Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Závod o vodík. V zeleném Německu má nahradit jádro, dovážet se bude z Afriky

  11:32
Německo letos na jaře zavřelo své poslední tři jaderné elektrárny a na cestě k zelené budoucnosti se s jádrem zcela rozloučilo. Místo něj v úsilí dosáhnout nulových emisí plánuje o to víc využívat vodík. Jenže jeho výroba je drahá a náročná a Německo na pokrytí celé své potřeby nemá kapacitu. Už nyní vláda v podstatě počítá s další energetickou závislostí: až tři čtvrtiny bude muset dovážet zejména z rozvojových zemí.
Spolkový ministr hospodářství Robert Habeck (Zelení) navštívil velký...

Spolkový ministr hospodářství Robert Habeck (Zelení) navštívil velký elektrolyzér ve společnosti Air Liquide v Oberhausenu v Severním Porýní-Vestfálsku. Zařízení má vyrábět 2 900 tun vodíku ročně. (26. července 2023) | foto: Profimedia.cz

Jde o molekulu, o níž mnoho lidí neví o moc víc, než to, že existuje. Poslední dobou je ale tento nejlehčí a nejjednodušší plynný chemický prvek ve středu zájmu německé vlády, a nejen jí. Spojené státy zákonem o snižování inflace (IRA) již před časem spustily mnohamiliardový program ekonomických pobídek pro zelené technologie a dotace již přitahují podniky z celého světa. S rozvojem vodíkové výroby a infrastruktury neváhá ani Čína. A Německo si nemůže dovolit zůstat pozadu.

Osmdesát procent veškeré elektřiny má být v Německu do roku 2030 vyráběno ekologicky, tedy z obnovitelných zdrojů. Do roku 2035 to má být téměř sto procent. V tomto postupujícím přechodu k obnovitelným zdrojům energie budou vodík potřebovat celá průmyslová odvětví zaměstnávající po celém Německu statisíce lidí: rafinerie, ocelárny, chemické závody nebo hutě. Chtějí-li být klimaticky neutrální, musí se nyní ve velké míře spoléhat právě na vodík. Množství, které k tomu bude potřeba, je obrovské.

Jak se vyrábí palivo budoucnosti. Vodík pro auta i elektroniku

„Všechno dnes postupuje mnohem rychleji, než jsme původně předpokládali,“ je spokojený ministr hospodářství za Zelené Robert Habeck.

Německá vláda chce proto do konce tohoto desetiletí postavit desítky elektráren schopných vodík spalovat. Ty mají kompenzovat výpadky ostatních zdrojů energie a být činné v době, kdy není dostatek větru nebo slunce pro pohon větrných a slunečních elektráren. K tomu pak Německo musí i výrazně urychlit rozšiřování elektrické sítě a vybudovat nová úložiště elektřiny.

Dovoz vodíku: v hlavní roli Maroko

Německá vláda při revizi své národní vodíkové strategie, kterou právě představila, dává využití vodíku v průmyslu a přechodu k obnovitelným zdrojům energie mnohem větší roli, než se dosud předpokládalo. Komplikuje to ovšem fakt, že jej bude muset až ze sedmdesáti procent dovážet, a to mimo jiné z Afriky a rozvojových zemí.

Zatímco se tak Německo postupně snaží zbavit závislosti ohledně nerostných surovin na Rusku, získává závislost na důležitých dodávkách z jiných částí světa. Spolkové ministerstvo pro rozvojovou spolupráci (BMZ) již zahájilo spolupráci zejména s Marokem, a dále s Brazílií, Tuniskem, Alžírskem, Namibií a Jihoafrickou republikou. V Maroku má být v roce 2026 uvedena do provozu první africká velkokapacitní továrna na ekologický vodík, v Namibii se Německo snaží přispět k rozvoji větrné energie.

Přichází velká vodíková revoluce. EU sází na zelenou technologii v plenkách

„Nejméně 50 až 70 procent budeme muset dovážet,“ uvedl státní tajemník německého ministerstva pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (BMZ) Jochen Flasbarth. „Na rozdíl od fosilních paliv má ovšem vodíkový průmysl velmi širokou škálu potenciálních dodavatelských zemí.“ Německá vláda zatím na podporu investic v partnerských zemích poskytla 270 milionů eur (6,5 miliardy korun). „Přizpůsobili jsme naši politiku světové vodíkové ekonomice,“ dodal Flasbarth.

Podobné rozvojové dohody jsou často spojeny s obavami ohledně dodržování lidských práv a ochranu životního prostředí. Flasbarth k tomu uvedl, že jeho ministerstvo ze spolupráce vylučuje země, jež jsou stále závislé na fosilních palivech, nebo země, které samy energii nutně potřebují pro svou vlastní potřebu. Výroba vodíku je problematická i s ohledem na to, že je k ní třeba velké množství vody, což nejde dohromady se stále postupujícím suchem nejen v těchto částech světa.

Zelené dědictví Angely Merkelové

Německou vodíkovou strategii vypracovala v roce 2020 předchozí vláda Angely Merkelové (CDU). Současná spolková vláda Olafa Scholze (SPD) ji aktualizovala a mimo jiné se zaměřila na dopravu a vytápění domácností jako na oblasti, kde lze vodík využívat. Očekává se, že to ještě více zvýší již tak značnou poptávku.

Evropa si chce čipy vyrábět sama. Kousek od Česka roste německé Silicon Valley

Podle skupiny AGEB, která se zabývá výzkumem energetického trhu, může spotřeba vodíku do roku 2030 dosáhnout 130 terawatthodin, což je více než pětina veškeré spotřeby elektřiny v Německu v roce 2021. Pro srovnání, jen lodní doprava podle studie Německého námořního centra odhadem spotřebuje 120 terawatthodin.

Pokud pochází z oblastí mimo Německo nebo Evropu, je třeba vodík přepravit. A jelikož se jedná o hořlavý plyn, musí být převeden do stabilnější formy a poté převeden zpět. Německo předpokládá, že pro tento účel přestaví terminály, které v současnosti využívá pro zkapalněný zemní plyn. Možnou cestou jsou také plynovody, kdy stát usiluje o vytvoření „vodíkové startovací sítě“ do roku 2028, jež by zahrnovala 4 500 kilometrů stávajících a nových potrubí po celé Evropě.

KOMENTÁŘ: Čas vodíku přijde. Efektivní investici však nabídne jen málokomu

Tento těkavý plyn se vyrábí štěpením vody na vodík a kyslík, k čemuž je zapotřebí obrovské množství energie. Pokud je tato energie založena na obnovitelných zdrojích, mohou ji výrobci vodíku označit jako „zelený vodík“, tedy „čistou“ energii. V současné době se však většina vodíku vyrábí ze zemního plynu.

Vodík by mohl hrát důležitou roli i v oblastech, kde je dekarbonizace obtížná. Energeticky náročná odvětví, jako je výroba oceli, chemikálií a cementu, stejně jako letecká a námořní doprava, s jeho využitím mohou snížit svou ekologickou stopu.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Bitva o univerzitu. Policie udeřila na studenty

  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Novodobí husaři. Polsko zná podobu F-35, budou bez červeno-bílé šachovnice

4. května 2024  11:07

V polských ozbrojených silách se zakrátko opět objeví husaři. Nikoliv však jako těžká kavalérie,...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  10:54

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Prokremelští motorkáři přijeli do Brna, Foldyna se k nim přidá v Praze

4. května 2024  8:57,  aktualizováno  10:42

Kontroverzní klub motorkářů Noční vlci, který podporuje ruského diktátora Vladimira Putina, se s...

Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu

4. května 2024  10:08

Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...