Hyperloop není zcela nová idea, ale Musk přišel s vlastním technickým řešením a tím do tohoto konceptu znovu vdechl život. Podle některých půjde o revoluci v dopravě, zatímco jiní považují nápad za nedomyšlený a nerealistický. V posledních letech pracuje na vlastních verzích systému hyperloop celá řada malých i velkých firem.
Ty serióznější z nich už mají testovací tratě a prototypy dopravních kabin, ale realizace nějakého projektu pro reálný provoz je zatím v nedohlednu. Elon Musk však hyperloopu stále věří a nyní oznámil, že jeho společnost Boring Company se pokusí vyvinout vlastní funkční hyperloop.
Začalo to před deseti lety
Elon Musk poprvé zmínil hyperloop v roce 2012. Tento způsob přepravy ho prý napadl po tom, co se dozvěděl o plánované vysokorychlostní železnici ze San Francisca do Los Angeles, která bude velmi drahá a zároveň pomalejší než letecká doprava a jiné vysokorychlostní vlaky.
Během následujících měsíců sepsal a nakreslil ve spolupráci s kolegy z Tesly a SpaceX vizi, jak by mohl vypadat dopravní systém nového typu. Koncept se nazýval Hyperloop Alpha a jako příklad uváděl právě trasu mezi San Franciscem a Los Angeles. Nyní cesta vlakem zabere čtyři hodiny, ale hyperloopem by se cesta zkrátila na 30 minut.
Elon Musk svou vizi Hyperloop Alpha prezentoval jako „open source“ a dal veškerou dokumentaci volně k dispozici. Dle jeho tehdejších slov neměl čas se na projektu podílet aktivněji, a tak se rozhodl pouze podporovat snažení v této oblasti. SpaceX například vytvořilo v roce 2015 zmenšenou verzi tubusu o délce cca 1,6 kilometrů v Hawthorne v Kalifornii. Na tomto místě pak proběhlo několik ročníků soutěže převážně studentských týmů, které vyvinuly vozítka pro dopravu v tomto tubusu.
Vlastní verzi konceptu hyperloopu vyvíjí také řada firem a organizací. Nejdále ve vývoji je nejspíš společnost Virgin Hyperloop, kterou částečně vlastní známý podnikatel Richard Branson. Firma byla založena v roce 2014 a od roku 2017 provozuje 500metrovou zmenšenou zkušební trať u Las Vegas. V roce 2020 zde dokonce proběhl historicky první test s lidskými pasažéry:
9. listopadu 2020 |
Dalším velkým hráčem je společnost HyperloopTT, která vybudovala 320metrovou zkušební trať ve francouzském Toulouse. S průměrem 4 metrů jde o první trať pro hyperloop v životní velikosti.
3. října 2018 |
Obě zmíněné firmy navázaly několik partnerství a mají rozpracované plány na stavbu komerčních tratí pro přepravu nákladu i pasažérů. Projekty se ale obvykle nacházejí ve fázi studií a předběžných dohod, takže není jasné, kdy a jestli vůbec bude některý z nich dokončen.
I když Elon Musk původně hyperloop přenechal jiným, v průběhu let se k tomuto konceptu vracel, a to především skrz svou společnost Boring Company, jejíž tunely jsou jako stvořené pro provozování hyperloopu.
Oproti tomu většina ostatních firem plánuje hyperloop provozovat v tubusech vybudovaných nad zemí, což s sebou přináší značné komplikace a zvýšené náklady. Elon Musk v roce 2018 prohlásil, že už v následujícím roce začne stavba tunelu pro hyperloop spojující Los Angeles a San Francisco, ale k tomu nikdy nedošlo.
Na rok 2020 pak plánoval experimentální 10kilometrový tunel pro hyperloop, ve kterém by se konal další ročník studentské soutěže, ale nakonec se projekt nikam neposunul.
První funkční Hyperloop?
Nyní to ale vypadá, že hyperloop dostal v Muskově nabitém diáři vyšší prioritu, protože podnikatel aktuálně oznámil, že jeho společnost Boring Company se v následujících letech pokusí vybudovat funkční hyperloop. Podle Muska to je z fyzikálního hlediska nejrychlejší možný způsob meziměstské přepravy na vzdálenosti do přibližně 3 000 km. Na větší vzdálenosti by pak byla rychlejší volbou raketa Starship. Boring Company po Muskově prohlášení uvedla na svém Twitteru, že testování hyperloopu v plné velikosti začne už během tohoto roku.
Hyperloop je logickým dalším krokem pro Boring Company, která má za cíl přinést revoluci v dopravě. Doposud se zaměřovala na levnou ražbu malých tunelů pod městy, které mají jednou provždy vyřešit dopravní zácpy. V tunelech jsou pasažéři přepravováni pomocí elektromobilů Tesla, které mají být časem samořiditelné.
Tento přepravní systém zvaný Loop ale není vhodný na velké vzdálenosti. Boring Company se proto netají tím, že pro meziměstské trasy by bylo nejlepší použít její levné tunely v kombinaci s hyperloopem schopným dosáhnout rychlostí přes 1 000 km/h. Boring Company možná dříve doufala, že časem naváže spolupráci s některou z mnoha společností, které vyvíjejí systém hyperloop, ale nakonec se rozhodla vzít osud do vlastních rukou.
Dá se tak očekávat, že Boring Company brzy vyrazí několikakilometrový zkušební tunel v Texasu, kde buduje nové vývojové a testovací centrum u města Bastrop. V tunelu následně může experimentovat s různými variantami systému hyperloop. Například původní Muskův koncept Hyperloop Alpha počítal s tím, že přepravní kabiny se budou pohybovat na vzduchovém polštáři, zatímco ostatní firmy převážně vsadily na tradičnější magnetickou levitaci. Bude tedy zajímavé sledovat, jakou technologii nakonec Boring Company zvolí.
Text byl převzat z portálu ElonX. Před vydáním byl redakčně upraven. Originál najdete zde.