Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

SpaceX bere termíny na dopravu astronautů Boeingu, který nemá hotové testy

Americká NASA si u SpaceX objednala pět dalších misí, které budou mít za úkol dopravovat astronauty dlouhodobých expedic na Mezinárodní kosmickou stanici. Zároveň nedávno uskutečnila první úspěšný testovací start americká pilotovaná loď Starliner společnosti Boeing.
Crew Dragon Endeavour s odklopenou špičkou během dokování u ISS při misi Crew-2

Crew Dragon Endeavour s odklopenou špičkou během dokování u ISS při misi Crew-2 | foto: NASA

Každý získaný start rakety je pro SpaceX důležitý, protože firmě zajistí přísun peněz, ale čím víc letů si zákazník objedná, tím lépe. U SpaceX si nejčastěji kupuje starty americká NASA. Tentokrát však nejde o vynesení vědeckého nákladu, ale o dopravu astronautů na Mezinárodní vesmírnou stanici.

Pro lepší pochopení následujících odstavců mi však dovolte začít poněkud šířeji. Když v roce 2014 získaly firmy SpaceX a Boeing kontrakt na vývoj nových pilotovaných lodí a dopravu posádek na ISS, podepsala každá z firem kontrakt na jeden testovací bezpilotní let. Poté měla následovat zkušební pilotovaná mise a nakonec měl každý z dodavatelů dostat možnost odlétat až šest ostrých misí, při kterých doveze čtyřčlennou posádku profesionálních astronautů na stanici. Pro Boeing a SpaceX to znamenalo, že každá z jejich dopravních lodí bude létat přibližně jednou ročně a celý kontrakt měl tímto způsobem zajistit NASA dopravu posádek na stanici až do roku 2026.

Dopravní monopol

Kvůli několikaletému zpoždění vývoje lodi Starliner firmy Boeing se ovšem stalo, že SpaceX zahájilo svých šest startů už v listopadu 2020 misí Crew-1, zatímco na Starliner se stále čeká. Crew Dragon kvůli tomu musel zaskakovat za opožděný Starliner a létal s dvojnásobnou kadencí, než se původně plánovalo. NASA proto dospěla koncem loňského roku do stavu, že z originálního kontraktu šesti startů zbývalo SpaceX ke splnění smluvního závazku uskutečnit pouhé tři starty a ten poslední, Crew-6, měl přijít na řadu na jaře 2023.

Navíc je dobré poznamenat, že koncem loňského roku stále platilo, že schválený provoz ISS byl pouze do roku 2024, i když NASA usilovně pracovala na prodloužení. Už počátkem prosince roku 2021 proto agentura zveřejnila informaci, že plánuje zakoupit u SpaceX další 3 pilotované mise Crew Dragonu. Jednalo se ovšem o úmysl, nic víc.

Další informace se objevila o několik týdnů později, na Silvestra roku 2021, kdy bylo zveřejněno prodloužení provozu stanice až do roku 2030. Tehdy začalo být všem jasné, že bude opět nutno nějakým způsobem zajistit dopravu astronautů. Zbývající tři lety zakoupené u SpaceX, jediného dopravce, který má v USA do dnešních dnů certifikovanou pilotovanou kosmickou loď, byly nedostatečné.

Celou situaci tak NASA začala řešit koncem února 2022, kdy si u SpaceX zaplatila další tři pilotované mise s čísly Crew-7 až Crew-9. Mimochodem, SpaceX tehdy mírně navýšilo i cenu za jedno sedadlo a místo původně odhadovaných 55 milionů dolarů NASA zaplatí 64 milionů. Bylo nicméně jasné, že i tak celkový počet misí neodpovídá nové plánované životnosti ISS.

Během následujících několika měsíců se poté odehrálo mnohé. Vojska Ruské federace zaútočila na Ukrajinu a dost tím ovlivnila světovou ekonomiku, již tak dost oslabenou pandemií covidu-19. Tyto vojenské operace následně začaly ovlivňovat i dění v kosmonautice. Měsíc květen nám pak do hádanky, kdo získá další pilotované mise k ISS, vnesl staronového hráče. Tento měsíc totiž úspěšně proběhla opravná bezpilotní mise OFT-2 lodi Starliner, kterou vyvíjí firma Boeing.

Boeing poveze astronauty nejdřív v roce 2023

Vše v současnosti vypadá na jedničku, ovšem než bude moci Boeing zahájit první ze svých šesti ostrých dopravních misí k ISS, musí být celý bezpilotní test vyhodnocen a loď Starliner bude muset podniknout ještě pilotovanou testovací misi. To nebude dříve než v únoru roku příštího. Pokud i ta proběhne úspěšně, bude moct NASA přistoupit k certifikaci. Když si to tak všechno spočítáte, je prakticky již dnes jisté, že firma Boeing nezahájí ostré mise dřív než na podzim 2023. A jak to tak vypadá, NASA nechtěla již otálet.

Raketa s vesmírnou lodí Starliner od Boeingu odstartovala k ISS. (20. května 2022)

Bezpilotní testovací mise lodi Starliner byla úspěšně dokončena přistáním na základně White Sands 26. května 2022 a několik dní poté již NASA přikročila k objednání dodatečných pilotovaných letů na ISS. Dne 1. června bylo na stránkách NASA zveřejněno, že si agentura u kalifornské SpaceX plánuje zakoupit dalších pět misí Crew Dragonu. Tyto mise ponesou názvy Crew-10 až Crew-14. Díky těmto dodatečně přikoupeným misím by měla mít společnost SpaceX zajištěn minimálně jeden pilotovaný start ročně až do roku 2030.

Na konci srpna NASA oznámila, že za nákup misí Crew-10 a Crew-14 zaplatí celkem 1,4 miliardy dolarů. V přepočtu tedy 287 milionů za misi a zhruba 72 milionů za sedadlo.

Podle nejnovějších informací Boeing nakonec od NASA dostane 4,49 miliardy dolarů za vývoj Starlineru a k tomu musí provést 6 ostrých misí na ISS. Oproti tomu SpaceX získá celkem jen o 500 milionů víc, ale tato cena zahrnuje vývoj Crew Dragonu a k tomu 14 ostrých misí.

Na celou situaci se však lze podívat i z dalšího úhlu, který na stránkách serveru Ars Technica nastínil Eric Berger. V současné chvíli totiž platí, že SpaceX má před sebou deset pilotovaných misí a Boeing jich má uskutečnit celkem sedm, pokud k šesti ostrým misím připočítáme i tu zkušební pilotovanou. Dnes také píšeme druhou polovinu roku 2022, takže do konce plánovaného provozu ISS zbývá přibližně osm a půl roku.

Střídání posádek se na kosmické stanici odehrává v průměru každé tři měsíce, přičemž polovinu startů zajišťuje ruská strana a na Američany tak zbývají dva starty ročně. Pokud se tak podíváme na čas, který stanici zbývá, a na počet objednaných misí, můžeme směle říct, že v současné chvíli má americká kosmická agentura zakoupen dostatek startů až do roku 2030. A firma Boeing, která dlouhé roky vyvíjela svou pilotovanou loď, se tak možná nedočká, na rozdíl od SpaceX, žádné dodatečné objednávky pilotovaných misí nad rámec těch prvních šesti. NASA to v současnosti zkrátka nepotřebuje.

Jakou raketu Boeing použije?

To samozřejmě neznamená, že loď Starliner neuvidíme létat častěji, kupříkladu v rámci turistických letů na ISS či soukromou stanici Orbital Reef, na které Boeing spolupracuje. Zde však přichází do hry další faktor. I když získají raketa Atlas V a loď Starliner certifikaci pro dopravu lidí na oběžnou dráhu, v případě jakékoli nově získané mise nebudou mít pro tento start nosnou raketu.

Atlas V je dosluhující raketa a všechny zbývající exempláře tohoto nosiče jsou již předprodány zákazníkům. Pouze sedm z těchto zbývajících raket je vyhrazeno pro potřeby lodi Starliner. Do budoucna samozřejmě firma Boeing může pro loď Starliner využívat vyvíjenou raketu Vulcan, ta však rovněž musí podstoupit certifikaci pro pilotované mise. Vulcan je nástupce Atlasu V a také ho vyrábí ULA. Do té doby v podstatě nemá firma Boeing možnost splnit jakékoli dodatečně získané zakázky pro Starliner.

Z obecnějšího pohledu a ve světle současných světových událostí je velmi dobře, že má americká kosmonautika k dispozici další raketu a pilotovanou loď, které můžou dopravovat lidi na oběžnou dráhu. Je to zvlášť důležité v době, kdy Rusové oznámili postupné ukončování spolupráce na ISS po roce 2024.

Navíc je stále nutno mít na paměti, že záloha je důležitá v každém oboru lidské činnosti. A pokud jde o kosmonautiku, nemusíme vůbec chodit daleko. Stačí se na malý moment vrátit na přelom let 2014/2015 a podívat se, jaké problémy se zásobováním ISS se vyskytly z americké strany. Nejprve koncem října roku 2014 selhala krátce po startu raketa Antares 130, která vynášela zásobovací loď Cygnus Orb-3.

29. října 2014

Lety lodí Cygnus byly obnoveny až za čtrnáct měsíců a na další start Antaresu jsme si museli počkat takřka dva roky. Poté se sice v lednu a dubnu roku 2015 úspěšně uskutečnily mise CRS-5 a CRS-6 v režii SpaceX, ale už červnový start mise s číslem 7 přinesl první a doposud jediné úplné selhání nosné rakety Falcon 9 za letu.

28. června 2015

Na následujícího půl roku tak byly na americké straně vyřazeny obě zásobovací lodi. Snad na tomto místě není třeba podotýkat, o kolik komplikovanější a problematičtější by bylo selhání rakety s pilotovanou kosmickou lodí.

Text byl převzat ze serveru ElonX. Před vydáním byl redakčně upraven. Originál najdete zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 45 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku

v diskusi je 30 příspěvků

13. dubna 2024

V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů

v diskusi je 17 příspěvků

15. dubna 2024

Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil

v diskusi je 15 příspěvků

16. dubna 2024

Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 45 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala

v diskusi je 5 příspěvků

18. dubna 2024

V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...

Pes na Měsíci či Marsu už nemusí být fikce. NASA trénuje průzkumného robopsa

v diskusi jsou 4 příspěvky

17. dubna 2024  15:12

Vědci z projektu Lassie, sponzorovaném americkou NASA, zdokonalují robotického psa pro použití při...

Na dům mu spadl odpad z vesmíru. Nyní NASA potvrdila, že je to kus z baterie

v diskusi je 8 příspěvků

17. dubna 2024  11:50

Před několika týdny proběhla médii informace o varování německého Spolkového úřad pro civilní...

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Kuchaře/Kuchařku pro střední školu

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
nabízený plat: 20 000 - 29 000 Kč

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...