pelikán.

Dopravní podnik města Pardubic chce uspořádat oslavy kulatého výročí trolejbusové dopravy 14. května.

  • Nejčtenější

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

U Pardubic usmrtil vlak člověka, provoz na hlavní trati byl ráno přerušen

3. května 2024  6:30,  aktualizováno  9:44

Na hlavní koridorové trati u Pardubic brzy ráno vlak srazil a usmrtil člověka. Nehoda omezila...

Stát se přiblížil stavbě nejnáročnějšího úseku D35, ministerstvo má poradce

2. května 2024  19:08

O krok blíž se posunul pokus státu o další výstavbu dálnice se soukromou účastí, tedy takzvaný PPP...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Pardubicku narazil řidič do patníku, značky i stromu. Nehodu nepřežil

28. dubna 2024  10:13

V noci na neděli zahynul u Sezemic na Pardubicku pětatřicetiletý řidič. Havaroval se svým vozem BMW...

Pardubice - Zlín 2:0, cennou výhru vystřelili po přestávce Icha s Krobotem

4. května 2024  17:11,  aktualizováno  18:24

Icha je pardubickým hrdinou. Kromě úvodního gólu totiž ještě v závěru z brankové čáry vykopl pokus...

Říčka se loučí v Pardubicích: Odcházím spokojený, ale zlatá tečka chybí

4. května 2024  8:08

Vlastně nejde o žádné překvapení, je to spíš jen oficiální potvrzení toho, o čem se už mluví...

Nová expozice na Boudě se věnuje zkouškám na opevnění, bunkry propaguje i kniha

4. května 2024  5:23

V nejchladnější veřejnosti přístupné památce Česka tento týden odstartovala hlavní turistická...

ANALÝZA: Familia, aura a štěstí Třince? OK, ale tohle bylo o pardubickém Dynamu

3. května 2024  15:15

Stačilo málo. Jedna teč, jeden šťastný odraz. A vše by bylo jinak. Ovšem do historie je zapsáno, že...

Advantage Consulting, s.r.o.
GEODET PRO STAVBU DÁLNICE (70-90.000 KČ)

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 70 000 - 90 000 Kč

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....