Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V novém letadle testují kontrolu spících pilotů a přistání podle kamery

Brněnský tým společnosti Honeywell má nové testovací letadlo. Experti v něm ověřují projekty od myšlenky po hotový produkt. Stroj jsme prozkoumali na letišti v Kunovicích.
Testovací Beechcraft Bonanza B36 TC

Testovací Beechcraft Bonanza B36 TC | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Pokud vám nad hlavami proletí letadélko Beechcraft Bonanza, dost možná je to testovací letadlo brněnské pobočky Honeywellu. Bonanza B36TC je totiž v České republice registrována jen jedna.

Brněnský tým si ji pořídil v roce 2020 jako „oletinu“ z Německa, letadlo pak prošlo půlroční přestavbou. Bonanza s imatrikulací OK-ATB dostala novou přístrojovou desku, avioniku, komplet kabeláž a speciální technickou zástavbu místo jedné zadní sedačky. Díky tomu může sloužit jako takzvaný „test bed“ pro v Brně vyvíjené avionické systémy.

Přístrojová deska testovacího letadla

Nová přístrojová deska je rozdělena na dvě poloviny. V té pravé je běžná avionika řady Bendix King a standardní ovládací prvky, které slouží pro provoz samotného letadla. Levá polovina je osazována právě vyvíjenými a testovanými moduly – těmi, se kterými je potřeba právě pracovat. Z hlediska avioniky tak jde často o dvě letadla najednou.

Testy od první myšlenky až po produkt

Za berany si můžete všimnout nálepky „Experimental VFR Day Only“. Ta značí, že letadlo má status „experimentální“ a Úřad pro civilní letectví omezil jeho provoz na létání podle vidu pilota (VFR), nikoli podle přístrojů (IFR). Pro testy je tedy omezením, že letadlo nesmí létat v noci a za podmínek snížené viditelnosti, ačkoli to jeho avionika umožňuje. A samozřejmě nesmí vzít na palubu nikoho mimo testovací tým.

Letadlo je doslova protkáno kabeláží, která umožňuje jak připojení různých doplňkových modulů, tak měřících zařízení.

Místo jedné sedačky zabírá prostor testovací vybavení.

Velká část kabelů vede k zadním sedačkám, odkud se lze vzdáleně připojit na cokoli v přístrojové desce letadla nebo do dalších osazených systémů. Zde je stabilně nahrávací zařízení (data logger), které ukládá vše, co se během testovacího letu děje, aby bylo možné vše posléze analyzovat

Další prostor v regálu je zpravidla využit pro instalaci dalšího vybavení, typicky různých průmyslových počítačů nebo i zobrazovacích zařízení, to když se třeba testuje prototyp kamery pro vizuálního autopilota nebo třeba systém kontroly únavy pilota.

Moduly lze instalovat i vně letadla, vždy s přihlédnutím k vlivu na letové vlastnosti. Zde se testovalo využití kamery pro vyhledání přistávací dráhy a zahájení přistávacího manévru.

Na letadle se testují i nápady v rané fázi vývoje, i třeba jen proto, aby se nejen výpočtem, ale i prakticky ověřilo, zda jde o správný směr vývoje, či slepou uličku. Což právě testovací letadlo, ustájené na letišti v Kunovicích, umožňuje.

Dřív totiž i brněnský tým využíval letadla, která má Honeywell na letištích v USA, což bylo samozřejmě časově a finančně nákladné – zpravidla se část týmu sbalila a i s testovanou elektronikou odletěli za oceán. Ve výjimečných případech mohlo letadlo na krátký čas přiletět do ČR, na brněnském letišti jsme tak mohli „Boeing 757 - Flying Test Bed“ v roce 2015 prozkoumat.

Co se například testuje?

Jedním z avionických systémů, který byl vyvinut v Brně, je první autopilot pro všeobecné letectví s ovládáním přes dotykový displeje KFC-230 (AeroCruze 230).

Proces vývoje avioniky zahrnuje i spoustu certifikací, a výsledné produkty jsou tak velmi drahé, i proto ještě dnes v mnohých letadlech funguje autopilot KFC-200 z roku 1976 (na obrázku zcela vpravo), který měl podobu velké jednotky zamontované v avionic bay a dálkově připojených ovladačů.

Stále létají i modernější kompaktnější KFC-150 z osmdesátých let (na fotce uprostřed), které, jak je z fotografie patrné, mají stejné zástavbové rozměry jako novinka s dotykovým displejem, která jej může snadno nahradit.

Úplně vpravo je elektronika autopilota z roku 1976, stále se běžně používá. Uprostřed je modernější verze z osmdesátých let a úplně vlevo pak nejnovější v Brně vyvinutý model s dotykovým displejem.

Při vývoji AeroCruze 230 bylo jedním z hlavních cílů udělat pro piloty co nejhladší přechod od systému s tlačítky k systému s dotykovým displejem. Součástí testů bylo například ovládání při turbulencích, pro které si Honeywell „půjčil“ dvanáct pilotů z komerčních aerolinek a ti ovládání v náročných podmínkách zkoušeli.

Dotykové ovládání autopilota přitom není „trendy výstřelkem“, ale ryze praktickou věcí. Jakékoli tlačítko navíc, funkce navíc, jakákoli modifikace znamenala výměnu ovládacího panelu. S dotykovým panelem lze tyto věci doplňovat softwarovými aktualizacemi, takže tento systém může mít delší životnost a zároveň nabízet vždy to nejnovější.

Grafika AeroCruze 210 (na 3D tiskárně vyrobený vývojový panel)

Samotná funkce autopilota pro samotný let se od předchozích nijak zásadně nezměnila, protože podle zástupců společnosti již ty předchozí fungovaly perfektně. Co se mění, jsou složitější funkce týkající se například pokročilého automatického přiblížení na přistání nebo závěr letu včetně budoucí možnosti dosednutí stroje na přistávací dráhu.

A jaké funkce může autopilot postupně dostávat? „Postupem času vidíme zejména migraci funkcí a systémů z takzvaného velkého letectví i do menších letadel v rámci všeobecného letectví, a to právě pomocí softwarových aktualizací snadno půjde,“ uvedl vedoucí inženýr projektu, Petr Lacman.

Air Data Heading Reference – udává polohu letadla, krmí umělý horizont. Dříve gyroskop (složitý a na údržbu náročný vakuový systém), nyní elektronický senzor (MEMS). Právě jeho schopnosti v náročných podmínkách se na palubě letounu testovaly.

Dalším v Brně vyvíjeným (a v Bonanze testovaným) produktem je systém pro monitorování stavu pilota, cílem je zjednodušit práci v kokpitu. Kamera se zpracováním obrazu monitoruje bdělost a soustředění pilota, je možné ji kombinovat i s dalšími biometrickými senzory.

Systém pak upozorní druhého pilota, pokusí se probudit spícího pilota, případně aktivovat autopilota a v nouzi upozorní řídící věž. Je to i jedna z cest, jak v budoucnosti snížit počet pilotů na palubách dálkových letů. Tento produkt je však zatím spíše v rané fázi vývoje.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 29 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 4 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...