Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mondeo mají nahradit neuvěřitelné elektrofordy a digitální zážitky

Exkluzivně
Další značkou, která vsadila v podstatě vše na elektromobilitu, je Ford. Do roku 2024 plánuje představit v Evropě tři nové osobní a čtyři užitkové modely s elektrickým pohonem. V rozhovoru pro iDNES.cz předestírá plány automobilky ředitel jejího českého zastoupení Attila Szabo, který letos slaví třetí rok na této pozici (od 1. ledna 2019).
Attila Szabo, šéf českého zastoupení automobilky Ford

Attila Szabo, šéf českého zastoupení automobilky Ford | foto: Ford

Ford předpokládá, že od roku 2026 bude na starém kontinentu prodávat více než 600 000 elektromobilů ročně. Počítá se i s plug-in hybridy? A co nahradí Mondeo?

Ford chce do roku 2030 vyrábět osobní vozy výhradně na elektrický pohon. Jaké to má praktické důsledky?
V březnu letošního roku oznámil Ford několik klíčových prvků tohoto ambiciózního plánu. Zaprvé rozdělujeme naše podnikání na tři samostatné, ale v konečném důsledku vzájemně propojené divize – Ford Blue, Ford Model e a Ford Pro.

Zatímco divize Ford Model e bude naším centrem inovací a růstu, který se pustí do vytváření skutečně neuvěřitelných elektromobilů a digitálních zážitků pro nové generace zákazníků Fordu, posláním divize Ford Blue je zajistit ziskovější a energičtější byznys v oblasti automobilů poháněných spalovacími motory, posílit naše úspěšné a ikonické modelové řady a získat větší loajalitu poskytováním fantastické zákaznické zkušenosti. Obě tyto divize budou úzce spolupracovat s obchodní jednotkou Ford Pro, která je zaměřena na poskytování komplexního servisu pro firemní a institucionální zákazníky.

Mě by spíš zajímalo, jaký to bude mít dopad na modelovou paletu. Které modely přibudou a které zaniknou?
Do roku 2024 uvedeme na trh sedm nových elektromobilů a do roku 2024 rozšíříme jejich nabídku na devět. Kromě velmi úspěšného osobního modelu Mustang Mach-E a nového užitkového modelu E-Tranist nabídneme další tři osobní vozy s elektrickým pohonem – SUV střední velikosti, sportovní crossover a náš nejúspěšnější model v Evropě, Ford Puma, který v roce 2024 dorazí v elektrické verzi. Pokud jde o užitkové vozy, vedle E-Transitu elektrifikujeme portfolio nové generace Transitu a Tournea Custom i malých dodávek Transit a Tourneo Courier. V Evropě Ford navyšuje investice do výrobního závodu v německém Kolíně nad Rýnem až na dvě miliardy USD a oznámil nový projekt společného podniku na výstavbu gigafactory v Turecku s kapacitou až 45 GWh.

Elektromobily jsou obecně kritizovány za vysoké ceny a krátký dojezd. Tyto dvě věci jdou proti sobě, protože delší dojezd znamená větší baterii, a tedy vyšší cenu. Jaká je podle vás v současné době správná cesta z pohledu výrobce – snažit se stlačit cenu i za cenu krátkého dojezdu (model Dacia Spring), nebo naopak nabízet prémiové produkty s delším dojezdem (např. Kia EV6)?
Myslím, že pokud jde o dojezd, odkazuje to víceméně na „historický“ status elektromobilů. Vývoj nové generace elektromobilů probíhá velmi rychle a mnoho lidí zatím nemělo možnost si všimnout nebo zažít, že dojezd nových modelů je ve většině případů více než dostatečný. Existuje několik analýz, které uvádějí, že průměrný nájezd evropského řidiče je do 50 km za den. Samozřejmě, že elektromobil není řešením pro každého, ale pro mnoho lidí nyní už dnes je a v budoucnu se to bude dále zlepšovat. Naším závazkem je poskytovat zákazníkům co nejlepší produkt a zákaznickou zkušenost. A dosáhnout v těchto dvou věcech odpovídající úrovně s nízkými náklady nelze.

Cenu pro zákazníka lze optimalizovat také pomocí státních dotací. Je to podle vás správná cesta? Dotace sice krátkodobě zvyšují poptávku, ale po skončení dotací obvykle dojde k poklesu zájmu, a to se automobilce z dlouhodobého hlediska těžko plánuje.
Myslím, že je stále důležité, aby do rozvoje ekologické mobility investovali nejen výrobci vozidel. K rychlému progresu nás tlačí i regulační požadavky, přičemž zákazníci na to ještě nejsou plně připraveni. Rychle jednat je třeba i proto, abychom nevyčerpali čas, který nám zbývá na záchranu planety. Na druhou stranu nevidím riziko, že by se poptávka bez pobídek zhroutila. Zákazníci se dozvědí a pochopí, jak skvělé jsou nové, digitálně vyspělé elektromobily s vyšší autonomií a například i osmiletou zárukou na baterii.

Jak si Ford aktuálně vede z hlediska ziskovosti jednotlivých typů pohonných jednotek? Jsou pro vás elektromobily ziskové?
Ziskovost jednotlivých modelů nebo modelových řad nekomentujeme. Divize Ford Model e však bude, jak již bylo řečeno, oddělenou obchodní jednotkou a očekává se, že bude zisková, takže přirozeně musí být ziskové i produkty této divize.

Ford Mustang Mach-E se zapsal hned třikrát do Guinnessovy knihy rekordů.

Co si myslíte o prohlášeních šéfů VW, Stellantisu a dalších, že současný přehnaný tlak na přechod na elektromobily je nereálný a že je třeba pokračovat i ve vývoji dieselových pohonů?
Myslím, že kostky jsou vrženy. A bateriové elektromobily budou mít v budoucnu účinnější baterie, ještě vyšší autonomii, takže o jejich atraktivitě pro zákazníky nemůže být pochyb. A když vidíme nadšení zákazníků užitkových vozidel z elektrických modelů e-Transit a F-150 Lightning Pro (v USA), je jasné, že lehké užitkové automobily se touto cestou vydají rychle. Na druhou stranu, pokud jde o velký nákladní automobil, spalovací motor pravděpodobně zůstává lepší odpovědí, protože vozidlo by s velkou baterií ztratilo příliš mnoho ze své funkčnosti. Ale nevím, k čemu v této kategorii vývoj povede. Vodík? Syntetické palivo? Ještě čistší nafta? Uvidíme.

Jak vidíte budoucnost plug-in hybridů? Výrobci v nich spatřovali značný potenciál, ale v praxi se ukázalo, že drtivá většina zejména firemních řidičů je nenabíjí a jezdí s vysokou spotřebou benzinu. EU se chystá změnit u těchto typů aut metodiku měření spotřeby a emisí, což by je mohlo připravit o výhody například elektrických značek a parkování v centrech měst.
V roce 2021 si Ford zpracoval interní výzkum s využitím dat z vozů vybavených online připojením. Z něj vyplynulo, že zákazníci Fordu Kuga, nejprodávanějšího PHEV v Evropě, nabíjejí svá vozidla v 71 % těch dnů, kdy s vozem vyjedou. Málokdy nechají baterii zcela vybít, většinou nabíjejí z průměrných 30 % zbývající kapacity. To ukazuje, že zákazníci si plně uvědomují výhody PHEV a snaží se maximalizovat počet kilometrů ujetých na elektřinu. Naše data navíc ukazují, že Kuga PHEV zůstává velmi úsporná, i když je baterie vybitá – pak spotřebuje v průměru 5,2 až 6,0 l benzinu na 100 km.

Které modely značky Ford, ať už osobní nebo užitkové, budou nyní vybaveny plug-in hybridním pohonem?
V současné době je v nabídce již zmíněná Kuga PHEV a velké SUV Explorer PHEV. Existují plány na rozšíření portfolia plug-in hybridních modelů, nicméně v této fázi nemohu být konkrétní.

Kuga PHEV měla před časem problémy se samovolným vznícením. Byl tento problém odstraněn? Kolika zákazníků v České republice se svolávací akce týkala?
Tento problém jsme rozpoznali krátce po zahájení výroby, proto byl počet postižených vozidel v ČR velmi nízký – asi 30, pokud se nepletu. Vozy jsme dohledali podle VIN a poskytli zákazníkům řešení, díky tomu nebyl v Česku hlášen žádný závažný případ. Kuga PHEV je stále velmi oblíbená. I díky vylepšeným parametrům s dojezdem až 89 km na elektřinu ve městě se stala nejprodávanějším plug-in hybridem v Evropě.

Skupina Stellantis nedávno přestala nabízet osobní dodávky se spalovacími motory a prodává je pouze jako elektrické. Plánuje Ford něco podobného?
Neplánujeme být tak radikální. Stále vidíme poptávku po užitkových vozidlech se spalovacím motorem a chceme, aby naši zákazníci měli tuto možnost. V našich plánech říkáme, že do roku 2024 budou naše užitkové modely schopné bezemisního pohonu, což v podstatě znamená využití plug-in hybridního či čistě bateriového pohonu. Očekáváme, že do roku 2030 budou tyto verze představovat dvě třetiny celkových prodejů užitkových vozidel v Evropě.

Plánované elektromobily Ford

Jezdíte vy sám elektromobilem? Jak vypadá vaše cesta z centrály v Budapešti do Prahy? Jak dlouho trvá a kolikrát musíte dobíjet?
Můj služební vůz je v současné době Explorer PHEV. Pravidelně ho nabíjím, když jsem doma nebo v kanceláři, což znamená, že ať už v Budapešti nebo v Praze, cestování mezi mým domovem a kanceláří probíhá s nulovými emisemi. S Mustangem Mach-E mám zkušenost z letošní zimy, když jsem s ním vyrazil do Rakouska. Na trase dlouhé více než 600 km jsem dobíjel tuším dvakrát. Vzhledem k tomu, že jsme cestovali na dovolenou a zastavovali jsme na jídlo a krátký odpočinek, byl pro nás časový rozdíl prakticky zanedbatelný.

Nový Ford Mondeo je v podstatě modifikovaným provedením speciálně pro Čínu postaveného crossoveru Evos.

Ford je v České republice dlouhodobě spojován zejména se třemi modely – Focusem, Mondeem a Transitem. Jaká je budoucnost těchto tří modelů? Čínské Mondeo do Evropy nepřijde, vyklidí Ford zcela pozice ve střední třídě?
Ano, a Focus a Transit zůstávají našimi silnými nástroji zejména pro fleetové zákazníky. V letošním roce uvádíme na trh modernizovaný Focus a do portfolia Transitu přidáme i dříve zmíněnou 100% elektrickou verzi. Pokud jde o Mondeo, uvedli jsme, že nemáme v plánu žádného přímého nástupce. Věřím, že nově ohlášené elektromobily pro roky 2023 a 2024 nabídnou v budoucnu důstojné řešení pro současné majitele Mondea, protože nabídnou špičkové parametry, technologie i zcela novou zákaznickou zkušenost.

Modernizovaný Focus už dorazil do České republiky. Máte nějaké problémy v dodávkách?
První vozy můžete u prodejců potkat již nyní. Kvůli ukrajinské krizi však nyní dochází k určitým omezením výroby jednotlivých verzí a výbav. Předpokládáme, že výroba se vrátí k plnému tempu okolo července letošního roku.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

Hasiči řešili mimořádný počet zásahů, trápí je „neuhasitelné“ elektromobily

Oheň zachvátil brzy ráno nízký průmyslový objekt v Otrokovicích. (23. srpna...

VIDEO Přes šest tisíc případů za loňský rok museli řešit hasiči ve Zlínském kraji. Statisticky jde o...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...