Koupě společnosti Twitter Elonem Muskem přinesla mnoho kontroverzí a změn. Jednou z nich byla úprava systému ověřených účtů, kde došlo k transformaci na placenou službu s dalšími funkcemi. Po několika měsících provozu omezeného na několik zemí se „Twitter Blue“ v březnu potichu rozšířil do Evropské unie, a tedy i k nám.
A právě rozšíření služby, kterou firma nekonzultovala s příslušnými orgány v Evropské unii, nyní kritizuje Helen Dixonová, vedoucí irského úřadu pro ochranu údajů. Právě v Irsku má Twitter evropskou centrálu a tak spadá pod její jurisdikci.
„Musíme vyjádřit zvýšené znepokojení, když vidíme, že se v zemích EU zavádí služba předplatného s modrou fajfkou, přestože jsme byli ujištěni, že se sem nebude rozšiřovat, rozhodně ne dřív, než dojde k jednání s naším úřadem,“ cituje agentura Reuters šéfku úřadu.
Dixonová podle serveru Politico dodala, že nyní proaktivně spolupracuje s Twitterem a chce odpovědi na otázky, které vyvolávají zprávy o změnách u ověřených účtů a jejich zneužívání. Chce také vědět, jaká hodnocení rizik se provádějí a jaké jsou důsledky pro evropské uživatele.
Vedoucí úřadu tím naráží na problémy, které se objevily při prvním spuštění předplatného, které změnilo původní systém ověřených účtů. Novinku totiž začali zneužívat podvodníci, kteří se například vydávali za jiné lidi či firmy. Twitter původně systém ověřování profilů spustil v roce 2009, právě aby zabránil lidem vydávat se za známé osobnosti. Po spuštění nové verze byla firma nucena systém placení zastavit, aby jej o měsíc později spustila znovu a začala jej nabízet s dalšími funkcemi.
Helen Dixonová nyní sporné otázky řeší s úřadujícím šéfem ochrany osobních údajů Twitteru Renatem Leite Monteirem, který je ve firmě od roku 2020, ale tuto funkci zastává jen pár dní.
Twitter Blue i za téměř 250 korun měsíčně
Twitter spolu se spuštěním předplatného v dalších regionech zveřejnil ceník služby Blue podle platformy a formy předplatného:
iOS (měsíčně) | Android (měsíčně) | Webový prohlížeč (měsíčně) |
249 Kč | 249 Kč | 179 Kč |
iOS (ročně) | Android (ročně) | Webový prohlížeč (ročně) |
2 550 Kč | 2 550 Kč | 1 870 Kč |
Právě toto předplatné se má podle Muska stát do budoucna hlavním příjmem sociální sítě. Na začátku února měl Twitter v USA kolem 180 tisíc předplatitelů, celosvětově se jejich počet nyní odhaduje asi na 300 tisíc.
A co zájemci za placený „odfajkovaný“ účet dostanou? Firma uvádí 15 hlavních funkcí, mezi kterými je například možnost během půlhodinového okna po vydání tweetu provést jeho úpravy, případně příspěvek zrušit po jeho odeslání. Dále je možné využít 4 000znakového limitu nebo nové rozhraní funkce Spaces, která slouží například pro hlasovou komunikaci či přístup k funkcím, které Twitter teprve testuje.
Ne všude ale logo placeného účtu znamená předplatitele – fajfka stále označuje i původní ověřené účty významných lidí a firem.
Oprava: V tabulce jsme opravili částky předplatného