Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mezi největší unikáty Národního technického muzea patří parní vůz Komarek

Jedním z největších tuzemských unikátů z oboru dopravní techniky je parní železniční vůz řady M124.0, zvaný Komarek. Patří mezi pouhé čtyři parní vozy v Evropě, které jsou provozovanými muzejními exponáty. Je pravda, že Komarek svou provozuschopnost v roce 2021 ztratil, ale na jeho opětovném zprovoznění se pracuje.

A protože na letošní rok vychází 120. výročí od vyrobení pouhých dvou vozů řady M124.0, připomeňme si ten dochovaný na videozáznamech.

Železniční parní vozy

Parní vozy, tehdy titulované také jako parní motorové vozy, představovaly mezistupeň při přechodu od osobních vlaků s parními lokomotivami k motorovým vozům (zde samozřejmě myšleno se spalovacími motory) na lokálních tratích. Motorová trakce byla totiž o poznání ekonomicky výhodnější než trakce parní v podobě vlakových souprav s parními lokomotivami. A parní vozy se pohybovaly z pohledu provozních nákladů někde mezi tím. Proto, než se začaly na železnici objevovat klasické motoráky, zkoušelo se někde řešit zlevnění provozu právě parními vozy. Jejich výskyt v historii železniční dopravy však nebyl nijak významný.

Parní vůz má oproti parní lokomotivě mnohem nižší spotřebu uhlí a vody, je mnohem rychleji roztopen a zajištění jeho provozu a údržby vyžaduje mnohem méně personálu. Na druhou stranu přepravní kapacitou, a to i s případným přípojným vozem, se klasické vlakové soupravě nemůže rovnat. Jenže argument s přepravní kapacitou na nevytížených lokálkách před parními vozy padá, a naopak parním lokomotivám s dražším provozem v kladném hodnocení nijak nepomáhá.

Parní vůz řady M124.0 Komarek

V roce 1903 vyrobila Ringhofferova smíchovská vagónka na objednávku Zemského výboru království Českého dva lehké dvounápravové parní vozy. Hlavním subdodavatelem generálního zhotovitele byla vídeňská firma Komarek, která dodala stojaté parní kotle. A podle použitého systému byly potom i tyto vozy přezdívány Komarek.

Oba stroje byly určeny pro soukromou společnost Česká severní dráha (BNB), která je v roce 1904 nasadila na lokálce České Lípa – Kamenický Šenov. Mnoho štěstí s nimi však neudělala, vozy byly poruchové a výkon kotle nedostatečný, což na trati s náročnějšími sklonovými poměry vadilo o to více.

Jeden z vozů Komarek v první podobě, v jaké sloužil krátce u BNB. Vidíme ho tedy, jak vypadal před rekonstrukcí, než dostal označení řady kkStB 1.0 (a o necelé dvě dekády později u ČSD přeznačen na řadu M124.0).

Aby byly vozy rozumně použitelné, vyžadovaly výměnu kotle za výkonnější a řadu dalších úprav. Předtím je však od BNB, která si s nimi nevěděla rady, převzaly Císařsko-královské státní dráhy (kkStB). Když se jim v roce 1906 od výrobce vrátily zrekonstruované a osazené výkonnějším typem kotle (opět značky Komarek), byly před uvedením do provozu označeny řadou kkStB 1.0, jednotlivé exempláře pak nesly označení kkStB 1.001 a kkStB 1.002. Jednička jezdila na trati Louny – Libochovice a dvojka nejprve na pražské trati Nusle–Modřany a od roku 1910 na trati Opočno–Dobruška.

Po vzniku Československa, resp. po vzniku Československých státních drah (ČSD), začal vozy používat tento dopravce. Poté, co se v roce 1923 zavedlo u ČSD značení lokomotivy podle Kryšpína, změnilo se původní rakouské označení řady kkStb 1.0 na Kryšpínovo M124.0, což znamená individuální označení vozů M124.001 a M124.002.

Parní vůz M124.001 Komarek

Přestože ČSD patřily koncem dvacátých a ve třicátých letech mezi světové premianty v zavádění motorové trakce, projezdily se oba parní vozy M124.0 vesele celou první republikou (myšleno časově, ne prostorově, protože samozřejmě zůstávaly na svých lokálkách). A jen co nastaly zlé časy, potkalo v roce 1939 neštěstí i vůz M124.002. Prasklá šoupátková tyč ho vyřadila z provozu. Následně se už neopravoval a došlo k jeho oficiálnímu zrušení.

Vůz M124.001 byl po té nepříjemnosti s dvojkou přeřazen na trať k Dobrušce, aby tam vyřazený exemplář zastoupil. V provozu vydržel do roku 1946, kdy byl odstaven. V roce následujícím si ho naštěstí mohlo převzít Národní technické muzeum (NTM), čímž byl unikát zachráněn před odjezdem do věčných lokálek.

Své místo na dlouhé dekády našel v hlavní, tj. dopravní hale NTM. Ale tam už ho dávno nenajdete, protože v letech 2005 až 2006 byl podroben v opravnách ŽOS České Velenice rekonstrukci kvůli uvedení do provozuschopného stavu.

Parní vůz M124.001 Komarek

Na podzim 2021 potkala parní vůz M124.001 menší porucha na kotli, která ho vyřadila z provozuschopného stavu o několik měsíců dříve, než blížící se konec technické způsobilosti kotle. Na opravě vozu pro opětovné uvedení do provozu se pracuje, opět s pomocí Nadace Okřídlené kolo, stejně jako tomu bylo při rekonstrukci v předminulé dekádě.

Stručný technický popis parního vozu M124.0 Komarek

Lehký dvounápravový parní vůz řady M124.0 je určen pro lokální tratě. Z označení řady vyčteme, že má jednu hnací nápravu (uspořádání pojezdu je A1), maximální povolenou rychlost 50 km/h (ke druhé číslici přičteme trojku a celé to vynásobíme deseti) a adhezní hmotnost asi 14 tun (ke třetí číslici přičteme desítku).

Délka vozu přes nárazníky je 11 140 mm a rozvor náprav 5 000 mm. Prázdná hmotnost je 21,3 tuny a služební hmotnost 27,2 tuny. Zásobník vody má objem 1,44 m3 a zásobník uhlí pojme 400 kg jmenované komodity.

Parní vůz M124.0 Komarek, pohled skrze tři oddíly pro cestující

Vozy měly i své vnitřní osvětlení. Původně ho zajišťovaly olejové lampy, ale pro malou svítivost a navíc typický nepříjemný zápach byly v roce 1936 nahrazeny plynovými.

Počet míst k sezení je 32 a jsou situována do tří oddílů. Původně byly oddíly pro cestující charakterizovány takto: první oddíl – 3. třída, kuřácký – 15 míst k sezení, druhý oddíl – 3. třída, nekuřácký – 9 míst k sezení, třetí oddíl – 2. třída – 8 míst k sezení.

Na videu z roku 2017, ze série Pozor vlak, začíná v čase 7:40 minut zajímavá reportáž o parním voze Komarek:

  • Nejčtenější

Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku

v diskusi je 30 příspěvků

13. dubna 2024

V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 36 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů

v diskusi je 17 příspěvků

15. dubna 2024

Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil

v diskusi je 15 příspěvků

16. dubna 2024

Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 36 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala

v diskusi je 5 příspěvků

18. dubna 2024

V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...

Pes na Měsíci či Marsu už nemusí být fikce. NASA trénuje průzkumného robopsa

v diskusi jsou 4 příspěvky

17. dubna 2024  15:12

Vědci z projektu Lassie, sponzorovaném americkou NASA, zdokonalují robotického psa pro použití při...

Na dům mu spadl odpad z vesmíru. Nyní NASA potvrdila, že je to kus z baterie

v diskusi je 7 příspěvků

17. dubna 2024  11:50

Před několika týdny proběhla médii informace o varování německého Spolkového úřad pro civilní...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...