náhledy
Aby mohlo dopravní letadlo létat s cestujícími v rozumné výšce, potřebuje přetlakový trup. A není náhodou, že první komerční dopravní letadlo s přetlakovým trupem vzniklo ve Spojených státech amerických, v kapitalistické Americe. Jmenovalo se Boeing 307 Stratoliner. Projděme si letmo a za pomoci menšího souboru fotografií jeho historii.
Autor: Dane Penland, National Air and Space Museum - Smithsonian Institution
Na projektu přelomového dopravního letounu začali v Boeingu pracovat v roce 1935. V tom roce se také vznesl do vzduchu první prototyp létající pevnosti B-17. A některé prvky z tohoto bombardéru se využily v konstrukci dopravního Boeingu 307 Stratoliner. Byla to trochu modifikovaná nosná plocha a na ní umístěné pohonné jednotky, a dále ocasní plochy (pro sériovou výrobu potom došlo k určitému zvětšení té svislé). Naopak zcela nový byl trup, s mnohem větším kruhovým průřezem.
Autor: San Diego Air & Space Museum
V době vývoje Stratolineru výrobce očekával, že jeho výrobní objemy budou větší než u létající pevnosti B-17. Jenže přišla válka a vše se změnilo. Bé sedmnáctek se nakonec vyrobilo více než 12 700 kusů, ale Stratolinerů pouhých deset kusů. Po vstupu Spojených států do války byla výroba Stratolinerů ukončena a nenaplněné objednávky či části objednávek stornovány.
Autor: National Air and Space Museum - Smithsonian Institution
Z deseti vyrobených Stratolinerů bylo zákazníkům předáno devět, a to tři společnosti PAA, pět společnosti TWA a jeden Howardu Hughesovi, který s ním zamýšlel podniknout rychlostní etapový let kolem zeměkoule, ale válka byla rychlejší. První exemplář s imatrikulací NX-19901, nebojme se ho označit za prototyp, absolvoval první let 31. prosince 1938 a byl určen také pro PAA. Ale v době zkoušek, tedy ještě před předáním zákazníkovi havaroval. K havárii došlo při předváděcím letu pro zástupce nizozemské společnosti KLM. Při vyšetřování bylo pojato důvodné podezření, že v době havárie letoun řídil právě pilot KLM, ale pravdu nebylo možné zjistit jistojistě (černé skříňky tehdy samozřejmě neexistovaly a ze 13 lidí na palubě nikdo nepřežil).
Autor: San Diego Air & Space Museum
Ještě jedna zajímavá fotka prototypu Stratolineru, který havaroval ještě před tím, než se dostal k zákazníkovi. Havárie naštěstí neměla vliv na podepsané objednávky, kterých zatím moc nebylo. Fotografie ukazuje prototyp s nezakrytovanými motory při pozemních testech. Prototyp ještě neměl instalován systém přetlakování trupu. Všimněme si také zajímavého členění oken na pravém boku Stratolineru, vysvětlení tohoto jevu přijde s následujícím obrázkem.
Autor: San Diego Air & Space Museum
Ve Stratolineru byla čtyři pohodlná kupé po šesti místech (do uličky plně „otevřená“, ale se závěsem), proto měl na pravém boku zajímavé členění oken. Na levém boku byla ulička a devět sedadel v řadě, a tak zde bylo i rozdílné situování oken. Vzadu je potom ještě kuchyňka a naopak vpředu toaleta s umývárnou. Pro denní lety měl letoun přepravní kapacitu 33 cestujících. U nočních letů se snižovala kapacita na 25 cestujících, tj. po čtyřech osobách v horizontální poloze v každém kupé, plus dalších devět na sedadlech v uličce, která se dala trochu sklopit. Upravená lůžková místa jsou na obrázku ukázána ve druhém kupé (první je zataženo závěsem), u horních lůžek potom byla „mikrookna“, která také ukazuje předchozí fotografie.
Autor: National Air and Space Museum - Smithsonian Institution
Osádka Stratolineru byla pětičlenná ve složení: dva piloti, palubní inženýr a dvě letušky.
Autor: San Diego Air & Space Museum
Boeing 307 Stratoliner byl poháněn čtveřicí hvězdicových motorů Wright Cyclone. Devítiválec Wright Cyclone použité verze poskytoval výkon 1 100 koní. Cestovní rychlost letounu činila asi 350 km/h, maximální dostup 8 000 metrů.
Autor: TWA, dobový prospekt
Společnost Pan American Airlines (PAA) nasadila své Startolinery do provozu v létě 1940. Používala je především na svých linkách do Střední a Jižní Ameriky. Za války PAA o tyto letouny vyloženě nepřišla, ale v letech 1942 až 1945 jejich provoz spadal do kompetence USAAF, což znamenalo i nasazení vojenského letového i pozemního personálu pro jejich obsluhu.
Autor: San Diego Air & Space Museum
Krátce po PAA nasadila do provozu své Stratolinery i společnost TWA, zde létaly především na lince vnitrostátní transkontinentální, a to mezi New Yorkem a Los Angeles. Její letouny však ještě ten samý měsíc, co Japonci napadli Pearl Harbor, byly vládou odkoupeny a zařazeny přímo k USAAF. Stroje byly upraveny, dostaly armádní označení C-75 a je zajímavé, že u nich naopak zůstaly původní osádky TWA, byť uniformy samozřejmě vyměnit musely.
Autor: San Diego Air & Space Museum
A zde už jeden vojenský C-75 konečně vidíme, tyto letouny dostaly i kamufláž zelenou (olivovou) barvou na horních a bočních plochách a šedou barvou zespodu. Zásadní úprava typu 307 na C-75 spočívala v odstranění systému přetlakování. C-75 létaly především do Velké Británie a do severní Afriky, přepravovaly i významné osobnosti a nejvyšší generály. Za pozornost stojí také let do Číny pro Jimmyho Doolittla a jeho muže, kteří předtím provedli slavný nálet na Tokio, když se svými „velkými“ pozemním bombardéry B-25 vzlétli z letadlové lodě Hornet.
Autor: San Diego Air & Space Museum
Koncem války si společnost TWA odkoupila pětici „svých“ Stratolinerů od armády zpět, přičemž Boeing letouny přestavěl opět na civilní, byť ne do původní předválečné konfigurace. Už tam nebylo rozčlenění na kupé, ani místa na spaní, a počet sedadel cestujících vzrostl z 33 na 38. A co je hlavní, už se ani neobnovoval systém přetlakování. Protože letoun během války v podstatě zastaral, tak by bylo zbytečné prodražovat jeho zpětnou úpravu na civilní.
Autor: TWA
Obě společnosti několik let po válce své Stratolinery prodaly, protože k dispozici už byly stroje lepší, modernější. Nejprve se jich zbavila v roce 1947 PAA a potom v roce 1951 i TWA. Zatímco PAA je rozprodaly, kde se dalo, tak od TWA šlo všech pět k francouzské letecké společnosti Aigle Azur. Francouzi s nimi létali do severní a střední Afriky a potom i do Francouzské Indočíny.
Autor: San Diego Air & Space Museum
Jeden ze Stratolinerů zakoupených od TWA francouzskou společností Aigle Azur, zde ovšem v době, kdy se prostřednictvím pronájmu už pohyboval u jiných provozovatelů.
Autor: San Diego Air & Space Museum
Putování Stratolinerů mezi provozovateli v padesátých a šedesátých letech bylo na přesuny mezi nimi bohaté. Například dva „francouzské“ byly na nějaký čas zapůjčeny i charterové společnosti Airnautic. Přestože první dopravní letoun s přetlakovým trupem vznikl v pouhých devíti exemplářích, byla historie typu velice bohatá (prototyp nikdy přetlakový trup neměl, navíc havaroval, než se stačil pořádně rozkoukat).
Autor: Jon Proctor, GFDL 1.2
Dodnes se dochoval jeden exemplář Stratolineru jako muzejní exponát. V galerii jsme ho na některých fotografiích už viděli. V plné nádheře si zájemci mohou rekonstruovaný stroj prohlédnout v Národním muzeu letectví a kosmonautiky na letišti Washington Dulles.
Autor: Eric Long, National Air and Space Museum - Smithsonian Institution
Boeing 307 Stratoliner. Dobový prospekt společnosti TWA prozrazuje, že její Stratolinery létaly na transkontinentální lince.
Autor: TWA, dobový prospekt