Americký pilot George F. Wilson doprovázel 16. prosince 1944 na stroji P-51B bombardéry nad Záluží u Mostu. Buď kvůli závadě na palivovém systému (odhození přídavných nádrží), nebo poruše přívodu kyslíku (hypotézy se různí) se jeho letou dostal do vývrtky a mladý pilot na svém prvním bojovém letu zahynul.
V prvním díle jsme představili Svatopluka Vyvážila a začali popisovat i příběhy letounů, jejichž pozůstatky odkryl, a to včetně příběhů letců, kterých se dramatické události týkaly. V tomto, druhém díle v tom budeme pokračovat a opět bude mít slovo i ředitel Archeologického ústavu AV ČR v Praze, pan Jan Mařík.
Díl druhý Pomoc leteckého esa
28. listopadu 2002 vyšel v Deníku Chomutovska článek s názvem První a poslední let stíhače Wilsona, který shrnuje události okolo roku 1991/92. Pan Vyvážil s kolegy tehdy díky očitému svědkovi lokalizovali místo, kde se v prosinci 1944 zřítila americká stíhačka. Po několik dnech pátrání v nepřehledném terénu objevili výrobní štítek motoru – dvanáctiválce Packard-Merlin V-1650-3.
Jak Vyvážil v článku líčí: „Trvalo další rok, než se nám z amerických vojenských archivů podařilo získat potřebný dokument. Z něj jsme se dozvěděli, o jaký letoun šlo, kdo ho pilotoval a že se pravděpodobně zřítil pro poruchu rozvodu paliva.“
Ilustrační bokorys letounu North American P-51B Mustang 43-24898 "Mildred" pilota Wilsona | foto: Letecká badatelna
V textu se uvádí, že podle hlášení velitele skupiny došlo 16. prosince 1944 na stroji P-51B Mustang George F. Wilsona k závadě při odhozu přídavných nádrží. Stíhačka doprovázela bombardéry nad Záluží u Mostu. Letoun se dostal do vývrtky a pilot na vzniklou situaci nezvládl nebo nemohl zareagovat.
Autor novinového článku dále cituje Vyvážila: „Za vrchol našeho pátrání ovšem považujeme získání adresy bratra a sestry pilota Wilsona, jíž jsme získali díky další korespondenci s letcem, stíhacím esem Bobem Goebelem.“
I tuto korespondenci je možné v archivu pana Vyvážila dohledat. Zkušený pilot stíhačky P-51 Mustang připomíná ve svém dopise podezření, že za zřícením pilota Wilsona mohla být závada přívodu kyslíku a dodává důležitou informaci: „Kontaktoval jsem The Airforce Historical Research Center a The Army Agency, které mají záznamy o zraněných a padlých. Doufám, že od nich během pár týdnů dostanu odpověď a zkusím vyhledat jeho pozůstalé, tedy pokud bude známé jeho domovské město.“ (z dopisu Roberta J. Goebela, 1. července 1992)